Gå til innhold

Egoistiske babyshower damer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

for en stund siden ble jeg invitert i en babyshower Til en litt perifer venninne. Jeg  hadde aldri vært i en før og tenkte det var koselig å si ja. Det var mye press på dette med felles gave og ettersom jeg har god råd så spyttet jeg i 500 kr. I tillegg måtte vi ha med mat. Tok med noe godt som også kostet 500 kr. 

nå har jeg fått baby og. Og jeg hadde ingen babyshower fordi jeg er såpass gammel at dette ikke e vanlig blant mine nærmeste venner. 

Denne personen som jeg var i babyshower til har ikke kommet med noen som helst presang.. hadde ikke forventet noe til den prisen jeg gav. Men en liten ting til 200 kr hadde jo kanskje vært koselig? 
jeg tenker når babyshower er noe venninner arrangerer med null kostnad for den vordene moren, er det ikke skikk og bruk å gi noe tilbake?

hadde det vært et selskap som moren inviterte til og betalte

selv så ville det stilt Seg annerledes. Man tar jo selvsagt med seg gave hvis en feks blir invitert i bursdag eller dåp. 

må en ha babyshower for å

få gave i dagens samfunn? Er folk så korttenkte?

Anonymkode: abd1f...3e6

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei dessverre. Babyshower-damene er som regel de mest egoistiske og driter langt F i alle andre. Mange får vennene sine til å arrangere for dem da det blir for innlysende at det er en tiggefest de inviterer til hvis de gjør det selv.

Lær av dette og dropp å dra i Babyshower fremover.

Anonymkode: afed7...338

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei dessverre. Babyshower-damene er som regel de mest egoistiske og driter langt F i alle andre. Mange får vennene sine til å arrangere for dem da det blir for innlysende at det er en tiggefest de inviterer til hvis de gjør det selv.

Lær av dette og dropp å dra i Babyshower fremover.

Anonymkode: afed7...338

Du høres ut som en kjipt person som er bitter over å ikke få din egen babyshower 

Anonymkode: cc7e5...31e

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres ut som en kjipt person som er bitter over å ikke få din egen babyshower 

Å hvorfor det? I min vennekrets er ikke babyshower vanlig. Det er vanlig med barselgave. Forstår en ikke at når man får gaver i babyshower så er det faktisk forventet at man gir noe igjen? Det er ingen utgifter til en babyshower for mor. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er normal høflighet inni omgangskrets å gi barselgave til de som har gitt til deg, generelt sett. Det er ikke alltid det går helt «opp i opp», men generelt er vel dette vanlig oppførsel? Men har det blitt sånn noen steder at Babyshower helt har erstattet barsel? Og at man dermed ikke gir barselgave der de ikke er BS? 

Anonymkode: 34129...342

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er normal høflighet inni omgangskrets å gi barselgave til de som har gitt til deg, generelt sett. Det er ikke alltid det går helt «opp i opp», men generelt er vel dette vanlig oppførsel? Men har det blitt sånn noen steder at Babyshower helt har erstattet barsel? Og at man dermed ikke gir barselgave der de ikke er BS? 

Ja var det jeg lurte på og. Om den yngre generasjon tenker at hvis ingen BS så ingen gave. Men egebtlig er jo gave vanlig uansett. Er bare tidspunktene som er forskjellig…

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det var da voldsomt… Jeg tolket det ikke slik i det hele tatt. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ja var det jeg lurte på og. Om den yngre generasjon tenker at hvis ingen BS så ingen gave. Men egebtlig er jo gave vanlig uansett. Er bare tidspunktene som er forskjellig…

Ja, jeg er ferdig med mine - og da var det barselgaver. Når jeg nå har yngre jeg ønsker å gi noe til gir jeg i BS dersom jeg er invitert i det, ellers gir jeg barselgave etterpå… Jeg kan se at BS overtar for barsel i mange kretser, men ikke såpass at man lar være å gi barselgave i det hele tatt - hvertfall ikke ennå… 

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg er ferdig med mine - og da var det barselgaver. Når jeg nå har yngre jeg ønsker å gi noe til gir jeg i BS dersom jeg er invitert i det, ellers gir jeg barselgave etterpå… Jeg kan se at BS overtar for barsel i mange kretser, men ikke såpass at man lar være å gi barselgave i det hele tatt - hvertfall ikke ennå… 

Kanskje det bare er akkurat denne personen som er korttenkt. Men virker ikke som de engang tenker at det er naturlig å gi noe tilbake. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lol.

Anonymkode: cfa76...877

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var da voldsomt… Jeg tolket det ikke slik i det hele tatt. 

Beklager - jeg las feil - og trodde du siterte Ts… Der svarte jeg for fort.. 

Skrevet

Babyshower er en tulletradisjon. Barselgave er derimot fint❤️ så har man jo gjerne navnefest/dåp få måneder etterpå også

Anonymkode: bdc7d...043

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer ikke noen gaver fra noen, jeg. Går og venter på fødsel selv, hadde ingen babyshower. Det er ikke en greie i min familie eller omgangskrets, og jeg ville syns det var utrolig kleint. 

Etter fødsel håper jeg på minst mulig besøk utover nærmeste familie, så forventer ikke mange gaver der heller😉 Neste år blir det navnefest (ikke stort selskap da), og da er det vel ren høflighet å ha med noe, selv om jeg tenker at folk selv må styre hvor mye de vil gi for. 

Syns generelt det blir for mye gaver hit og dit, vi kan godt bremse det litt. Nå for tiden har folk det de trenger, og barn svømmer i ting. Jeg gidder ikke gå i babyshower, og ville i hvert fall aldri brukt 1000 kr på et av barna til en perifer venninne…! 

Anonymkode: de2f5...328

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forventer ikke noen gaver fra noen, jeg. Går og venter på fødsel selv, hadde ingen babyshower. Det er ikke en greie i min familie eller omgangskrets, og jeg ville syns det var utrolig kleint. 

Etter fødsel håper jeg på minst mulig besøk utover nærmeste familie, så forventer ikke mange gaver der heller😉 Neste år blir det navnefest (ikke stort selskap da), og da er det vel ren høflighet å ha med noe, selv om jeg tenker at folk selv må styre hvor mye de vil gi for. 

Syns generelt det blir for mye gaver hit og dit, vi kan godt bremse det litt. Nå for tiden har folk det de trenger, og barn svømmer i ting. Jeg gidder ikke gå i babyshower, og ville i hvert fall aldri brukt 1000 kr på et av barna til en perifer venninne…! 

Summen er ikke poenget her. Poenget er om det er innafor å droppe barselgave dersom en ikke har Baby shower. Når en selv har motatt masse gaver i baby shower.  

generelt i samfunnet vår er gjengjeldelse en ganske sterk samfunnsnorm. Mottar en noe av noen så pleier en å gi noe tilbake.  Derfor jeg stusset på dette. Og som sagt blir en invitert i dåp feks og ikke invitere i dåp tilbake så kan en ikke forvente dåpsgave i retur. Men det er fordi normen tilsier at gjengjeldelsen er gjennomført ved at en blir invitert i selskap. Men i babyshower er ikke mottaker av gaven verten og dermed fungerer det ikke sånn 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Summen er ikke poenget her. Poenget er om det er innafor å droppe barselgave dersom en ikke har Baby shower. Når en selv har motatt masse gaver i baby shower.  

generelt i samfunnet vår er gjengjeldelse en ganske sterk samfunnsnorm. Mottar en noe av noen så pleier en å gi noe tilbake.  Derfor jeg stusset på dette. Og som sagt blir en invitert i dåp feks og ikke invitere i dåp tilbake så kan en ikke forvente dåpsgave i retur. Men det er fordi normen tilsier at gjengjeldelsen er gjennomført ved at en blir invitert i selskap. Men i babyshower er ikke mottaker av gaven verten og dermed fungerer det ikke sånn 

Og det kan jeg være enig med deg i! 

Skrevet

Jeg har aldri hatt babyshower, men deltatt i flere til mine venninner. Har likevel fått masse fine barselsgaver begge gangene jeg har fått barn, litt flere til første ungen, men det er vel normalt. Til nr. 2 ble det ikke så mange gaver, men det var også helt greit da vi har opparbeidet oss et ganske stort arsenal av arvegods siden søsken på begge sider er ferdige med barn. 

Men, det jeg synes er litt kjedelig er at flere av mine venninner som jeg deltok i babyshower til knapt har tatt seg tid til å komme på besøk/hilse på baby. Noen bor et stykke unna, og det er forståelig at man ikke kan reise vekk på kort varsel når man selv har barn, men hører ofte at de er innom byen jeg bor i for å besøke familie, men uten at de sender melding og sier ifra så vi får avtalt et treff. Synes det er hyggeligere med besøk enn gave, egentlig. 

Anonymkode: de66f...52b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg har aldri hatt babyshower, men deltatt i flere til mine venninner. Har likevel fått masse fine barselsgaver begge gangene jeg har fått barn, litt flere til første ungen, men det er vel normalt. Til nr. 2 ble det ikke så mange gaver, men det var også helt greit da vi har opparbeidet oss et ganske stort arsenal av arvegods siden søsken på begge sider er ferdige med barn. 

Men, det jeg synes er litt kjedelig er at flere av mine venninner som jeg deltok i babyshower til knapt har tatt seg tid til å komme på besøk/hilse på baby. Noen bor et stykke unna, og det er forståelig at man ikke kan reise vekk på kort varsel når man selv har barn, men hører ofte at de er innom byen jeg bor i for å besøke familie, men uten at de sender melding og sier ifra så vi får avtalt et treff. Synes det er hyggeligere med besøk enn gave, egentlig. 

Anonymkode: de66f...52b

Ja enig i det, generelt er det veldig få som har kommet på besøk nå med nr to. 😅 

(det var forøvrig babyshower til nr to til hun jeg var hos og altså.. hadde skjønt det om det var en nr 1 vs nr 2 ting)

Skrevet

Når jeg tenker tilbake nå, så har jeg vært i bare to babyshowere, og jeg fikk ikke noe barselgave eller annen gave til mine babyer av de jeg var i shower hos. Den ene var lenge før jeg fikk barn selv, og vi hadde ikke så mye kontakt mer da mine ble født. Og hun jeg var hos mest nylig, arrangerte det ikke selv. Det var mannen og søsteren hennes som inviterte meg, og som jeg avtalte hva jeg skulle ta med at mat med. Hun hadde nok lite oversikt over det. Og hun er ei veldig hyggelig dame selv om jeg ikke fikk noe gave til min baby som ble født noen mnd. etter hennes den gangen. Hun passet blant annet barna mine en travel ettermiddag i forrige uke, da både mannen og jeg måtte i et møte samtidig. 

Jeg fikk ikke noe barselgavene av de to venninnene jeg sendte en liten gave i posten til da de hadde fått barn heller. Men jeg fikk veldig hyggelige meldinger fra dem. 

Anonymkode: 1d57f...19e

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når jeg tenker tilbake nå, så har jeg vært i bare to babyshowere, og jeg fikk ikke noe barselgave eller annen gave til mine babyer av de jeg var i shower hos. Den ene var lenge før jeg fikk barn selv, og vi hadde ikke så mye kontakt mer da mine ble født. Og hun jeg var hos mest nylig, arrangerte det ikke selv. Det var mannen og søsteren hennes som inviterte meg, og som jeg avtalte hva jeg skulle ta med at mat med. Hun hadde nok lite oversikt over det. Og hun er ei veldig hyggelig dame selv om jeg ikke fikk noe gave til min baby som ble født noen mnd. etter hennes den gangen. Hun passet blant annet barna mine en travel ettermiddag i forrige uke, da både mannen og jeg måtte i et møte samtidig. 

Jeg fikk ikke noe barselgavene av de to venninnene jeg sendte en liten gave i posten til da de hadde fått barn heller. Men jeg fikk veldig hyggelige meldinger fra dem. 

Ja det er jo sikkert ikke vondt ment. Men er utrolig rart å motta så mye ting fra folk og ikke tenke på at en skal gi noe tilbake fordi en ikke blir invitert i baby shower. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja det er jo sikkert ikke vondt ment. Men er utrolig rart å motta så mye ting fra folk og ikke tenke på at en skal gi noe tilbake fordi en ikke blir invitert i baby shower. 

Ja, jeg ga nok ikke like dyre ting. Og så hadde altså ikke de jeg var på babyshower hos hverken initiert eller invitert til det selv. De var ganske uskyldige i at det ble holdt babyshower for dem, og at de fikk gaver. Og ut i fra det syns jeg egentlig det er rett og rimelig å ikke forvente noe tilbake fra dem. Jeg vet dessuten at disse ikke er egoistiske eller selvsentrerte, det hjelper jo på hvordan jeg oppfatter det. 

Hvis babyshower-moren selv inviterte, selv ba om bidrag til festen og selv forventet å få gaver, så forstår jeg at du syns det er rart å ikke få noe tilbake. Og særlig hvis det inngår i et mønster hvor de ellers ikke ser ut til å vise interesse for andre og deres barn, men forventer å få det selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...