Shaloow Skrevet 17. september 2023 #1 Skrevet 17. september 2023 (endret) Ee 6+4 idag ca. Kvalmen blir verre for hver dag. Våkna opp som om det skulle vært fyllekulesjuken idag, føler også jeg er ekstremt trøtt/sliten, feberfølelse og frysninger. Har også tett nese og nyser hele dagen. Er det forkjølelse i tillegg tror dere, eller hadde flere det slik i starten? Når ble dere kvalme, når nådde dere topp, og når avtok det? Og hva hjalp mot kvalmen bortsett fra ofte småspising og hvile.. ? Skal til legen imorgen for kvalmestillende, bare sånn at jeg har det hvis det skulle bli for ille. Endret 17. september 2023 av Shaloow 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #2 Skrevet 17. september 2023 Det høres ut som en forkjølelse på toppen, ja. God bedring! Anonymkode: 2c274...98c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #3 Skrevet 17. september 2023 Dersom kvalme og/eller oppkast går utover matinntak eller drikke ville jeg bedt om delvis sykemelding. Jeg ble 50% sykemeldt og fikk kvalmestillende medisin i første trimester. Det hjalp. Lykke til! Anonymkode: f32b2...775 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #4 Skrevet 17. september 2023 Ligger bare noen få uker foran deg (12+3 i dag), så har ikke masse erfaring som gravid 😊 jeg ble også kvalm rundt uke 6. Jeg ble etterhvert sykemeldt og for meg hjalp det masse å bare få hvile og ta det med ro. Jeg ble mer kvalm av å stå opp tidlig og å haste avgårde til jobb til bestemte tider og måtte jobbe effektivt… Jeg presset meg selv, og ble dårligere enn jeg trengte å bli. Kvalmen ble selvfølgelig ikke helt borte av å ta det med ro, men lettere å håndtere for meg. Jeg syns faktisk det ble gradvis bedring rundt uke 10, og nå er jeg tilbake i jobb igjen 😊 kvalmen er ikke borte, men mer som det jeg tror er «normal morgenkvalme», altså kvalme på morgen og på vei til jobb med en runde eller to med oppkast, også blir kvalmen nå faktisk bedre av å spise! (Det ble den ikke for noen uker siden). Så for meg er det stor forskjell på denne kvalmen og den jeg hadde for noen uker siden som varte hele dagen, og ble ikke bedre av salte kjeks og farris… Det blir faktisk bedre, men det tar fort noen uker, og de føles veldig lange når du er midt i dem. Det er litt forskjell fra person til person når man blir bedre, mange rundt uke 12, noen litt før, noen litt etter (noen få er uheldig og sliter lenge). Men dette er en periode, og det blir faktisk bedre 😊 Det kan godt være du er forkjølet, men tett nese og nysing kan også komme av graviditetshormonene som kan gi skjøre slimhinner (også i nesa). Jeg har selv hatt tett nese i 5 uker nå, og jeg nyser også unormalt mye, men har ingen andre symptomer på forkjølelse som vond hals eller hoste, jeg pleier heller ikke å være forkjølet i så mange uker. Jeg har også venninner som har opplevd liknende under graviditet 😊 Masse lykke til, ta vare på deg selv og ikke press deg for hardt! 😊 Anonymkode: e5c91...087 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #5 Skrevet 17. september 2023 Åå, jeg vet akkurat hvordan du har det. Jeg hadde det akkurat som deg fra uke 5/6. Følelsen av å være konstant fyllesyk og føltes uutholdelig til tider. Jeg brukte all tid utenom jobb til å hvile for å hente meg inn. Jeg måtte spise litt hver eneste time, om ikke ble det verre. Så jeg småknasket tørre kjeks, frukt osv. hver eneste time + fokuserte på å få i meg vann. Jeg er nå i uke 12 og kvalmen har endelig begynt å roe seg. Ikke helt borte, men går riktig vei. Trøttheten derimot vedvarer sterkt. Det BLIR bedre ✨ jeg håper 2 trimester er lettere, som det sies Anonymkode: b3ce1...5a5 1
Shaloow Skrevet 18. september 2023 Forfatter #6 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dersom kvalme og/eller oppkast går utover matinntak eller drikke ville jeg bedt om delvis sykemelding. Jeg ble 50% sykemeldt og fikk kvalmestillende medisin i første trimester. Det hjalp. Lykke til! Anonymkode: f32b2...775 Hva slags kvalmestillende funka for deg?
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 9 minutter siden, Shaloow said: Hva slags kvalmestillende funka for deg? Jeg fikk Postafen. Anonymkode: f32b2...775 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #8 Skrevet 19. september 2023 Det viktige for min del var å spise før jeg rakk å bli kvalm, helst mens jeg fortsatt lå flatt. Det fjernet ikke kvalmen, men gjorde det lettere å ikke spy av den. Og så hjalp postafen (kvalmestillende) litt, og delvis sykmelding så jeg fikk nok hvile, for kvalmen ble mye verre når jeg måtte stresse/løpe rundt, ikke kunne legge meg ned i løpet av dagen, og ikke rakk å spise jevnlig (er lærer). Og så ble det bedre fra uke 13-14. Riktignok vært minst like sliten hele veien (er nå i starten av 3. Trimester, følelsen av å være småsyk/fyllesyk/utmattet ga seg aldri, men deilig å slippe kvalmen!) Anonymkode: f2890...1a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå