Gå til innhold

Hvor stor er sannsynligheten for at jeg arver penger etter en barnløs onkel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier...

Min onkel har en gjenlevende kone. Hvor stor er sannsynligheten for å arve etter han? Mine foreldre er døde (min far er bror til avdøde onkel). 

Jeg bare lurer på generelle regler på dette. Han kan jo såklart ha skrevet testamente. 

Anonymkode: 6f779...d03

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Som overskriften sier...

Min onkel har en gjenlevende kone. Hvor stor er sannsynligheten for å arve etter han? Mine foreldre er døde (min far er bror til avdøde onkel). 

Jeg bare lurer på generelle regler på dette. Han kan jo såklart ha skrevet testamente. 

Ektefellen arver alltid med mindre det er skrevet testemente.

Anonymkode: 36879...0db

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Alt går til kona, med mindre det er et testamente som sier noe annet. 

Anonymkode: 7d175...406

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Arver ektefellen automatisk alt altså?

• Liker 2
Skrevet

Haha, trodde du at du skulle arve nå? Ektefellen arver alt og om de ikke har barn så får du håpe hun ikke testamenterer alt til Frelsesarmeen. 

Anonymkode: 18393...0b4

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Haha, trodde du at du skulle arve nå? Ektefellen arver alt og om de ikke har barn så får du håpe hun ikke testamenterer alt til Frelsesarmeen. 

Bare le😌er lov det. Jeg lurte bare på om noen her på KG har peiling på arveloven når min onkel er barnløs.  -jeg mener å ha lest at 1/2 parten av nettoboet går til ektefellen og resten skal fordeles til foreldrene (som forøvrig er døde for lengst) for deretter at resten da går til søsken og barnebarn. Jeg befinner meg i arvelinje klasse 2. 

• Liker 4
Skrevet

Men, så tror jeg det er slik; din onkel og tante kan ha testament som bestemmer over hele arven. Din onkels del kan ikke endres av din tante etter hans død.

Ved din tantes bortgang vil boet etter dem deles i to like deler. Din far/du vil arve din onkels side, mens hennes søsken vil arve din tantes side, som de da må dele.

• Nyttig 2
Skrevet

Men, så tror jeg det er slik; din onkel og tante kan ha testament som bestemmer over hele arven. Din onkels del kan ikke endres av din tante etter hans død.

Ved din tantes bortgang vil boet etter dem deles i to like deler. Din far/du vil arve din onkels side, mens hennes søsken vil arve din tantes side, som de da må dele.

Tuden takk for godt svar. Høres logisk ut.

Skrevet

Tuden takk for godt svar. Høres logisk ut.

*tusen😉

Skrevet

Han står helt fritt til å skrive testament, og han kan velge å la deg arve noe eller null. 

Jeg er selv en barnefri tante, og uten testament ville arven min gått i sin helhet til min bror, eventuelt til hans barn om broren min dør før meg. Men fordi mine tantebarn viser bortimot null interesse for meg, selv om jeg var høyst tilstedeværende i livet deres da de var små, har jeg skrevet testament som gir samboeren min rubbel og bit. Dør han før meg går hele arven til en bestemt organisasjon. Samboer, også barnefri, har for øvrig skrevet tilsvarende testament.

Anonymkode: f7acb...2cf

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

I alle dager. Er det så rart? Jeg har ikke barn, og det er en selvfølge at min søsters barn skal arve meg, men pliktarv er det jo ikke så det er jo ikke. Synes uansett ikke det er rart at hun tror hun kanskje arver noe. 

Anonymkode: b2714...836

• Liker 9
Skrevet

Min onkel var barnløs og gift med ei med 2 barn. Han eide hus og hytte da han møtte henne. Hun døde først og da hadde han skrevet alt over på henne. Han døde for noen måneder siden og hennes barn arvet alt 

Anonymkode: 0a2ba...fea

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kona arver alt. Hennes slektninger arver henne. 

Det er den klassiske måten formuer ender opp i nye eller bytter slektslinjer. 

Anonymkode: 0e86f...395

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I alle dager. Er det så rart? Jeg har ikke barn, og det er en selvfølge at min søsters barn skal arve meg, men pliktarv er det jo ikke så det er jo ikke. Synes uansett ikke det er rart at hun tror hun kanskje arver noe. 

Anonymkode: b2714...836

Jeg er i samme situasjon men min søster har ikke barn. Og jeg har ett dårlig forhold til min søster. Jeg vil ikke at hun skal arve meg. Og mine foreldre er gamle og har mer enn nok penger. Litt vanskelig situasjon 

• Hjerte 2
Skrevet

Kona arver alt. Hennes slektninger arver henne. 

Det er den klassiske måten formuer ender opp i nye eller bytter slektslinjer. 

Anonymkode: 0e86f...395

Se link ovenfor. Syns den var veldig forklarende. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Arver ektefellen automatisk alt altså?

Ja klart det når de ikke har barn. Du er jo er perifer slektning 

Anonymkode: badd4...203

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alt går til kona, med mindre det er et testamente som sier noe annet. 

Anonymkode: 7d175...406

Dette stemmer ikke. Når det ikke foreligger noe testament og den avdøde ikke har livsarvinger, går halvparten til ektefellen og den andre halvparten til avdødes slektninger med arverett. Dvs. avdødes foreldre, dersom disse er døde til avdødes søsken, dersom også søsken er døde går arven til nieser og nevøer.

Anonymkode: a25a2...dab

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er i samme situasjon men min søster har ikke barn. Og jeg har ett dårlig forhold til min søster. Jeg vil ikke at hun skal arve meg. Og mine foreldre er gamle og har mer enn nok penger. Litt vanskelig situasjon 

Du kan da fint testamentere alt du eier til en veldedig organisasjon.. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...