Gå til innhold

Mistet bestevenn, valg av ny hunderase

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet hjertehunden min for en stund siden, og jeg føler ikke glede, eller generelt gode følelser, lenger. Jeg går i terapi, jeg er medisinert, men det har ikke hjulpet. Jeg vurderer derfor å skaffe meg ny hund. Men hva i alle dager velger man? Jeg er fortsatt knust over tapet av min gamle. 

Jeg har sett flere si at alle som er glade i hunder bør eie en golden retriever i løpet av livet. Men de røyter så fælt, og selv om jeg selvsagt gladelig hadde druknet i hundehår fra min gamle hund, så hadde jeg kanskje tenkt å velge en som røyter noe mindre denne gangen. Så jeg kikker da naturlig nok på golden doodle. Men så fort man nevner doodle, så får man ørten pekefingre mot seg sammen med like mange grunner for å ikke velge det. 

Har noen noe fint å si om disse hundene? Eventuelt labradoodle? 

Anonymkode: 4d5aa...605

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke golden retriever… de stinker ofte 🤢

Mye allergi

Hvilken hund hadde du før? 

Anonymkode: 5218d...ff0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor ikke en renraset storpuddel/mellompuddel? I en mer baksete frisyre om det er det du foretrekker. Alternativt kikk på portugisisk vannhund. 

Anonymkode: b31dc...70f

• Liker 5
Skrevet

*bamsete

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke golden retriever… de stinker ofte 🤢

Mye allergi

Hvilken hund hadde du før? 

Anonymkode: 5218d...ff0

Ja sant, jeg ønsker meg jo ikke en hund med veldig hundelukt, så har luket ut bernard sennen for eksempel. 

Jeg hadde en blandingshund av fire raser, korthåret, 37 kilo og fantastisk smart. 

Er på jakt etter en  på 20-30 kilo, matmotivert lykkepille som er forholdsvis smart, og som kan like - litt - lydighetsrally, agility eller spor. Må helst lukte nøytralt/godt og være myk å kose på 🤦‍♀️ og en rase som lett kan sosialiseres med andre hunder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke en renraset storpuddel/mellompuddel? I en mer baksete frisyre om det er det du foretrekker. Alternativt kikk på portugisisk vannhund. 

Jeg vurderer storpuddel. Men jeg skjønner ikke hvorfor man på død oh liv må velge puddel over doodle. Portugisisk vannhund har jeg inntrykk av at er litt mer reservert enn det jeg ønsker meg. 

Skrevet

Hva er problemet med puddel da? Jeg kjenner folk med labradoodle, og den røyter nesten mer enn min labrador, men har i tillegg krøllete pels som det er umulig å holde styr på.

Anonymkode: 7be42...7f4

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vurderer storpuddel. Men jeg skjønner ikke hvorfor man på død oh liv må velge puddel over doodle. Portugisisk vannhund har jeg inntrykk av at er litt mer reservert enn det jeg ønsker meg. 

Fordi ved puddel er du garantert puddelpels. En doodle kan røyte like mye som hunden puddelen er blandet med om du er uheldig.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg må også slå et slag for portugisisk vannhund. En fantastisk rase som elsker og knytter seg veldig til eieren sin, skikkelig borrelåshund. Min er veldig glad i alle andre mennesker og andre hunder også, men finnes individer som ikke er så interessert i andre. Min portis elsker å jobbe, han synes alt er gøy og er så lett å motivere. Jeg klipper ham kort selv og kommer aldri ha en røytende rase igjen. 

Anonymkode: a838b...9f1

• Liker 1
Skrevet

Personlig syns jeg ikke pudler og den slags har noe god pels å stryke på. Får liksom ikke "følelsen" av hunden under de stramme krøllene.

Er sikker på at det er mange blandinger der ute med helt ok pels / lukt som trenger hjem 🥰

Anonymkode: 790bb...098

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Doodleoppdrettere driver useriøst for å tjene penger, mens seriøse oppdrettere av renrasede hunder helsetester for alt som ligger til rasen, avler kun på stødige hunder, har ikke for tette kull eller avler for mye eller på for unge hunder f.eks. Dette finnes det ingen garanti for ved blandingsavl. Ved å følge NKKs krav vet man at det er et minimum av dyrevelferd.
Jobber selv med hund og kjenner svært mange doodler, renrasede retrievere, pudler og portiser, ustabilt gemytt er absolutt mest fremtredende blant doodlene etter min erfaring (og mye allergier opplever jeg også), regner med dette er grunnet mer useriøst oppdrett. Mange doodler røyter også mye i tillegg til å ha veldig vanskelig pels som floker lett.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva er problemet med puddel da? Jeg kjenner folk med labradoodle, og den røyter nesten mer enn min labrador, men har i tillegg krøllete pels som det er umulig å holde styr på.

Jeg har i og for seg ikke noe problem med puddel, men jeg har inntrykk av at de kan ha litt nerver. Jeg har lyst på en happy go lucky gladhund, jeg har mye nerver selv. I tillegg kan jeg absolutt ingenting om pelsstell, så jeg tenker at fleecepels ville vært enklere å sette seg inn i. Jeg synes heller ikke sånn superkrøllete pels er så koselig å ta på, men det er kanskje en vanesak, det er litt derfor jeg lufter tankene her, for jeg vil ikke ta feil valg. Jeg tenker også at om man velger en rasehund, så bør man gjerne dra på utstillinger og sånt, og det kan jeg heller ikke noe om. 

