Gå til innhold

Skjelving i kroppen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det flere som har slitt med litt uforklarlige skjelvinger i kroppen i det siste?

Anonymkode: 56453...976

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men er ganske sikker på at det er en kombinasjon av medisiner og økt angst og stress den siste tiden. Samt dårlig matinntak.

Anonymkode: c7d5f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, men er ganske sikker på at det er en kombinasjon av medisiner og økt angst og stress den siste tiden. Samt dårlig matinntak.

Det vil si, jeg tenkte en god stund at det var uforklarlig og at jeg ikke fant noen grunn til at jeg plutselig hadde begynt å skjelve sånn når jeg aldri har gjort det før. Etter en stund gikk det opp for meg at den nok er pga det jeg nevnte ovenfor her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei?

Men det er vanlig i sykdommer som angst, PTSD, bipolar, ME, Fibromyalgi, MS, Long-Covid, Parkinson, stoffskiftesykdommer, vitamin- eller elektrolyttmangler, diabetes, atrofi, som egen sykdom osv osv. 

Eller så kan sporadisk skjelving bare komme og gå uten forklaring. 

Har det pågått over lang tid så bør du oppsøke lege.

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uforklarlig for meg, men jeg kan skjelve av stress, angst eller dersom jeg er veldig sulten.

Anonymkode: 424bb...014

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd i mange mnd nå at det liksom dirrer i magen når jeg har lagt meg for å sove. Opplever det samme når jeg våkner (før jeg står opp). Som om musklene har litt krampe på en måte. 

Tar magnesium. Aner ikke hva som gjør det foruten at jeg stresser mye for tiden.

Anonymkode: 94dd5...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bombasi skrev (25 minutter siden):

Nei?

Men det er vanlig i sykdommer som angst, PTSD, bipolar, ME, Fibromyalgi, MS, Long-Covid, Parkinson, stoffskiftesykdommer, vitamin- eller elektrolyttmangler, diabetes, atrofi, som egen sykdom osv osv. 

Eller så kan sporadisk skjelving bare komme og gå uten forklaring. 

Har det pågått over lang tid så bør du oppsøke lege.

Har allerede vært hos legen. Fikk bekreftet at det ihvertfall ikke var Parkinson. Det var for raske skjelvinger til det og ikke vanlig i min alder. Har hatt en stressende tid, så tenker det mest sannsynlig har med angst å gjøre. Fikk resept på Propandolol, men synes ikke det heller hjelper sånn veldig mye.

Pratet med noen andre her om dagen, som sa at flere hadde nevnt det samme ang skjelvinger for tiden, så tenkte å høre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Mangel på magnesium?

Anonymkode: 82338...211

Tar magnesium også. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har opplevd i mange mnd nå at det liksom dirrer i magen når jeg har lagt meg for å sove. Opplever det samme når jeg våkner (før jeg står opp). Som om musklene har litt krampe på en måte. 

Tar magnesium. Aner ikke hva som gjør det foruten at jeg stresser mye for tiden.

Akkurat det har jeg og har hatt i mange år. Husker det ble tatt MR av magen for å finne ut hva det var,  fant selvsagt ingeting. Ca 10 år etter dette ble jeg halvblind på ene øyet (synsnervebetennelse) og fikk MS diagnosen. Sier ikke at du kan ha MS, men typisk for MS med en drøss vage symptom som du får en aha opplevelse av når du får diagnosen. Har forresten perfekt syn på øyet igjen. 

Anonymkode: 0a691...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ME, og når jeg er veldig utmattet skjelver kroppen som et aspeløv. Uavhengig av angst eller stress(er så klart enda verre hvis alt er tilstede). Har hatt leamus i 5 mnd også, men det er nok bare tilfeldigheter.

Anonymkode: 2c431...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ME, og når jeg er veldig utmattet skjelver kroppen som et aspeløv. Uavhengig av angst eller stress(er så klart enda verre hvis alt er tilstede). Har hatt leamus i 5 mnd også, men det er nok bare tilfeldigheter.

Anonymkode: 2c431...034

Har selv ME og hatt mye skjelvinger/leamus. Mer b-12, folat, d vitamin, og magnesium, og ikke-prosessert mat gjorde det mye bedre. Ikke tilfeldigheter, vi har dårlige næringsopptak og ekstra behov for fokus på ernæring og tilskudd. 

