AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Min stesønn på 17 år er så veldig urenslig! Han steller seg ikke om morgenen, vasker ikke hendene etter dobesøk og dusjer veldig sjelden. Han har vært her i en uke nå, og legemet har ikke vært i kontakt med vann Jeg prøver så godt jeg kan, og ikke være den sure stemora.. Gutten er jo veldig hyggelig også - så jeg vil at vi skal være venner. MEN jeg får helt frysninger når han rører mat som er felles, og vi spiser samlet. De hendene får jeg helt fnatt av! (Det skal sies at jeg er kirurgisk sykepleier). Jeg har prøvd å hinte til faren, men han ser tydeligvis ikke problemet. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 809a6...36a 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Her er det far som må stramme opp poden. Hvis far er en manne-slask som synes det er helt greit å ikke vaske seg er det ikke så mye du kan gjøre. Men hvorfor finner bonusmammaene slike menn å bli sammen med? Anonymkode: 47101...dca 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er det far som må stramme opp poden. Hvis far er en manne-slask som synes det er helt greit å ikke vaske seg er det ikke så mye du kan gjøre. Men hvorfor finner bonusmammaene slike menn å bli sammen med? Anonymkode: 47101...dca Far er absolutt ikke verken slaskete eller urenslig. Han dusjer hver dag, og har (i mine øyne) normal hygiene. Jeg forstår ikke at han ikke SER hvor ille sønnen er.. Og jeg syns det er så ekkelt at jeg må påpeke det! Jeg har tatt opp en rekke andre ting i det siste (skulk, rutiner, mat). Og jeg føler at jeg stadig kritiserer guttungen.. Foreldrene er høyt utdannet og særdeles oppegående. Men de følger ikke opp guttungen.. Anonymkode: 809a6...36a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Far er absolutt ikke verken slaskete eller urenslig. Han dusjer hver dag, og har (i mine øyne) normal hygiene. Jeg forstår ikke at han ikke SER hvor ille sønnen er.. Og jeg syns det er så ekkelt at jeg må påpeke det! Jeg har tatt opp en rekke andre ting i det siste (skulk, rutiner, mat). Og jeg føler at jeg stadig kritiserer guttungen.. Foreldrene er høyt utdannet og særdeles oppegående. Men de følger ikke opp guttungen.. Anonymkode: 809a6...36a Men hvorfor er du sammen med noen som ikke følger opp barnet sitt? Han er 17 så dette må ha pågått en stund. Han er definitivt en slask som ikke ser eller korrigerer slik oppførsel. Det hjelper ikke å vāre oppegående på papiret om man svikter på det aller viktigste i livet, oppfølging av barnet sitt. Anonymkode: 47101...dca 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Min stesønn på 17 år er så veldig urenslig! Han steller seg ikke om morgenen, vasker ikke hendene etter dobesøk og dusjer veldig sjelden. Han har vært her i en uke nå, og legemet har ikke vært i kontakt med vann Jeg prøver så godt jeg kan, og ikke være den sure stemora.. Gutten er jo veldig hyggelig også - så jeg vil at vi skal være venner. MEN jeg får helt frysninger når han rører mat som er felles, og vi spiser samlet. De hendene får jeg helt fnatt av! (Det skal sies at jeg er kirurgisk sykepleier). Jeg har prøvd å hinte til faren, men han ser tydeligvis ikke problemet. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 809a6...36a Hadde hatt fokus på at «her i huset vasker vi hendene før mat» Resten hadde jeg kanskje latt ligge å gnåle så mye om så lenge sønnen ikke bodde fast hos meg eller virker helt «utafor» på andre måter -du sier han «skulker», har dårlige rutiner og dårlige matvaner, kanskje han sliter med noe annet som gjør at han blir likegyldig. Angst, depresjon…? Anonymkode: 89159...c2d 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 Høres nesten deprimert ut Anonymkode: 4390d...177 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Angst, depresjon…? Anonymkode: 89159...c2d Eller aspergers/høytfungerende autisme. Da har man ujevn evneprofil, og ganske mange har utfordringer med hygiene, søvn og mat. Anonymkode: 47101...dca 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hadde hatt fokus på at «her i huset vasker vi hendene før mat» Resten hadde jeg kanskje latt ligge å gnåle så mye om så lenge sønnen ikke bodde fast hos meg eller virker helt «utafor» på andre måter -du sier han «skulker», har dårlige rutiner og dårlige matvaner, kanskje han sliter med noe annet som gjør at han blir likegyldig. Angst, depresjon…? Anonymkode: 89159...c2d Det er den strategien jeg ‘alltid’ har hatt.. Jeg ber han om å vaske hendene før mat, og da gjør han alltid det. Men han infiserer alt av brød/pålegg o.l når han lager seg frokost selv. Så jeg har begynt å gjemme unna egen mat, og spise på jobb nå. Men jeg koker over innimellom- som i dag🙈 Jeg MÅ få ordnet dette, uten at det føles som et angrep- igjen.. Anonymkode: 809a6...36a 1
Lisen123 Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Eller aspergers/høytfungerende autisme. Da har man ujevn evneprofil, og ganske mange har utfordringer med hygiene, søvn og mat. Anonymkode: 47101...dca Han er VELDIG smart, så det er ikke utenkelig.. Han gjør ingenting uten å få beskjed om det. Veldig lite strukturert, men høflig, snill og en ‘myk’ ung mann.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 Syntes det kan høres ut som han er deprimert. Siden du nevner skulk osv også. Kan han bli mobbet? Anonymkode: 84cb5...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Syntes det kan høres ut som han er deprimert. Siden du nevner skulk osv også. Kan han bli mobbet? Anonymkode: 84cb5...ed2 Jeg tenker at en "normal' og frisk 17 åring er veldig nøye med hygiene i den alderen. De vil vel lukte godt for jentene og iallefall ikke bli sett på som ekkel og skitten. Anonymkode: 84cb5...ed2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Syntes det kan høres ut som han er deprimert. Siden du nevner skulk osv også. Kan han bli mobbet? Anonymkode: 84cb5...ed2 Jeg har ikke inntrykk av det. Han har mange venner, og er mye opptatt. Trener (uten å dusje etterpå) og er med på mye sosialt. Anonymkode: 809a6...36a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #13 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at en "normal' og frisk 17 åring er veldig nøye med hygiene i den alderen. De vil vel lukte godt for jentene og iallefall ikke bli sett på som ekkel og skitten. Anonymkode: 84cb5...ed2 Det er dét jeg også tenker.. Han driver å dater, så jeg har trodd at det skulle endre seg. Jeg har en sønn selv, som endret seg totalt når interessen for jenter dukket opp. Anonymkode: 809a6...36a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #14 Skrevet 17. september 2023 41 minutter siden, Lisen123 said: Han er VELDIG smart, så det er ikke utenkelig.. Han gjør ingenting uten å få beskjed om det. Veldig lite strukturert, men høflig, snill og en ‘myk’ ung mann. Det kan være en mulig forklaring på hvorfor han enten ikke ser poenget i å dusje, eller synes det er ubehagelig. Noen har problemer med eksekusjonsvansker, som for enkelte gjør det vanskelig å komme igang med en oppgave. Det går ofte i familier også. Så det er gjerne flere med slike trekk. Anonymkode: 47101...dca
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #15 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det kan være en mulig forklaring på hvorfor han enten ikke ser poenget i å dusje, eller synes det er ubehagelig. Noen har problemer med eksekusjonsvansker, som for enkelte gjør det vanskelig å komme igang med en oppgave. Det går ofte i familier også. Så det er gjerne flere med slike trekk. Anonymkode: 47101...dca Tanken har streifa meg litt før, men jeg har slått det fra meg etter som han er så velfungerende sosialt. Men jeg er veldig glad for at du skrev, for da fikk jeg egentlig en liten påminnelse om det. Jeg har ikke kjennskap til flere i familien, men det er én som også har litt samme oppførselen. Anonymkode: 809a6...36a
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #16 Skrevet 17. september 2023 Jeg har også en stesønn på 16. Han dusjer en gang i uka, går 2 uker i samme bukse og skjorte. Tror ikke han vasker hender med såpe. Vet akkurat hvordan du har det 🙈 Anonymkode: 946fd...5a4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #17 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har også en stesønn på 16. Han dusjer en gang i uka, går 2 uker i samme bukse og skjorte. Tror ikke han vasker hender med såpe. Vet akkurat hvordan du har det 🙈 Anonymkode: 946fd...5a4 Takk for at du sier det! Har du prøvd å ta tak i det? Jeg koker over, men tøyler meg for å ikke drive og hakke på gutten hele tida. Men hender full av flens og avføring om morgenen syns jeg er så drøyt😩 Anonymkode: 809a6...36a 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #18 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Takk for at du sier det! Har du prøvd å ta tak i det? Jeg koker over, men tøyler meg for å ikke drive og hakke på gutten hele tida. Men hender full av flens og avføring om morgenen syns jeg er så drøyt😩 Anonymkode: 809a6...36a Jeg legger meg ikke opp i dusjing og klesskifte, men oppfordrer til håndvask. Da jeg så han klippe tånegler på stuebordet ble jeg rasende og kjeftet på han. Gutten er ikke deprimert, han er snill og har venner. Det er hygieneforståelse som mangler. Anonymkode: 946fd...5a4 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #19 Skrevet 17. september 2023 Hinte til faren? Altså, faren er din partner? Prøv direkte kommunikasjon. Anonymkode: 64b15...ecb 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #20 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hinte til faren? Altså, faren er din partner? Prøv direkte kommunikasjon. Anonymkode: 64b15...ecb Det har jeg selvsagt gjort- mange ganger. Og det blir tatt tak i med en gang- og glemt like fort Anonymkode: 809a6...36a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå