AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 På 70-tallet fantes det en filosofi innen barneoppdragelse som gikk på at barna selvregulerte. (Sov når de ville sove, spise det de ville spise når de ville spise det, pusset tenner hvis og når de hadde lyst osv) På folkemunne ble denne filosofien kalt "fri barneoppdragelse". Dette var en filosofi som etter veldig kort tid viste seg å ikke fungere etter hensikten, og den gikk raskt i glemmeboka. Nå har jeg sett at stadig flere benytter seg av denne oppdragelsesfilosofien (innenfor samme miljø), og jeg lurer på om denne har kommet tilbake igjen, eller om det bare er begrenset til dette ene miljøet. Anonymkode: faa59...c0e 1
Arkana Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Jeg vet ikke om noen som driver med, eller støtter, fri barneoppdragelse, hverken blant de vi kjenner her vi bor eller på andre kanter av landet. At det finnes lommer med foreldre som bedriver fri barneoppdragelse eller er f.eks. vaksinemotstandere er jo noe annet, men jeg har ikke inntrykk av at dette er noen generell trend.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Det er endel som er dårlige på grensesetting. Men det er langt derfra til fri barneoppdragelse. Anonymkode: dbc8d...dee 3 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Arkana skrev (2 minutter siden): Jeg vet ikke om noen som driver med, eller støtter, fri barneoppdragelse, hverken blant de vi kjenner her vi bor eller på andre kanter av landet. At det finnes lommer med foreldre som bedriver fri barneoppdragelse eller er f.eks. vaksinemotstandere er jo noe annet, men jeg har ikke inntrykk av at dette er noen generell trend. Takk, det var faktisk godt å høre Og jeg vil bare understreke at de jeg snakker om støtter, og driver med, fri barneoppdragelse, som den ble praktisert på 70-tallet. De siste jeg snakket med om dette begynte med det for noen måneder siden fordi flere i omgangskretsen benyttet seg av den metoden, og de ville prøve selv fordi de "syntes det hørtes riktig og spennende ut". Anonymkode: faa59...c0e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Vel.... jeg ser muslimer og inderei mitt nabolag slå barna dems. Dette bar jeg sett 3 gnger nå minst dette er vanligt for dem. Det er ingen som reagerer. Også er det jo dem som blir tillatt åpenlyst å kalle barna sine transunger uten at barnevernet blir innvolvert. Jeg synes folk får lov til å gjøre for mye av det dem vil mot ungene sine jeg uten at det blir konsekvenser for foreldrene. Men skikkelig disiplin er jeg alt for! Hard disipin med kjærlighet og sannhet! Anonymkode: 7e5e0...1a2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #6 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vel.... jeg ser muslimer og inderei mitt nabolag slå barna dems. Dette bar jeg sett 3 gnger nå minst dette er vanligt for dem. Det er ingen som reagerer. Også er det jo dem som blir tillatt åpenlyst å kalle barna sine transunger uten at barnevernet blir innvolvert. Jeg synes folk får lov til å gjøre for mye av det dem vil mot ungene sine jeg uten at det blir konsekvenser for foreldrene. Men skikkelig disiplin er jeg alt for! Hard disipin med kjærlighet og sannhet! Anonymkode: 7e5e0...1a2 Da håper jeg virkelig du melder det inn. Vær en som reagerer. Anonymkode: 72baa...12e 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da håper jeg virkelig du melder det inn. Vær en som reagerer. Anonymkode: 72baa...12e Det er ikke noe vits i å varsle siden det vil bli tolket som rasisme. Vold har en sentral posisjon mange kulturer, det er veldig tydelig for noen som kommer fra kulturer som har utviklet seg bort fra dette og heller utviklet måter å takle ting på uten å ty til vold. Anonymkode: cd0b8...e69
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er ikke noe vits i å varsle siden det vil bli tolket som rasisme. Vold har en sentral posisjon mange kulturer, det er veldig tydelig for noen som kommer fra kulturer som har utviklet seg bort fra dette og heller utviklet måter å takle ting på uten å ty til vold. Anonymkode: cd0b8...e69 For det første, vold er forbudt ved lov, og du har avvergingsplikt og meldeplikt hvis du ser at det foregår. For det andre, fri barneoppdragelse har ingenting med vold å gjøre. Anonymkode: faa59...c0e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå