Gå til innhold

Når begynner man å tenke ADHD o.l?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er alenemor  (donorbarn - jeg føler meg litt ekstra forpliktet til å hjelpe fordi hun er alene og vi er nære venninner) så hun har jo mer enn nok med livet som det er, så jeg vil nødig antyde noe uten at det er hold i det. Tenker allikevel at jeg kanskje bør si noe hvis det kan hjelpe barnet? Eventuelt be henne om å kontakte noen? 

Vi har jevngamle barn på ca.3 år. Gutter begge to. Min hører stort sett på beskjeder og leker fint med andre. Hennes har veldig mye energi og er voldsom i lek. Foretrekker å leke alene, selv om han også er nysgjerrig på og interessert i andre barn. Dytter ofte både barn og leker. Kan trasse veldig høylytt, men moren klarer alltid å roe han ned enten ved prating eller å fjerne han fra situasjonen, men dette kan ta noen minutter. Kan dog også gi klemmer til andre barn og sitte i ro en god stund med en del aktiviteter som tegning og bygging av klosser. Veldig kosete med mor og veldig fokusert i samtaler med henne. Venninnen min er veldig flink og pedagogisk det jeg ser, så jeg føler at dette er noe som ligger i barnets natur, ikke resultat av oppdragelse. Tror barnehagen har gitt en del tilbakemeldinger på atferd, men det er vel uansett for tidlig å sette noe diagnose?

Høres dette unormalt ut for dere? Hva kan jeg som venninne gjøre for å hjelpe? 

Anonymkode: b7b8b...567

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som en treåring. La det ligge. 

Anonymkode: 00667...00e

• Liker 6
Skrevet

Ikke flr skolestart 

Anonymkode: 3554d...f56

• Liker 2
Skrevet

De fleste som får adhd-diagnose får det i 8-10 års alder. Dette hadde jeg overhodet ikke stresset med.

Og dette kan like gjerne være en fysisk aktiv gutt som kommer til å gjøre det sylskarpt i en eller annen idrett om noen år. Ikke alle gutter er skapt for å sitte på rumpa og perle 😇

Anonymkode: 591c5...2ed

• Liker 3
Skrevet

Får ikke veldig inntrykk av at det kan være adhd utifra det du skriver her.

Min datter har adhd, og der mistenkte både bhg og jeg det fra hun var 3-4 år. Ikke fordi hun var hyper, men andre ting. Jeg tenkte det fordi jeg har det selv, og kjente meg så godt igjen i mye av det hun strevde med. Hun fikk ekstra oppfølging i bhg, men hun ble ikke utredet før langt opp i skolealder.

Anonymkode: 468cb...086

• Liker 2
Skrevet

Senere.

Småbarn har veldig stort normalområde for utvikling, og særlig gutter kan vise mange typiske adhd-trekk uten at det er en diagnose.

Har hun noen i familien med nevroutviklingsforstyrrelser? Graden arvelighet er svært stor, og roboter normalt sett screenet for også dette.

Anonymkode: 6d004...cbb

• Liker 1
Skrevet

Herlighet det er en 3 åring. Dette er «trassalderen» for en grunn. Det er alt for tidlig å kunne si noe enda. Kanskje du har rett, men det kan også bare være at dette er en 3 åring.

Anonymkode: b5809...636

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sønnen vår er på samme viset. Blir 4 tidlig neste år. Blir å kreve ppd allerede i barnehage. Det tar gjerne et år før man får innvilget det, før de er på plass og har gjennomført utredning til noe skjer. Spesielt med gutter tenker jeg dette er svært viktig å få til allerede før skolestart, da gutter har lettere for å henge etter på skolen.

Anonymkode: b517c...7ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sønnen vår er på samme viset. Blir 4 tidlig neste år. Blir å kreve ppd allerede i barnehage. Det tar gjerne et år før man får innvilget det, før de er på plass og har gjennomført utredning til noe skjer. Spesielt med gutter tenker jeg dette er svært viktig å få til allerede før skolestart, da gutter har lettere for å henge etter på skolen.

Anonymkode: b517c...7ba

PPD?

• Liker 1
Skrevet

Fint du vil hjelpe, men det er ikke din oppgave med den biten. Barn er forskjellige. Og tenker det er det de profesjonelle som får vurdere, slik som barnehageansatte osv :)

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en helt vanlig treåring. Folk må roe ned noen hakk når det gjelder disse diagnosene. 

• Nyttig 1
Skrevet
Hannah80 skrev (1 time siden):

Høres ut som en helt vanlig treåring. Folk må roe ned noen hakk når det gjelder disse diagnosene. 

Er det normalt å til stadighet dytte andre barn og ødelegge lek? Dette skjer ofte, ikke en sjelden gang, selv om det ikke skjer hver gang. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det normalt å til stadighet dytte andre barn og ødelegge lek? Dette skjer ofte, ikke en sjelden gang, selv om det ikke skjer hver gang. Ts

Ja ganske så normalt 

• Liker 2
Skrevet

Tenker det ikke har så stor betydning om det er normalt eller ikke. Det utredes vel nesten aldri for adhd før de begynner på skolen.

Har en 9-åring som sannsynligvis skal utredes nå. Vi har ønsket utredning lenge, men først på tampen av 3.klasse fikk vi gjennomslag for at skolen skulle innhente ppt.

Årsaken til at det har tatt tid med oss tror jeg er at ungen vår er svært høflig, nesten i overkant, og har mye sjarm. I tillegg bruker barnet svært mye energi på skolen på å være som alle andre, så de har ikke sett den samme ungen som vi ser. Først da det var noen episoder med utagering og barnet stakk fra skolen i vår, sa de seg motvillig enig i at det var på tide å koble på ppt.

Anonymkode: 8b694...805

• Hjerte 1
Skrevet

Tidligst ved skolestart. Dette kan være  helt normalt forcen treåring

Anonymkode: 6d542...cdf

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tenker det ikke har så stor betydning om det er normalt eller ikke. Det utredes vel nesten aldri for adhd før de begynner på skolen.

Har en 9-åring som sannsynligvis skal utredes nå. Vi har ønsket utredning lenge, men først på tampen av 3.klasse fikk vi gjennomslag for at skolen skulle innhente ppt.

Årsaken til at det har tatt tid med oss tror jeg er at ungen vår er svært høflig, nesten i overkant, og har mye sjarm. I tillegg bruker barnet svært mye energi på skolen på å være som alle andre, så de har ikke sett den samme ungen som vi ser. Først da det var noen episoder med utagering og barnet stakk fra skolen i vår, sa de seg motvillig enig i at det var på tide å koble på ppt.

Kan legge til at vår største bekymring er at vi ser at den livlige, lykkelige og livsglade ungen vi hadde stadig viskes ut. Barnet som alltid smilte, lo og skøyet er blitt et alvorlig, innesluttet barn. I tillegg sliter barnet mer og mer i samspill med andre barn. 

• Hjerte 2
Skrevet

Hadde mye heller sjekket syn og hørsel hos barnet. Mange barn sliter med nedsatt hørsel pga væske i ørene, noe som ofte fører til nedsatte kommunikasjonsevner og dårlig språkutvikling. En god del barn ser også dårlig. 4-åringer får synstest og da er det nesten alltid flere av barna som får briller. Men 3 års trassen er jo legendarisk. Dette kan gå seg til.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kan legge til at vår største bekymring er at vi ser at den livlige, lykkelige og livsglade ungen vi hadde stadig viskes ut. Barnet som alltid smilte, lo og skøyet er blitt et alvorlig, innesluttet barn. I tillegg sliter barnet mer og mer i samspill med andre barn. 

Ja i dagens samfunn er det svært vanskelig å ikke være en av A4 saueflokken. 

Screenshot_20230917_203009_Instagram.jpg

• Hjerte 1
Skrevet

Dette kan være en helt normal treåring. Har selv en som er særdeles aktiv, full av følelser og krever mye oppmerksomhet. Hvis det også er bekymring i barnehagen, ville jeg koblet inn PP-tjenesten. Foreldre kan selv sende henvisning dit.

Anonymkode: 3fa1a...162

Skrevet

Alt for tidlig å tenke på adhd basert på noe som høres ut som helt vanlig oppførsel fra en 3 åring. Hadde en 6-7 åring oppført seg slik kunne det bygget opp om mistanken, men ikke en 3 åring.

For å forklare enkelt, så kan en begynne å tenke på adhd når symptomene begynner å gå ut over hverdagen. Alle, og da mener jeg ALLE, har symptomer på adhd. Nettopp på grunn av at det er helt vanlige ting avhengig av alder og livssituasjon! Men én med adhd opplever flere av de symptomene og i såpass grad at det påvirker normale ting i hverdagen, og har hatt det slik fra barndommen av.

Anonymkode: 0f717...b19

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...