Gå til innhold

Samboere med helt ulik økonomisk situasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig dårlig økonomi. Det er pga lav inntekt, og forbrukslån, og diverse andre problemstillinger med tenner, helse osv som jeg har måtte bruke en del penger på. Samboer har motsatt. Han har veldig god inntekt og økonomisk situasjon. Han gir en del penger til søsken i hjemlandet hans.  De har god økonomi, men han liker å støtte de litt ekstra. 

Jeg på min side sliter veldig med et forbrukslån som jeg aldri får ned. Og jeg sliter med å få endene til å møtes. 

Jeg og samboer deler 50 prosent på alle kostnader. Jeg mener at han kunne ha bidratt til å hjelpe meg litt i situasjonen med at jeg betaler litt mindre I husleie og strøm pga situasjonen min. Men jeg kan ikke forlange det, men jeg er hele tiden engstelig for å miste fullstendig kontroll over økonomien min fordi kostnader er høye for meg. 

Hva tenker dere om en slik situasjon? Bør Samboer hjelpe meg litt dersom han skal leve sammen med meg? Eller bør han tenke 50 / 50 fortsatt? 

Jeg synes det er pinlig å snakke om dette med han. Det er ikke kjekt å være den som sliter så mye med å få endene til å møtes, mens han lever livet med reiser og kan gjøre som han vil. 

Anonymkode: 094e1...73d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kommer litt an på hvor mye dere begge er investert i forholdet. Men i utgangspunktet nei. At han støtter søsknene sine er egentlig irrelevant. 

Endret av Traktor
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde støttet samboer min ja

Anonymkode: eccdf...81e

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

For en kjip fyr. Kjæresten min som kun er her i helgene tilbød seg å hjelpe meg med veterinær og strømregningen…

Anonymkode: 0ee77...608

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
4 minutter siden, Traktor said:

Kommer litt an på hvor mye dere begge er investert i forholdet. Men i utgangspunktet nei. At han støtter søsknene sine er egentlig irrelevant. 

Jeg tror folk har ulike meninger om det. Ja noen mener nok nei og noen ja. 

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde støttet samboer min ja

Anonymkode: eccdf...81e

Jeg hadde selv støttet min samboer med at jeg betalte mest dersom det var motsatt.  Jeg har sagt det til han, men dersom han ikke vil det så må jeg bare godta at slik er det og finne metoder å bekjempe den dårlige økonomien på/ prøve å finne mer arbeid osv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For en kjip fyr. Kjæresten min som kun er her i helgene tilbød seg å hjelpe meg med veterinær og strømregningen…

Anonymkode: 0ee77...608

Dersom det er et slikt forhold du ønsker, så bare kjør på! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes ikke det er naturlig å betale for et annet voksent menneske bare fordi man er sammen. Jeg hadde virkelig aldri tenkt at det var naturlig at samboer skal betale for meg fordi han har bedre råd enn meg. 
Jeg er ufør, han har greit betalt jobb og arva nettop noen millioner. Det eneste jeg forventer er at han forstår at jeg ikke kan matche hans forbruk så han må infinne seg med å vente på at jeg får spart opp eller at han evt må gjøre visse ting uten meg.

Jeg kan reise på ferie men må ha budsjett og tid der han kan gjøre ting mer spontant for eksempel. Han velger meg så da velger han også den biten.

Anonymkode: 11d0c...bb3

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har veldig dårlig økonomi. Det er pga lav inntekt, og forbrukslån, og diverse andre problemstillinger med tenner, helse osv som jeg har måtte bruke en del penger på. Samboer har motsatt. Han har veldig god inntekt og økonomisk situasjon. Han gir en del penger til søsken i hjemlandet hans.  De har god økonomi, men han liker å støtte de litt ekstra. 

Jeg på min side sliter veldig med et forbrukslån som jeg aldri får ned. Og jeg sliter med å få endene til å møtes. 

Jeg og samboer deler 50 prosent på alle kostnader. Jeg mener at han kunne ha bidratt til å hjelpe meg litt i situasjonen med at jeg betaler litt mindre I husleie og strøm pga situasjonen min. Men jeg kan ikke forlange det, men jeg er hele tiden engstelig for å miste fullstendig kontroll over økonomien min fordi kostnader er høye for meg. 

Hva tenker dere om en slik situasjon? Bør Samboer hjelpe meg litt dersom han skal leve sammen med meg? Eller bør han tenke 50 / 50 fortsatt? 

Jeg synes det er pinlig å snakke om dette med han. Det er ikke kjekt å være den som sliter så mye med å få endene til å møtes, mens han lever livet med reiser og kan gjøre som han vil. 

Har dere barn sammen så syns jeg at dere skal dele utgifter etter hvor mye hver tjener. En annen ting er at menn gjerne spiser mer enn kvinner, så mat utgifter bør ikke deles likt.

Bortsett fra det så syns jeg 50 /50 er riktig fordeling.

Jeg er selv i din situasjon,  samboer og er den med minst inntekt. Her så løser vi det sånn at jeg bor i hans hus, men ikke er med å betale på hans huslån (verken avdrag eller renter). Alle andre utgifter deles 50 / 50. (Det er ikke sånn at man kan gå i butikken og si, "jeg tjener så dårlig, så jeg syns jeg burde få denne varen / tjenesten billigere". ) Derfor syns jeg at 50 / 50 som utgangspunkt er mest riktig. Men hvis man har barn sammen så syns jeg at det må være et felles prosjekt,  altså at man betaler etter evne.

Han spanderte for øvrig sommerferie til utlandet på meg i år,  fordi han selv ville dra og ville ha meg med. (Jeg betalte bare egen mat der). Dette for at jeg skal ha mulighet til å spare opp til en lengre tur sommer 2024.

Så TS, jeg er litt delt. Men jeg håper at du ikke sponser han på noe når det faktisk er du som tjener minst, som f.eks mat utgifter.

Anonymkode: 870ed...e5c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mye synes du at du skal ha betalt for å være sammen med han da? Du kan jo legge frem et krav for han, og se hvordan han stiller seg. Så får du finne en mann som er villig til å gi deg penger om han sier nei.

Anonymkode: d8c10...d77

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde støttet min samboer for en periode, gitt at forbrukslånet ble prioritert nedbetalt så raskt som mulig - og tilbake til 50/50 løsning når dette forbrukslånet er ute av verden. 

Anonymkode: b4b8b...30f

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvor mye synes du at du skal ha betalt for å være sammen med han da? Du kan jo legge frem et krav for han, og se hvordan han stiller seg. Så får du finne en mann som er villig til å gi deg penger om han sier nei.

Anonymkode: d8c10...d77

Det er så ille at jeg frykter at jeg er på vei mot inkasso. Det er årsaken til at jeg håpet på forståelse fra han. Men det er ikke hans problem selvfølgelig. 

• Hjerte 1
Skrevet

Er ikke dette hva dere feminister ville? 

Anonymkode: 25634...4ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere barn sammen så syns jeg at dere skal dele utgifter etter hvor mye hver tjener. En annen ting er at menn gjerne spiser mer enn kvinner, så mat utgifter bør ikke deles likt.

Mens kvinner dusjer gjerne lenger og ønsker høyere innetemperatur, så strømutgiftene bør ikke deles likt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er så ille at jeg frykter at jeg er på vei mot inkasso. Det er årsaken til at jeg håpet på forståelse fra han. Men det er ikke hans problem selvfølgelig. 

Men har du snakket med ham?

"Kjære! Jeg er på vei mot inkasso, kan vi leve 70/30 en periode til det verste er nedbetalt?" Eller 60/40 eller hva du kan bidra med...

Anonymkode: 8e8f1...7c7

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

I utgangspunktet er det vel å forvente at voksne mennesker forsørger seg selv. Men et viktig moment ved veldig ulik inntekt er at den som tjener mest har en tendens til å dra opp det totale forbruket for husstanden. Dersom det er tilfelle er det rimelig at han bidrar mer til fellespotten. 

Anonymkode: cd268...169

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Men har du snakket med ham?

"Kjære! Jeg er på vei mot inkasso, kan vi leve 70/30 en periode til det verste er nedbetalt?" Eller 60/40 eller hva du kan bidra med...

Det er hva jeg tenker som løsning. Men jeg er usikker på om jeg spør om ble som er for meget å spørre om. Men jeg bør prøve å snakke eller finne en annen løsning som kan bidra å bedre situasjonen.  

Skrevet

Jeg forstår meg ikke på voksne folk som er samboere, men skal ha helt separat økonomi. Dere tar vel en del avgjørelser sammen som får økonomiske konsekvenser?

Jeg skjønner virkelig ikke greia. Hvis man er glad i hverandre skal man hjelpe og støtte hverandre. Samboeren min er viktigere for meg enn pengene mine. 

PS: Og til alle som lurer på om jeg er en snylter fordi jeg mener dette. Nei. Jeg tjener mest hos oss og jeg har veldig høy lønn, langt over gjennomsnittet. Har allikevel felles økonomi og begge to har like mye rett å bestemme i forholdet. 

Anonymkode: a7947...ad0

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er hva jeg tenker som løsning. Men jeg er usikker på om jeg spør om ble som er for meget å spørre om. Men jeg bør prøve å snakke eller finne en annen løsning som kan bidra å bedre situasjonen.  

Ha du bør jo spørre for med denne tråden virker det nesten som du har fått avslag før du har spurt en gang. Eller føler det .. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så lenge dere ikke har kjøpt hus og eier dette 50/50 så burde dere heller delt kostnadene prosentvis etter inntekt, i hvertfall om dere bor dyrere enn hva du egentlig har råd til.

Eier dere hus og dette eies 50/50 så må huskostnader deles 50/50. Men det betyr ikke at jeg ikke ville hjulpet min samboer med å betale litt mer en liten periode, evt gitt et rentefritt lån... hva som måtte til for at samboer ikke skulle følt seg nedtrykt pga økonomi.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes ikke det er naturlig å betale for et annet voksent menneske bare fordi man er sammen. Jeg hadde virkelig aldri tenkt at det var naturlig at samboer skal betale for meg fordi han har bedre råd enn meg. 
Jeg er ufør, han har greit betalt jobb og arva nettop noen millioner. Det eneste jeg forventer er at han forstår at jeg ikke kan matche hans forbruk så han må infinne seg med å vente på at jeg får spart opp eller at han evt må gjøre visse ting uten meg.

Jeg kan reise på ferie men må ha budsjett og tid der han kan gjøre ting mer spontant for eksempel. Han velger meg så da velger han også den biten.

Anonymkode: 11d0c...bb3

For en kiip livssituasjon. Hadde aldri orket det sånn verken om jeg var han eller deg. Har du mye penger er det sykt irriterende å reise på budsjett dvs bo på enklere hotell, resturanter mm. Regner med dette også påvirker dere i valg av bosted, innredning og dagligdagse utgifter. Her burde dere hatt felles økonomi ellers blir det håpløst. 

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...