AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Ser at det av mange (også helsepersonell etc.) anbefales å lære seg liggende amming for da kan man liksom bare slenge ut en pupp når ungen våkner og selv sove videre og slik bli mer uthvilt. Men er det trygt da?😬 Hvis man har store bryster er det ikke helt uten fare for å kvele babyen under puppen. I alle fall med de minste. Og må passe på å våkne og rulle seg litt unna når ungen er ferdig med å die? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 62a2d...bdc
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Jeg fikk ikke det til før baby ble litt større. Men jeg turte aldri å sovne (men døset litt av noen ganger) Man tenker vel at det er tryggere å ligge å amme enn å sovne med baby i armene når man sitter og ammer. Anonymkode: 173d0...8a4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 For min del var jeg våken mens jeg ammet, men siden jeg ikke trengte sette meg opp sovnet jeg på sekundet baby var ferdig med å amme og lå på ryggen igjen. Man ligger på en måte i stabilt sideleie med den nederste armen fram eller under hodet, så det er minimalt med bevegelse b Anonymkode: fb97f...0db
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Ruller bort til henne og slenger ut puppen når hun våkner, og ruller tilbake igjen når hun sovner. Jeg har ikke store nok pupper til at hun kan spise mens jeg sover, jeg må liksom ligge litt «på kant» for at hun skal få tak i puppen, så jeg er på en måte våken under amminger, men vil si at jeg er minimalt våken. Bevisst nok til å rulle vekk igjen etterpå, men ikke våken nok til at jeg egentlig husker hvor mye hun har spist og det går ikke så veldig utover total søvn. Men spørs litt hvor gammel baby er også. Før 3 måneder har mine typisk spist litt «større» måltid på natt, sånn at jeg kanskje må rape litt eller skifte på de og dermed blir mer forstyrra selv. Etter 3 måneder er min erfaring at måltidene blir færre og mindre, så det er ikke like mye «styr» knyttet til det, og både jeg og baby sover uforstyrret videre rett etterpå. Anonymkode: 29606...cfe
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 La baby over flanken min mens jeg fortsatt lå på siden etter å ha ammet. Men babyen diet stort sett mye roligere liggende om natten, svelget mindre luft og hadde dermed ikke behov for å rape. Anonymkode: fb97f...0db
knutemora Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Noen trenger det, andre ikke.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Min hadde aldri behov for det. Jeg ammet liggende fra fødsel. Var vondt å sette seg opp, eller sitte grunnet keisersnitt i mange måneder. Dessuten ville ungen ligge på puppen 24 timer i døgnet de første 4 ukene. Hadde ikke blitt søvn på noen av oss om jeg skulle sitte å amme. Anonymkode: 72b87...a8e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Har aldri rapet mine etter 3 måneder, og stort sett ikke på natten etter 1-2 måneder, da nattmåltidene blir kortere. Så lenge ungen sover fint videre er det ikke vits i å vekke igjen for å rape med mindre du merker andre symptomer på luft i magen osv. Anonymkode: 29606...cfe
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Jeg rapet ikke om natta. Og etter en viss alder rapet jeg ikke i det hele tatt.. Jeg var nok generelt for dårlig på å rape baby da så mulig jeg ikke er riktig person til å svare Anonymkode: 173d0...8a4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ser at det av mange (også helsepersonell etc.) anbefales å lære seg liggende amming for da kan man liksom bare slenge ut en pupp når ungen våkner og selv sove videre og slik bli mer uthvilt. Men er det trygt da?😬 Hvis man har store bryster er det ikke helt uten fare for å kvele babyen under puppen. I alle fall med de minste. Og må passe på å våkne og rulle seg litt unna når ungen er ferdig med å die? Hvordan gjør dere det? Anonymkode: 62a2d...bdc Babyen blir ikke liggende under puppen, spesielt ikke om man har store pupper. Jeg var våken under amming, og flyttet meg litt bort og ned når babyen hadde spist slik at hodene våre lå mer på samme høyde. Jeg har sov også veldig mye lettere med babyen enn ellers. Det skulle veldig lite til før jeg våknet, og jeg våknet også helt av meg noen ganger ekstra hver natt for å sjekke at babyen sov godt og hadde det bra. AnonymBruker skrev (1 time siden): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Mine har sjelden hatt behov for rapr om natta. En sjelden gang trengte de rapehjelp, og da satte jeg meg bare opp i senga og rugget. For min del ødelegges søvnen veldig om jeg må reise meg. Med førstemann ammet jeg sittende på sengekanten med ammepute. Sovnet nesten under ammingen, og det var ikke trygt. Ble mye bedre da jeg klarte å amme liggende. Og enda bedre da jeg lærte å amme liggende uten å flytte meg når jeg byttet pupp. Anonymkode: edcab...139 1 1
FantasDick Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 Jeg ammet liggende i søvne til de var nesten året. Fikk ihvertfall sove. 😅 Hadde ikke så store pupper at de utgjorde noen fare, og de spiste roligere så trengte ikke rapes. 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #13 Skrevet 18. september 2023 Funker ikke her for baby blir fort urolig for hun må rape🙈 Helsesøster anbefalte faktisk at jeg satt oppe, fordi hun mente det var bra at babyen våknet litt til og spiste seg skikkelig mett, og da ville sove lenger. Hun sa de ofte sovnet for fort liggende, og da våknet oftere for mat. Anonymkode: 74bcd...89a 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #14 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Det måtte vi aldri på natten her. Baby sov fornøyd videre etter å ha blitt ammet i senga. Anonymkode: dc1e5...3aa
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #15 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 22.20): Muligens et dumt spørsmål fra en «snart førstegangsmamma» fra siden her, men hvordan løser dere det i praksis? Skal ikke baby «rapes» etter h*n har spist uansett?🙈 Anonymkode: 6503c...90e Noen må rapes, andre ikke. Begge mine måtte rapes, ellers ble det bare magevondt og hyl og grin. Løftet dem så forsiktig opp jeg kunne, og la dem ned. Anonymkode: dbe7c...63c
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #16 Skrevet 19. september 2023 Mine barn hadde ikke behov for å rape om natten, så liggende amming gikk helt fint. Samsov i 10 måneder med begge to. Det bare ble sånn, da alternativet var ingen søvn, som ikke gikk an. Anonymkode: 15ef9...8cc
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #17 Skrevet 19. september 2023 Ser noen av dere skriver at babyen ruller tilbake på ryggen når den er ferdig med å spise - så deilig! Her er det nesten så jeg angrer på at vi begynte med liggende amming. Det er nå nesten bare slik hun ammer skikkelig (9 måneder), hvis vi prøver sittende osv så klarer hun ikke fokusere nok på å die. I tillegg har hun aldri sluppet puppen mens vi har ammet liggende, hun våkner hvis jeg prøver å dra den ut, så noen netter ligger hun og sutter på puppen 3 timer i strekk. Slitsomt for meg! Anonymkode: 52c9c...1b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå