Gå til innhold

Når fastlegen ikke bryr seg, hva faen gjør man da? Gå privat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe vits i å krangle meg til en utredning? Gir man bare opp og venter til man faller om? Noen som har erfaring med å gå privat? Blir man hørt hos dem? 

Anonymkode: 6f62c...d23

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lite å tape på å forsøke å gå privat hvis alternativet er å vente til man kollapser. Men husk at det er meningen at man skal bestille time på nytt hvis problemet ikke gir seg eller blir verre. Ikke gi opp etter å ha fått nei av fastlegen én gang.

Jeg gikk privat ved en anledning, det var faktisk fastlegen selv som foreslo det. Jeg fikk henvisning av den private legen og etter det en diagnose. I ettertid er jeg enig med fastlegen i at det ikke var fare for min fysiske helse og at det kanskje ville gått over av seg selv. Det hjalp meg uansett mye psykisk å få vite hva problemet var, jeg fikk sove om natten og slapp å være redd. Det var altså verdt det for meg.

Anonymkode: 47be0...205

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått privat 1 gang når jeg opplevde at fastlegen avfeide problemene mine. Lureste jeg har gjort, hadde helt rett i mine antagelser og fastlegen fikk krass kritikk fra sykehuset i etterkant. 

• Liker 1
Skrevet

Ja, du bør selvfølgelig ta kontakt med andre leger dersom du føler legen din ikke gjør jobben sin. 

Anonymkode: 5df8e...ac0

• Liker 1
Skrevet

Ja du går privat. Helse er viktig. Livsviktig. 

Det er noen tusenlapper du må ut med hos private leger. Men når det står om livet ditt, er disse tusenlappene en bagatell. 

Anonymkode: 28f21...9e0

Skrevet

Tenker at om fastlegen har pleid å være vanskelig så er det like greit å bytte han/hun også. 

Anonymkode: 9e9aa...e6c

• Liker 2
Skrevet

Går bare privat da han jeg bruker fnyser og ler av meg. Direkte respektløs. Har også fått beskjed av legevakt at jeg har lov til å skifte fastlege da jeg havna der og på sykehus etter en grov feil han gjorde. Problemet er at det ikke finnes ledige fastleger her. 

Anonymkode: c01a1...7fb

Skrevet

Anbefaler å skrive logg over symptomer/plager. Da blir det mer synlig og lettfattelig for fastlegen, og han forstår besre hvor plaget du er i hverdagen. Skriv ned alle plager du har, hvordan de påvirker deg, om de hindrer deg i å gjøre noe, og skriv også om det er noe som lindrer plagene (evt. også om det er noe som forverrer plagene). Før en slik logg en måneds tid, og så sender du den til fastlegen via HelseNorge eller tar den med til neste konsultasjon. 

Anonymkode: d70e3...9e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjekk legelisten.no og bytt lege til noen med mange bra anmeldelser. Det er som regel lang ventetid på de beste legene, men det er selvfølgelig verdt det. Forsøk igjen hos legen din dersom problemene vedvarer, og gå privat inntil ny fastlege er på plass dersom du ikke blir tatt på alvor.

Nå finnes det jo dessverre også noen få som er hypokondere, og vi kan umulig vite om du er én av disse. Men med antakelse om at du er normal og har alvorlige helseproblemer, så hadde jeg i hvert fall ikke gitt opp. 

Anonymkode: ae38c...e8c

• Liker 2
Skrevet

Ta det privat. 
Så kan du jo spør hborfor legen ikke vil henvise deg videre? Ofte har de retningslinjer ved henvisning.. noe jeg kan skjønne, som som likevel er helt idiotisk. Hvis pasienten trenger henvisning og er utrygg skal de jo selvf få det. 
Jeg fikk henvisning i sommer, 3 mnd ventetid på timen.. endte opp med å finne en privat uka etter

Anonymkode: 94abf...ecc

• Liker 1
Skrevet

Er det lang kø på å bytte fastlege der du bor så hadde jeg gått privat bare for å få en annen vurdering om du er usikker. Det er gull verdt med en lege som tar deg seriøst. 

Skrevet

Da bytter du fastlege.

Anonymkode: fe5b8...36d

Skrevet

Jeg har gått mye privat. Noen ganger fordi fastlegen ikke klarte å ta meg alvorlig (fasit:Det var alvorlig, og jeg ble sykemeldt i mange måneder og sendt på spesialistbehandling), og andre ganger fordi det har vært venteliste på tre måneder for å komme inn på venteliste til operasjon. Hadde jeg ikke gått privat, ville det utviklet seg i en veldig dårlig retning for meg. Jeg har også gått privat et par ganger når jeg har hatt betennelse i en arm og en fot, rett og slett fordi jeg trengte betennelsesdempende raskt på grunn av smerter, og legen hadde ikke tid. Jeg gikk også privat til psykolog annenhver uke i 2-3 år, noe fastlegen mente jeg ikke trengte ("man blir ganske enkelt ikke deprimert og traumatisert i ung alder hvis man aldri har blitt dumpa"🙄).

Jeg har lagt igjen flerfoldige tusen på Volvat og hos privatpraktiserende psykolog, men hjelpe meg så verdt det er. Det eneste som plager meg, er at jeg betaler for helsetjenester jeg aldri får gjennom skatten, så jeg betaler egentlig dobbelt. Men det er den este grunnen til at jeg er 100% i jobb i dag.

Anonymkode: 53f4f...7d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er det noe vits i å krangle meg til en utredning? Gir man bare opp og venter til man faller om? Noen som har erfaring med å gå privat? Blir man hørt hos dem? 

Anonymkode: 6f62c...d23

Det kan sikkert være nyttig å skifte fastlege eller prøve en privat lege. Alle har imidlertid krav på korrekt og fullstendig diagnose etter få konsultasjoner. Dette skal legen ha utdanning til å kunne. Dersom diagnosen ikke er klar eller siden viser seg å være feil, eller dersom noe er oversett, bør legen anmeldes til fylkeslegen for udugelighet. Feil skal aldri aksepteres!

Anonymkode: d5e26...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...