Gå til innhold

Han mener at jeg har lav smerteterskel / mulig revmatisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mange år har jeg slitt med vonde, hovne, stive ledd og jeg utredes. Det har ikke slått ut ennå, til tross for hevelser over tid. 

Samboer mener at jeg har veldig lav smerteterskel fordi jeg en gang mistet noe hardt som landet rett på leddet ved tåa. Tærne mine er ganske vonde fra før, enkelte dager kjennes det ut som brudd i tærne. Jeg gråt skikkelig og tåa ble blå en stund etterpå.

Fordi jeg ikke taklet det der så mener han at jeg har lav smerteterskel. 

Jeg merker at jeg føler sterkt på at han sier slikt. Andre ting han kan finne på å si er at jeg ikke har selvinnsikt.

Vi pratet løst og fast og jeg sa at han har ok selvinnsikt, tilbake fikk jeg "det har ikke du." Om jeg fleiper og bruker selvironi så mener han at jeg har for god selvtillit. 

Jeg syns alle disse kommentarene er bortkastet, de kommer ofte feil ut og I helt feil setting. Han forstår ikke at jeg reagerer på dette og mener at han må få lov til å si alt han tenker. 

Hva mener dere?

Anonymkode: a78bf...3bc

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig føler du sterkt på slike kommentarer fra samboeren din. 

For det han holder på med er gaslighting. Det er en nedbrytningsteknikk. Hersketeknikk. 

Og nei, det er ikke noe han bør ha lov til å gjøre. Om han ikke eier forståelse og innsikt i din situasjon så bør han ikke ture på med lettvinte og nedbrytende meninger som en fasit ovenfor deg. 

Han er empatiløs og usympatisk.

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig føler du sterkt på slike kommentarer fra samboeren din. 

For det han holder på med er gaslighting. Det er en nedbrytningsteknikk. Hersketeknikk. 

Og nei, det er ikke noe han bør ha lov til å gjøre. Om han ikke eier forståelse og innsikt i din situasjon så bør han ikke ture på med lettvinte og nedbrytende meninger som en fasit ovenfor deg. 

Han er empatiløs og usympatisk.

Han pleier å svare med "du tåler jo ingenting, jeg kan ikke leve med å måtte liste meg rundt å bare si positive ting" 

Har han rett?

Skrevet

I tillegg ble jeg lovet før innflytt at jeg skulle få gjøre det jeg ville med interiør der, så lenge ting passet sammen. I eget hjem har jeg i ny og ne malt litt for å få bolig litt mindre sterilt. 

Vi snakket om det nå at jeg ønsket å male noe. Da skal han bestemme fargen. Jeg ikke endre noen møbler, for han elsker de han har. Jeg får ikke endre gardiner, tepper, etc for da må han bestemme fargen. Den og den type sofaputer liker han ikke. 

Så egentlig får jeg faktisk ikke gjøre noe, mitt kjøkkenutstyr og service er heller ikke godt nok. 

• Liker 1
Skrevet

Han høres ut som en idiot. Flytt ut igjen. 

Anonymkode: 4a4b3...49c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I mange år har jeg slitt med vonde, hovne, stive ledd og jeg utredes. Det har ikke slått ut ennå, til tross for hevelser over tid. 

Samboer mener at jeg har veldig lav smerteterskel fordi jeg en gang mistet noe hardt som landet rett på leddet ved tåa. Tærne mine er ganske vonde fra før, enkelte dager kjennes det ut som brudd i tærne. Jeg gråt skikkelig og tåa ble blå en stund etterpå.

Fordi jeg ikke taklet det der så mener han at jeg har lav smerteterskel. 

Jeg merker at jeg føler sterkt på at han sier slikt. Andre ting han kan finne på å si er at jeg ikke har selvinnsikt.

Vi pratet løst og fast og jeg sa at han har ok selvinnsikt, tilbake fikk jeg "det har ikke du." Om jeg fleiper og bruker selvironi så mener han at jeg har for god selvtillit. 

Jeg syns alle disse kommentarene er bortkastet, de kommer ofte feil ut og I helt feil setting. Han forstår ikke at jeg reagerer på dette og mener at han må få lov til å si alt han tenker. 

Hva mener dere?

Jeg er revmatikere, og har veldig høy smerteterskel. Sikker fordi jeg er vandt med å ha vondt med ledd muskelsmerter, prolapser osv og å det kjenne på smerter. 

Jeg har fått reaksjoner hos både lege, kiropraktor, fysio osv over at jeg ikke sier noe. 

Jeg hører andre ( ikke kronisk syke) klage og syte når de har vondt og tenker ofte at slik har jeg det jo hele tiden. 

Det tyder for meg mer på at typen din ikke takler at du har det vondt og velger heller å dra deg ned psykisk, kaller deg svak mens han istedet burde vært mer omsorgsfull og tatt hensyn. Han gjør deg iallefall ikke friskere med holdningen sin. Tror du har funnet deg en drittsekk altså..

Anonymkode: e0824...1fa

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Dere passer ikke sammen, finn en annen. Eventuelt særbo,

Anonymkode: 97a2a...b81

• Liker 2
Skrevet

Glemte å teføye at du har nok mer smerter enn han klarer å forestille seg. 

Og i tillegg så er det en stor psykisk belastning det å ikke vite hvorfor ens kropp varsler en om smerte uten å forstå hvorfor.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er revmatikere, og har veldig høy smerteterskel. Sikker fordi jeg er vandt med å ha vondt med ledd muskelsmerter, prolapser osv og å det kjenne på smerter. 

Jeg har fått reaksjoner hos både lege, kiropraktor, fysio osv over at jeg ikke sier noe. 

Jeg hører andre ( ikke kronisk syke) klage og syte når de har vondt og tenker ofte at slik har jeg det jo hele tiden. 

Det tyder for meg mer på at typen din ikke takler at du har det vondt og velger heller å dra deg ned psykisk, kaller deg svak mens han istedet burde vært mer omsorgsfull og tatt hensyn. Han gjør deg iallefall ikke friskere med holdningen sin. Tror du har funnet deg en drittsekk altså..

Jeg sier sjeldent noe i hverdagen, væromsikte og slikt så er jeg stille og rolig i stedet for å si noe. Men smerten av å miste noe på en allerede vond tå var grusomt. 

• Liker 3
Skrevet

Folk som ikke var kroniske smerter, aner ikke hva de snakker om.

Anonymkode: 668ff...4f7

• Liker 6
Skrevet

Glemte å teføye at du har nok mer smerter enn han klarer å forestille seg. 

Og i tillegg så er det en stor psykisk belastning det å ikke vite hvorfor ens kropp varsler en om smerte uten å forstå hvorfor.

Det er dager jeg ikke klarer å skjære ost, åpne glasslokk, løpe i trappen. Jeg sier ikke noe da. Jeg føler jeg må passe meg for å ikke vise vonde følelser og da får jeg følelsen av klaustrofobi i tillegg. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Folk som ikke var kroniske smerter, aner ikke hva de snakker om.

Anonymkode: 668ff...4f7

Han har smerter selv, han bare forstår ikke andre uansett. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han pleier å svare med "du tåler jo ingenting, jeg kan ikke leve med å måtte liste meg rundt å bare si positive ting" 

Har han rett?

Det leser du av det du siterte meg på.

Selvfølgelig har han ikke rett. Han har hevet seg over deg og bedriver med manipulasjonsteknikker mot deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Enten eier han ikke empati eller så gaslighter han deg, det kan sånn sett være begge deler også. Vil du som kronisk syk leve med så lite forståelse resten av ditt liv?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Duff skrev (1 minutt siden):

Enten eier han ikke empati eller så gaslighter han deg, det kan sånn sett være begge deler også. Vil du som kronisk syk leve med så lite forståelse resten av ditt liv?

Nei. Jeg har reist nå, litt midlertidig. Jeg føler meg som problemet. Så er jeg trist for at jeg sårer han.

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg har reist nå, litt midlertidig. Jeg føler meg som problemet. Så er jeg trist for at jeg sårer han.

Det er HAN som er problemet, og det er HAN som har såret deg. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Samboeren din er en jævla drittsekk. Det han driver med er gaslighting og psykisk terror. Du får slippe noe hardt rett ned på leddet på tåa hans en gang, så han får se hvordan det er. Det er dritvondt uansett om man sliter med leddene eller ikke og selvfølgelig ekstra vondt når tærne er vonde fra før.

Flytt for godt og ikke se deg tilbake 💜 Jeg har vært der selv og jeg gjorde det samme som deg og som deg var det jeg som fikk dårlig samvittighet fordi jeg såret han. Selv om han hadde gaslightet og brutt meg ned psykisk hele den tiden vi var sammen. Utenom i starten da, da var han selvfølgelig supersjarmerende, overøste meg med komplimenter osv. 

Endret av jukkapalme
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du bør heller være trist fordi han sårer deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det du egentlig forteller er det at han trykker deg ned når det du trenger er en som egentlig bidra til å løfte deg opp.

Så ensomt det må føles!

Han vil nok heller bidra til å gjøre deg sykere. Det du trenger er å kunne ivareta deg selv og bruke de ressursene du har til å komme gjennom hverdagen. Ikke ha nødt å bruke ressurser på å bli tatt hensyn til, bli forstått eller å rettferdiggjøre at du ter deg etter dagsformen din. 

Når du er i konflikt med din egen kropp så trenger du hvertfall ikke å føle at du er i konflikt med din partner også.

Er det dette du vil drive med resten av livet ditt? Er det en slik partner du vil ha? Er det en slik far du ønsker at dine (fremtidige)barn skal ha?

Jeg, ( jeg kan kun prate for meg selv) ser ikke noe fornuft i det å fortsette med ytre konflikter når du har en hel haug med indre konflikter, for du er jo på en måte din egen største fiende pga helsen sim er i konflikt, hvorfor velge en partner som også er ens "fiende" . Vær grei med deg selv da!

Skrevet

Flytt fokuset på hva du trenger og hvordan du vil ha det rundt deg for å trives. Slutt å forsøke å forklare han eller få han til å se ting fra din side, det virker som han tar det som usikkerhet. Si heller tydelig ifra om hvordan ting skal være. Eks hvis dere skal bo sammen, så har dere like mye å si om hvordan det ser ut hjemme. Og at det forventes at han kan vise sympati når du har vondt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...