Skrevet

Personlig syns jeg ikke pudler og den slags har noe god pels å stryke på. Får liksom ikke "følelsen" av hunden under de stramme krøllene.

Er sikker på at det er mange blandinger der ute med helt ok pels / lukt som trenger hjem 🥰

Anonymkode: 790bb...098

Takk for at du sier det som jeg synes er vanskelig å si, føler meg skikkelig bedriten og litt rar når jeg nevner det at pelsen må være god å ta på 🙈

Og jeg har kommet frem til at selv om jeg er velger for å adoptere, så blir ikke det rett for meg. Jeg ønsker meg det bånden fra starten av, og det å kjenne hunden inn ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg må også slå et slag for portugisisk vannhund. En fantastisk rase som elsker og knytter seg veldig til eieren sin, skikkelig borrelåshund. Min er veldig glad i alle andre mennesker og andre hunder også, men finnes individer som ikke er så interessert i andre. Min portis elsker å jobbe, han synes alt er gøy og er så lett å motivere. Jeg klipper ham kort selv og kommer aldri ha en røytende rase igjen. 

Anonymkode: a838b...9f1

Takk for svar! Har de noe særlig jaktinnstinkt? Jeg må jo være så ærlig at jeg innrømmer at jeg ønsker meg en hund som elsker meg over alt (med unntak av mat selvfølgelig, jeg er ikke helt urimelig) 

Skrevet

uansett kommer den jo også til å dø fra deg. Orker du det? 

Anonymkode: 162ad...b6a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Doodleoppdrettere driver useriøst for å tjene penger, mens seriøse oppdrettere av renrasede hunder helsetester for alt som ligger til rasen, avler kun på stødige hunder, har ikke for tette kull eller avler for mye eller på for unge hunder f.eks. Dette finnes det ingen garanti for ved blandingsavl. Ved å følge NKKs krav vet man at det er et minimum av dyrevelferd.
Jobber selv med hund og kjenner svært mange doodler, renrasede retrievere, pudler og portiser, ustabilt gemytt er absolutt mest fremtredende blant doodlene etter min erfaring (og mye allergier opplever jeg også), regner med dette er grunnet mer useriøst oppdrett. Mange doodler røyter også mye i tillegg til å ha veldig vanskelig pels som floker lett.

Takk! Ja, jeg har fulgt med på finn, og ser mye av det du nevner der. Samtidig må det jo finnes noen selgere som faktisk vil avle gode hunder? 

Jeg hadde som nevnt en veldig blandet hund som jeg kjøpte som ung og uvitende, og selv om jeg var griseheldig med den, så jeg vil gjerne ta et mer informert valg denne gangen. Ad/hd/øyelyst tar jeg som en selvfølge, allergier vil jeg også unngå. Har ikke sett mange som skriver at de har mentaltestet foreldrene, dessverre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

uansett kommer den jo også til å dø fra deg. Orker du det? 

Anonymkode: 162ad...b6a

Jeg tror jeg kommer til å dø om jeg lar være. 

• Hjerte 2
Skrevet

Takk! Ja, jeg har fulgt med på finn, og ser mye av det du nevner der. Samtidig må det jo finnes noen selgere som faktisk vil avle gode hunder? 

Jeg hadde som nevnt en veldig blandet hund som jeg kjøpte som ung og uvitende, og selv om jeg var griseheldig med den, så jeg vil gjerne ta et mer informert valg denne gangen. Ad/hd/øyelyst tar jeg som en selvfølge, allergier vil jeg også unngå. Har ikke sett mange som skriver at de har mentaltestet foreldrene, dessverre. 

Sjekk oppdretterlistene på raseklubbene av rasene du er interessert i og kontakt de aktuelle oppdretterene anbefaler jeg, der finner man de som følger kravene i forhold til helsetesting osv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Mistet hjertehunden min for en stund siden, og jeg føler ikke glede, eller generelt gode følelser, lenger. Jeg går i terapi, jeg er medisinert, men det har ikke hjulpet. Jeg vurderer derfor å skaffe meg ny hund. Men hva i alle dager velger man? Jeg er fortsatt knust over tapet av min gamle. 

Jeg har sett flere si at alle som er glade i hunder bør eie en golden retriever i løpet av livet. Men de røyter så fælt, og selv om jeg selvsagt gladelig hadde druknet i hundehår fra min gamle hund, så hadde jeg kanskje tenkt å velge en som røyter noe mindre denne gangen. Så jeg kikker da naturlig nok på golden doodle. Men så fort man nevner doodle, så får man ørten pekefingre mot seg sammen med like mange grunner for å ikke velge det. 

Har noen noe fint å si om disse hundene? Eventuelt labradoodle? 

Vær så snill og vent til den værste sorgen har gått over.

Anonymkode: f8c88...553

Skrevet

Vær så snill og vent til den værste sorgen har gått over.

Anonymkode: f8c88...553

Det tror jeg at jeg har, det har gått langt over et år. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...