Anonymkode: 02cd3...e67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Akkurat det har jeg og har hatt i mange år. Husker det ble tatt MR av magen for å finne ut hva det var,  fant selvsagt ingeting. Ca 10 år etter dette ble jeg halvblind på ene øyet (synsnervebetennelse) og fikk MS diagnosen. Sier ikke at du kan ha MS, men typisk for MS med en drøss vage symptom som du får en aha opplevelse av når du får diagnosen. Har forresten perfekt syn på øyet igjen. 

Jeg har selvsagt googlet en del og MS kom opp. Skummelt. Håper jeg ikke har det. Hvordan finner en lege ut om man har Ms egentlig? Jeg føler ikke jeg blir tatt helt på alvor av legen min når det kommer til denne dirringen. 

Så godt at du har perfekt syn igjen, men trist å høre om diagnosen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg har selvsagt googlet en del og MS kom opp. Skummelt. Håper jeg ikke har det. Hvordan finner en lege ut om man har Ms egentlig? Jeg føler ikke jeg blir tatt helt på alvor av legen min når det kommer til denne dirringen. 

Så godt at du har perfekt syn igjen, men trist å høre om diagnosen din! 

Eneste måte å finne ut om man har MS er MR av hodet. Det viser som regel klart om du har MS. Hvis de ser at det mest sannsynlig er MS du har, så er det et par standard prøver de også tar for å sikkert fastslå diagnosen.  Jeg var egentlig lettet når jeg fikk MS diagnosen, for jeg trodde jeg kanskje hadde svulst på hjernen. Uansett ikke den verste diagnosen å få, mye bra medisiner for tiden.

Det var forresten kiropraktoren min som henviste meg til MR, så det må ikke alltid være legen som gjør det. Leger kan være litt vanskelige å få til å henvise på diffuse symptom. Selv når jeg kom halvblind på ene øyet så ville ikke legen min henvise meg, derfor gikk jeg til kiropraktoren min. Har byttet fastlege for lengst😅

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Eneste måte å finne ut om man har MS er MR av hodet. Det viser som regel klart om du har MS. Hvis de ser at det mest sannsynlig er MS du har, så er det et par standard prøver de også tar for å sikkert fastslå diagnosen.  Jeg var egentlig lettet når jeg fikk MS diagnosen, for jeg trodde jeg kanskje hadde svulst på hjernen. Uansett ikke den verste diagnosen å få, mye bra medisiner for tiden.

Det var forresten kiropraktoren min som henviste meg til MR, så det må ikke alltid være legen som gjør det. Leger kan være litt vanskelige å få til å henvise på diffuse symptom. Selv når jeg kom halvblind på ene øyet så ville ikke legen min henvise meg, derfor gikk jeg til kiropraktoren min. Har byttet fastlege for lengst😅

Å, tusen takk for svar! Visste ikke at jeg kunne gå gjennom andre enn fastlegen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, om denne teorien skulle vise seg å stemme, at dirring i magen er et slags forvarsel på MS (usannsynlig) så vil ikke noen bildeundersøkelse vise at du har MS hvis det ikke har slått ut ennå. 🤷‍♀️ Da må du nok uansett vente til du har flere og sterkere symptomer.

Anonymkode: 424bb...014

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel andre ting som kan være årsaken til skjelving i magen, da dette ikke nødvendigvis er typisk MS symptom.  Men det kan ha en sammenheng. Og man kan ha mange lesjoner uten at man har hatt et attakk som virkelig får en til å springe til legen. Jeg selv hadde veldig mange lesjoner og de er kommet i løpet av flere år, ikke i løpet av det året jeg fikk diagnosen.  Man trenger nødvendigvis ikke sterke symptomer for å ha MS. Noen har lite og ingen problem, kalles godartet MS, og noen sitter i rullestol. Andre kan fint bevege seg men har sterk fatuige og kanskje hørsel og synsproblem. Jeg vet om folk som fikk diagnosen fordi det kriblet i hånden og noen fordi de våknet om delvis lam. Så man kan fint ha MS uten sterke symptom like mye som de med sterke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da kjøper jeg lodd på at det er stresset som gjør det. Bruk pusteøvelser, gå på yoga etc. Det lærer kroppen å stresse ned men ta også tak i det som forårsaker stresset.

Anonymkode: f4fc7...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...