AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 Jeg vurderer å prøve meg på noen ridetimer (nybegynner). Stallen har sikkerhetsvester til utlån, men ingen passer meg (for små). Jeg burde også kjøpt meg ryggskinne til alpint-bruk. Kan jeg bruke en slik ryggskinne til ridning også? De er nok enklere å justere (jeg har store pupper…). Skjønner selvsagt at en vest er bedre fordi den også gir beskyttelse foran, men her tenker jeg først og fremst på ryggen. Anonymkode: bb73d...962
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Nå får jeg vel slakt men.. har drevet med hest aktivt i 30 år og fallt av min del, men aldri hatt på en slik vest. Tror ikke jeg ville tenkt at det var nødvendig på å lunte litt rundt på ei bane, men heller ulendt terreng og kratt med stein og kvist i skog.. og da ville jeg hatt helvest. Anonymkode: 84d97...6b8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nå får jeg vel slakt men.. har drevet med hest aktivt i 30 år og fallt av min del, men aldri hatt på en slik vest. Tror ikke jeg ville tenkt at det var nødvendig på å lunte litt rundt på ei bane, men heller ulendt terreng og kratt med stein og kvist i skog.. og da ville jeg hatt helvest. Anonymkode: 84d97...6b8 Jeg kjenner faktisk noen som falt av og knuste en ryggvirvel på sin aller første ridetime (uten beskyttelse). Så jeg er kanskje farget av det… Men det er også derfor jeg har ryggen som førstepri, så jeg lurte på om det går an å slå to fluer i én smekk, og bruke samme skinne til begge aktiviteter. Helvest til alpint (jeg er ikke veldig god akkurat, så vi snakker ikke utfor eller høyrisiko her) tenker jeg ikke er særlig aktuelt. Det blir neppe noe feltritt på meg, nei 🤣 så enig i det. Bruker du skinne, eller rir du uten? Anonymkode: bb73d...962
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg kjenner faktisk noen som falt av og knuste en ryggvirvel på sin aller første ridetime (uten beskyttelse). Så jeg er kanskje farget av det… Men det er også derfor jeg har ryggen som førstepri, så jeg lurte på om det går an å slå to fluer i én smekk, og bruke samme skinne til begge aktiviteter. Helvest til alpint (jeg er ikke veldig god akkurat, så vi snakker ikke utfor eller høyrisiko her) tenker jeg ikke er særlig aktuelt. Det blir neppe noe feltritt på meg, nei 🤣 så enig i det. Bruker du skinne, eller rir du uten? Anonymkode: bb73d...962 Nei jeg rir ikke med noe, det burde jeg egentlig. Man vet aldri når uhellet er ute og bare fordi det har gått bra i 30år betyr ikke at det vil gå bra 30 år til. Når det er sagt så har jeg sett bittesmå sikkerhetsvester på rideskoler som bare dekker litt av bryst fremme og så rygg, så hvis alternativet ditt er enten å ri uten eller med den alpint skinna, så ville jeg tatt den jeg. Det er bedre enn ikke noe. Anonymkode: 84d97...6b8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei jeg rir ikke med noe, det burde jeg egentlig. Man vet aldri når uhellet er ute og bare fordi det har gått bra i 30år betyr ikke at det vil gå bra 30 år til. Når det er sagt så har jeg sett bittesmå sikkerhetsvester på rideskoler som bare dekker litt av bryst fremme og så rygg, så hvis alternativet ditt er enten å ri uten eller med den alpint skinna, så ville jeg tatt den jeg. Det er bedre enn ikke noe. Anonymkode: 84d97...6b8 Ja, det er absolutt bedre enn ikke noe! Jeg ser skinnene som selges til alpint er grad 1, mens de som selges til ridning er grad 2 (de er vel egentlig laget for motorsykkel). Kanskje en ryggskinne i grad 2 kan være et kompromiss - bedre beskyttet i slalåmbakken enn jeg ellers ville vært, og ok på hesteryggen. 🤪 Men jeg er usikker på størrelsene på vest, mens jeg vet det finnes skinner som passer. Ikke så enkelt å handle på nett, må se om det er mulig å prøve noe sted. Anonymkode: bb73d...962
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #6 Skrevet 18. september 2023 Du får kjøpt helest som kan brukes til både alpint og ridning. Har sånne til ungene, men husker ikke navnet akkurat nå. Da må jeg sjekke... Anonymkode: 908a1...92b
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Aldri hørt om engang. Bruker du hjelm når du krysser gata også? Anonymkode: 171ca...5da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå