Gå til innhold

Har 4,5 åringen deres venner utenom barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mi maser mye om å være med noen i helgene. Hun går i barnehage.

Men stort sett er det 3 åringer der eller to andre som bor et stykke unna. Eller noen som er begynt på skolen

Flere som maser om å være med noen? Vi har liksom ingen her heller

Anonymkode: e936e...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke stress med det der. Barnet er enda så liten, kommer til å dra masse venner med hjem etter hvert. Min har ett par venner utenom, men alle er så travle at det er ikke så ofte vi får til treff! Og et par naboer som kommer med barna innimellom. Føler noen ganger barnet mitt blir lei hvis det blir for mye, de trenger å slappe av litt i helgen også. 

Anonymkode: 66fc5...5d8

• Liker 1
Skrevet

4,5 åringen nå har det ikke. Det har ikke blitt noe ordnings på sånt etter covid i bhg han går i. Førstemann nå 8 hadde masse av det da han var på den alderen. Fast bestemt på at vi skal få det til med yngste på 1 som nettopp har begynt bhg. 

Skrevet

Da min var 4,5 år hadde han venner ja, både fra nabolaget og bhg, hadde også overnatting og var på overnatting 

Anonymkode: 5de73...239

Skrevet

Vår på litt over 4 har venner fra barnehagen i nabolaget, som han vil ut og leke med. Vi har også venner med jamngamle barn som vi av og til møter, som bor lenger unna, og har vært på besøk hos, og hatt besøk av ei fra barnehagen som bor litt lenger unna. Hun har også vært med hjem fra barnehagen. 

Anonymkode: 80eb1...0a0

Skrevet

Min på 4,5 har venner hun er med i helgene, ja. Ei fra den gamle barnehagen hun gikk i og ei hun har kjent hele livet (min bestevenninnes datter, de er like gamle). Nå går de tilfeldigvis i samme barnehage da, men gjorde ikke det før. Vi prioriterer ikke slikt hver helg, for det går rett og slett ikke, men i blant. Etter barnehagen har hun enda ikke hatt med seg noen hjem, eller blitt med noen hjem. Tror ikke det skjer før hun har begynt på skolen. 

Anonymkode: f114f...a2c

Skrevet

Ja, hun har 2 venner utenom barnehagen, 1 i nabolaget og en der vi kjenner foreldrene. 

Men hun er mest med de i barnehagen, de blir med hjem til hverandre etter barnehagen og treffes noen ganger i helger. 

Anonymkode: 412a6...c73

Skrevet

Mine har kun lekt med nabounger i helger, eller barn av våre venner

Siste året i bhg er det mer vanlig at de begynner å bli med hjem til folk osv

Skrevet

Det er liksom så få barn her i nabolaget.

Ingen fra barnehagen virker så interessert heller, eller så bor de langt unna

Kjenner jeg begynner å bli litt bekymret 

Skrevet

Synes det er skikkelig sært å la ungene være med hverandre hjem etter barnehagen. På den alderen legger de seg så tidlig at foreldrene bare har noen få timer med de. De få timene vil vi heller ha sammen som familie. 

Anonymkode: a4607...6c0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det er skikkelig sært å la ungene være med hverandre hjem etter barnehagen. På den alderen legger de seg så tidlig at foreldrene bare har noen få timer med de. De få timene vil vi heller ha sammen som familie. 

Ja herlighet så grusomt å la barn være med venner

Skrevet

Akkurat blitt 4 år nå og merker at hun trenger mer sosial stimuli fra andre på sin alder. Dessverre går hun i barnehage et stykke unna, og selv om hun er på hils med noen av nabobarna så faller hun litt mellom siden de fleste har søsken eller venner fra sin barnehage i nabolaget. 

Heldigvis har hun kusiner på begge sider som er i samme alder, samt andre søskenbarn og barn av våre venner som hun også leker fint med, men savner å ha noen i nabolaget, så man kan gjøre litt flere lavterskelsaktiviteter.

Anonymkode: 27527...83b

Skrevet

Nei, det har han ikke og spør ikke etter det heller. Etter barnehagen så har vi ikke tid til noe annet enn middag, litt lek og så kveldsstell og legging og i helgene stortrives han sammen med familien. Vi er ofte hos besteforeldre og andre slektninger og det holder for han foreløpig. 

Anonymkode: 9ba26...ceb

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja herlighet så grusomt å la barn være med venner

Somde allerede har vært med 8 timer. Ja det er rart. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kjemperart! Å du vet, ikke alle barn har 8 t + i bhg hver dag ;)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Da vi hadde med noen hjem henta jeg tidlig, begge foreldrene jobba seint og faren henta da han var ferdig på jobb. Hun fikk 2t mindre med besteforeldre den uka(som ellers ville henta), men dette var noe hun hadde mast om selv i mange uker. 

Anonymkode: 80eb1...0a0

Skrevet

Vi flyttet til et veldig barnevennlig nabolag akkurat da eldste var 4 år gammel og han fikk flere venner i sånn 150 meters radius, venner som han kunne henge med på fritid, og gå til selv i helgene. 

Før det bodde vi rett ved en trafikkert vei, og da måtte vi jo være med hvis han skulle noen plass. 

På fireårskontroll (forsinket dato, var vel 4,5 allerede) begynte han å fortelle uoppfordret at det var veldig greit her hvor vi flyttet, for han hadde så mange venner, og han kunne bare gå til de selv uten mamma og pappa. Det ble en åpenbaring selv for meg, jeg visste ikke at dette var så viktig for ham.

Så, ikke undervurder hvor viktig er det for selv småbarn, både sosiale stimuli men også frihet og selvstendighet.. 

Anonymkode: 3dca9...76d

• Liker 1
Skrevet

Ja det har hun. 

Anonymkode: b7b00...625

Skrevet

Tenker dere skal tenke litt på overstimulering. Ungene er sosiale hele dagen hele uka i bhg. Tror det er godt og sunt å være hjemme ellers rundt mor, far og eventuelt søsken. Barn klarer ikke sette grenser som oss. Det kan bli hakket for mye tenker jeg og kan påvirke psyken. Må vi være på farten hele jævla tiden? Jeg er introvert, vet at jeg som barn hadde vært jævlig mettet av alt etter 7-8 timer i bhg men skrik og skrål non stop og stressa voksne. Godt å komme hjem da og bare være hjemme tenker jeg da. Vil tro noen barn trenger nettopp det. Men er jo så trendy å være så sosial, så gid av meg, tvangssosialiser dem i vei. Bare advarer om konsekvenser senere. 

Anonymkode: 66fc5...5d8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mi maser mye om å være med noen i helgene. Hun går i barnehage.

Men stort sett er det 3 åringer der eller to andre som bor et stykke unna. Eller noen som er begynt på skolen

Flere som maser om å være med noen? Vi har liksom ingen her heller

Vi har i gen jevnaldrende i gata og området her dessverre. Så det blir en kjøretur unna. Og det er stort sett barn fra barnehagen som hun vil komme til å gå på skole med når den tod kommer. Så ser ikke problemet. Det er ikke egentlig så mye mer oll å organisere besøk etter barnehagetid med barn fra barnehagen enn barn i området.

Anonymkode: 426fa...8a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...