Gå til innhold

Hadde du solgt huset om du visste du ville tape penger på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som overskriften sier: Hadde du solgt huset/boligen din om du visste du ville tape penger på det?

Jeg har bare bodd her i to år, men vil flytte pga naboene. Selv om jeg skulle få igjen det jeg ga, vil jeg tape de 60.000 jeg har brukt på oppussing, i tillegg 100.000 i meglerutgifter for å selge. Jeg regner med at jeg taper minst 200.000 og må kjøpe meg ned i standard/ beliggenhet. 

Hva hadde du gjort?

Anonymkode: d4b4e...90a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ingen sentimentalitet over økonomiske disposisjoner. Du har det som du har det i dag. Hvis du blir mer lykkelig/har råd til å flytte så kjør på.

Anonymkode: cc795...150

• Liker 2
Skrevet

Du kan prøve å selge selv, så slipper du å bruke 100 000 på megler. Er jo egentlig bare å legge det ut for salg og se om det er noen interesse.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen sentimentalitet over økonomiske disposisjoner. Du har det som du har det i dag. Hvis du blir mer lykkelig/har råd til å flytte så kjør på.

Så heldig du er som klarer å tenke på den måten. Du bekymrer deg ikke over tapte økonomiske midler? 

Skrevet
Blizz1 skrev (Akkurat nå):

Du kan prøve å selge selv, så slipper du å bruke 100 000 på megler. Er jo egentlig bare å legge det ut for salg og se om det er noen interesse.

Må vel innom advokat elns?

Skrevet

Et hus som man bor i er alltid tap. Det er en misforstått greie at man tjener på personlig bolig. Sekundærbolig er en helt annen ting. Men det å drifte en bolig med alt som hører til medfører som regel et minus regnestykke. De fleste regner bare på hva de betalte vs hva de selger for, men regner sjelden med alle andre utgifter du har hatt med å bo der. Har du en utleiebolig som du leier ut så er det som sagt noe helt annet. Så ja har du mulighet til å selge ig flytte et annet sted så gjør det. 

Anonymkode: 105f4...86d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gjort det nei, da skulle naboen vært farlig for meg eller familien.

Man trenger ikke forholde seg til naboen i særlig grad, i rekkehus og blokk må man ha noe med de å gjøre men selv der kan man sette grenser og rett og slett bare ignorere mye. 

Anonymkode: 2dd1f...869

• Liker 1
Skrevet

Har du inntekt og ok/god økonomi ville jeg solgt. Trivsel er mer verdt enn penger. Men det er vanskeligere å ta seg råd til det hvis man har lav inntekt, dessverre

Anonymkode: 5e1c5...7eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et hus som man bor i er alltid tap. Det er en misforstått greie at man tjener på personlig bolig. Sekundærbolig er en helt annen ting. Men det å drifte en bolig med alt som hører til medfører som regel et minus regnestykke. De fleste regner bare på hva de betalte vs hva de selger for, men regner sjelden med alle andre utgifter du har hatt med å bo der. Har du en utleiebolig som du leier ut så er det som sagt noe helt annet. Så ja har du mulighet til å selge ig flytte et annet sted så gjør det. 

Anonymkode: 105f4...86d

De stedene jeg har bodd før har økt såpass mye i verdi at jeg alltid har solgt med fortjeneste, men da har jeg jo bodd der mye lenger. 

Jeg synes det er dumt å kjøpe seg ned i standard, også, for da kommer det jo fort flere utgifter på toppen. Her jeg bor nå er alt tg1/0. Nytt kjøkken, nytt bad, bra tak og drenering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde nok ikke gjort det nei, da skulle naboen vært farlig for meg eller familien.

Man trenger ikke forholde seg til naboen i særlig grad, i rekkehus og blokk må man ha noe med de å gjøre men selv der kan man sette grenser og rett og slett bare ignorere mye. 

Ikke farlig, bare veldig plagsom.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du inntekt og ok/god økonomi ville jeg solgt. Trivsel er mer verdt enn penger. Men det er vanskeligere å ta seg råd til det hvis man har lav inntekt, dessverre

Anonymkode: 5e1c5...7eb

Jeg har god inntekt, men lite egenkapital. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så heldig du er som klarer å tenke på den måten. Du bekymrer deg ikke over tapte økonomiske midler? 

Enten har jeg råd til det du beskriver eller så har jeg ikke råd.

Har jeg ikke råd så vil jeg ikke gjøre det - ingen økonomiske bekymringer.

Har jeg råd så vil jeg gjøre det - ingen økonomiske bekymringer.

For meg så er penger et middel til et lykkelig liv. Målet er lykke, og med for lite penger så blir jeg ulykkelig. Men om jeg «taper» penger jeg har råd til å tape i jakten på lykke so be it.

Mange har et irrasjonelt forhold til investeringer. De vil selge med gevinst for å kunne skryte (til seg selv eller andre) av hvor flinke de er. Det er feil måte å se det på. Man bør heller spørre seg «gitt det jeg vet nå, og kan påvirke nå, er det lurt å selge?»

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mange har et irrasjonelt forhold til investeringer. De vil selge med gevinst for å kunne skryte (til seg selv eller andre) av hvor flinke de er. Det er feil måte å se det på. Man bør heller spørre seg «gitt det jeg vet nå, og kan påvirke nå, er det lurt å selge?»

Og hva avgjør om det er lurt?

Jeg tror ikke det handler om å bære flink for min del, men at jeg bekymrer meg for framtiden. Tenk om jeg selger og taper så mye at jeg må gå drastisk ned i levestandard? Eller at det blir like ille i huset jeg flytter til? 

Skrevet

Hadde jeg ikke sittet igjen med gjelden, så ja. Hadde jeg sittet igjen msd gjeød etter salg, så nei.

Anonymkode: cddc2...1e8

Skrevet

Om naboen bare er veldig plagsom så ville jeg satt grenser. Tydelig sagt fra om at kontakt ikke er interessant, at uenighetene ikke vil bli løst eller hba det nå enn er som går igjen og så rett og slett stengt døra både fysisk og metaforisk for kontakt. Jeg lar ikke en nabo plage meg fra flere hundre tusen.

• Liker 1
Skrevet

Hadde jeg ikke sittet igjen med gjelden, så ja. Hadde jeg sittet igjen msd gjeød etter salg, så nei.

Anonymkode: cddc2...1e8

Kommer ikke til å sitte med gjeld, men må kjøpe noe dårligere om jeg vil kjøpe noe nytt

Skrevet

Om naboen bare er veldig plagsom så ville jeg satt grenser. Tydelig sagt fra om at kontakt ikke er interessant, at uenighetene ikke vil bli løst eller hba det nå enn er som går igjen og så rett og slett stengt døra både fysisk og metaforisk for kontakt. Jeg lar ikke en nabo plage meg fra flere hundre tusen.

Akkurat nå står hun ute i hagen og skriker og plystrer, en meter fra stuevinduet mitt. 

Skrevet

Om naboene er veldig plagsomme så kan det jo være greit å selge selv med litt tap, om en allikevel vil ha råd til å kjøpe seg ny bolig med ok standard og beliggenhet.

Sist vi solgte så tok vi bare egne bilder, la ut på Facebook og finn.no at vi vurderte å selge. Så fikk de som viste interesse komme på visning, vi holdt selv orden i budrunden også fikk vi hjelp fra megler kun til papirarbeidet til slutt til en langt rimeligere penge enn om megler skulle stått for salget.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Akkurat nå står hun ute i hagen og skriker og plystrer, en meter fra stuevinduet mitt. 

Og hvorfor gjør hun det? Er hun psykisk syk? Har hun dyr hun pleier å mate?

Skrevet

Er det din private eiendom eller er det delt fellesareal? 
Uansett hva, hun kan faktisk ikke plage deg så mye mer enn du lar henne. Bruk støykansellerende, ignorer og la henne slite seg ut. 
Hun ønsker vel en reaksjon, ikke go den til henne. 

Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Og hvorfor gjør hun det? Er hun psykisk syk? Har hun dyr hun pleier å mate?

En hund hun driver og herser med. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...