Gå til innhold

Hva bør jeg velge, vaginal fødsel eller keisersnitt?

Snop

Anbefalte innlegg

Jeg har muligheten for å velge keisersnitt, ikke av fysiske men psykiske årsaker.  

Jeg har ikke lest veldig mye om det enda, annet enn at de sier vaginalt generelt er tryggere og at man har vondt lenger etter keisersnitt. Jeg vil gjerne høre litt om hva dere tenker og har erfart? Jeg har bare snakket med to venninner som har hatt keisersnitt, og begge sier det var som en drøm i forhold til vaginalt, så jeg er nok litt farget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri i verden ha valgt keisersnitt med mindre det av medisinske årsaker var nødvendig. Både med tanke på barnet og meg selv. Keisersnitt er en STOR operasjon. Kroppen er laget for å føde. Jeg hadde en vanskelig fødsel vaginalt, men er allikevel takknemlig over at det aldri ble keisersnitt.

Anonymkode: fe99b...777

• Liker 11
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt begge deler og her er mine ulemper/fordeler med begge deler.

Keisersnitt: den mest behagelige måten å få ut ungen, ingen helingstid nedentil. Men hadde mye vondt i såret i ettertid, må ta det med ro i 6 uker +, slet med å få igang amming og barnet har utviklet allergi (ikke sikkert det har en sammenheng, men er visstnok større sjanse).

Vaginal: vondere og tøffere å få ut ungen, ble fødsel med komplikasjoner. Lang helingstid på underlivet (rift), men ammingen kom igang med én gang og jeg hadde ingen fysiske restriksjoner.

Jeg er ferdig med barn nå, men vet helt ærlig ikke hva jeg hadde valgt om jeg skulle ha hatt en tredje.

Anonymkode: ea6bd...105

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du faktisk får innvilget KS må det jo være en veldig god grunn for det, som kanskje gjør at dette er det lureste i ditt tilfelle? Hva sier de du har snakket med om dette?😊

Anonymkode: cebd9...2ba

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (23 minutter siden):

Jeg har muligheten for å velge keisersnitt, ikke av fysiske men psykiske årsaker.  

Jeg har ikke lest veldig mye om det enda, annet enn at de sier vaginalt generelt er tryggere og at man har vondt lenger etter keisersnitt. Jeg vil gjerne høre litt om hva dere tenker og har erfart? Jeg har bare snakket med to venninner som har hatt keisersnitt, og begge sier det var som en drøm i forhold til vaginalt, så jeg er nok litt farget av det. 

Jeg har født to barn vaginalt. Det gikk lett og grodde fort. Jeg gjorde endel yoga under begge svangerskapene. Jeg gikk mye på tur. Jeg tror det hjalp meg til å få greie fødselsopplevelser. Det andre som var bra var at da jeg bodde rett i nærheten av klinikken, tok jeg kontakt med sykehuset først når det var fem minutter mellom riene. Den andre gangen hadde jeg litt lengre avstand, og da tror jeg det var åtte min. En times kjøring. Dette gjorde at det ble ikke noe hjemsendelser og stress. Jeg kom rett inn, og fødte i løpet av en time, andre gangen.

Første gangen tok det fire timer.

Dette går bra.

Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en av hver. KS barnet har allergi. Ikke alvorlig, men pollen og husdyr som katt. Vanlig fødsel har ingen allergier. 

Personlig hadde jeg valgt vanlig, for nevnte over og fordi jeg kom meg mye raskere etter vaginal fødsel.

Jeg tenker du bør følge anbefalingene du får og gjøre det som er best for deg. 

Anonymkode: 064d0...226

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop skrev (24 minutter siden):

Keisersnitt uten tvil. Hadde Ks på første og ble lurt til vaginal på nr to.

ks var ikke vondt. Det tok ca en uke før jeg følte meg bra igjen. Ungen var frisk og rask og veldig våken og sulten fra første stund. Eneste nedside var at melken tok litt tid og derfor gikk ungen mye ned i velt pga idiotiske råd fra sykehuset

vaginal fødsel var sinnsykt vondt. Epiduralen virket ikke slik den skulle. Jeg mistet all form for kontroll. Hadde rier i 17 timer. Hadde 3 timer med 10 cm åpning og ingen unge ville ned. Endre med en fødsels spinal bedøvelse. Som er sjeldent.. og tang forløsning. Dette er to uker siden og jeg har fremdeles veldig vondt i klippet. Ikke klarer jeg å gå skikkelig på do heller. Og er overbevist om at tarmen min stikker delvis ut der nede.  Minst like vondt som jeg hadde i keisersnitt arret. Og jeg er helt ødelagt nedentil.  Det tok en uke før jeg klarte å gå oppreist.
Ungen kom ut blå og sliten og brukte over et døgn på å få til noen form for diing. Den har sovet omtrent i to uker i strekk. I betydelig dårligere form enn nr 1. 

eneste oppside. Melken kom med en gang.. som om det er det viktigste. 

Anonymkode: 8f874...0a5

• Liker 6
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt individuelt. Man kan ha gode og dårlige keisersnitt på samme måte som med vaginale fødsler. 

Jeg hadde hastesnitt med første og vaginal fødsel med andre, og jeg syntes den vaginale fødselen var som en drøm sammenlignet med keisersnitt. Var veldig gøy (😂) å presse ut ungen, og helt fantastisk å bare kunne reise seg opp og gå på do helt selv etterpå. Men jeg var nok heldig, kun grad 1 rift, og ellers passe lang fødsel (7 timer på fødestua, 5t aktiv fødsel). 

Etter keisersnitt var jeg veldig smertepreget i lang tid. Måtte ha kateter i tre døgn og klarte ikke å reise meg opp før mange dager etter fødsel, og det føltes ut som om jeg måtte lære meg å gå på nytt. Var sykemeldt i 4 uker fordi jeg ikke var i form til å ta vare på baby. 

Men understreker igjen at dette er min subjektive opplevelse. Vet om flere som opplever det omtrent motsatt.

Anonymkode: ad728...539

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ekstremt individuelt. Man kan ha gode og dårlige keisersnitt på samme måte som med vaginale fødsler. 

Jeg hadde hastesnitt med første og vaginal fødsel med andre, og jeg syntes den vaginale fødselen var som en drøm sammenlignet med keisersnitt. Var veldig gøy (😂) å presse ut ungen, og helt fantastisk å bare kunne reise seg opp og gå på do helt selv etterpå. Men jeg var nok heldig, kun grad 1 rift, og ellers passe lang fødsel (7 timer på fødestua, 5t aktiv fødsel). 

Etter keisersnitt var jeg veldig smertepreget i lang tid. Måtte ha kateter i tre døgn og klarte ikke å reise meg opp før mange dager etter fødsel, og det føltes ut som om jeg måtte lære meg å gå på nytt. Var sykemeldt i 4 uker fordi jeg ikke var i form til å ta vare på baby. 

Men understreker igjen at dette er min subjektive opplevelse. Vet om flere som opplever det omtrent motsatt.

Anonymkode: ad728...539

Ja tror dette er umulig å få noen fasit på

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun hatt haste ks. Så fornøyd, fikk med mye av fødselsforløpet, og ville valgt det helt likt igjen. Selve keisersnittet føltes bare som en liten operasjon. Dro hjem på dag to, og var helt meg selv i kroppen etter 2 uker. Fikk melk med en gang.

Anonymkode: 73a89...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

For barnet sin del er vaginal fødsel det beste alternativet

Anonymkode: 2d414...f6d

https://www.dagsavisen.no/oslo/nyheter/2015/10/13/keisersnitt-er-uheldig-for-barnet/

Interessant artikkel. Hva er grunnen til at flere kvinner i dag velger ks? Høyere alder og dårligere helse hos mor? En av grunnene til høyere grad av diabetes og overvekt hos de som er tatt med ks kan være at kompliserte svangerskap og planlagte ks er høyere hvis mor er overvektig? Kun spekulering fra min side. Ønsker ikke å fornærme noen.

Anonymkode: 2d414...f6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville aldri i verden ha valgt keisersnitt med mindre det av medisinske årsaker var nødvendig. Både med tanke på barnet og meg selv. Keisersnitt er en STOR operasjon. Kroppen er laget for å føde. Jeg hadde en vanskelig fødsel vaginalt, men er allikevel takknemlig over at det aldri ble keisersnitt.

Anonymkode: fe99b...777

Samme her! Hadde en komplisert fødsel og har traumehistorikk. Fødselen gikk fint takket være nydelige jordmødre ❤️ Ville aldri valgt en omfattende operasjon som heller ikke er bra for baby hvis det kan unngåes.

Anonymkode: 35a0e...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste du gjør er å lese om andres erfaringer her inne. Det er somregel de med skrekkhistorier som har et behov for å fortelle. Dette ville jeg tatt med legen og jordmor. Det går jo veldig bra med både vaginal fødsel og keisersnitt i Norge i dag. Det er noe positivt og negativt med begge. Å føde er jo alltid en risiko, men ikke slik det var i gamledager. Unngå å lese om skrekkhistoriene. Ta det valget som passer best for deg. 

Anonymkode: b00ce...f07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to barn vaginalt og ett med keisersnitt. Ville valgt vaginalt fremfor keisersnitt, men det handler nok om at jeg vet at jeg takler smertene og prosessen med en vaginal fødsel veldig godt.

Tror kanskje du må kjenne på det og vurdere hva som blir mest riktig for deg. Hva er det du er redd for med en vaginal fødsel? Er det smertene eller det å «miste»kontrollen over egen kropp? Er du redd for skader? 

Et keisersnitt er fantastisk siden det er så kontrollert. Man slipper smertefulle veer, som gjerne også tar mange timer. Men man sitter igjen med et operasjonssår etter en stor bukoperasjon, som det tar flere uker å komme seg etter.

Jeg for min del tenker på keisersnitt-smerter som «vanlige» smerter, mens smertene ved vaginal fødsel som noe annet — de var intense og smertefulle, men for meg kjentes det ut som en kraft som kroppen min drev frem. Veldig spesielt, og veldig fint når man opplever å mestre dette (og det sier jeg ikke for å shame de som velger keisersnitt, altså).

Anonymkode: 75c32...e00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har født to barn vaginalt og ett med keisersnitt. Ville valgt vaginalt fremfor keisersnitt, men det handler nok om at jeg vet at jeg takler smertene og prosessen med en vaginal fødsel veldig godt.

Tror kanskje du må kjenne på det og vurdere hva som blir mest riktig for deg. Hva er det du er redd for med en vaginal fødsel? Er det smertene eller det å «miste»kontrollen over egen kropp? Er du redd for skader? 

Et keisersnitt er fantastisk siden det er så kontrollert. Man slipper smertefulle veer, som gjerne også tar mange timer. Men man sitter igjen med et operasjonssår etter en stor bukoperasjon, som det tar flere uker å komme seg etter.

Jeg for min del tenker på keisersnitt-smerter som «vanlige» smerter, mens smertene ved vaginal fødsel som noe annet — de var intense og smertefulle, men for meg kjentes det ut som en kraft som kroppen min drev frem. Veldig spesielt, og veldig fint når man opplever å mestre dette (og det sier jeg ikke for å shame de som velger keisersnitt, altså).

Og så har du de som meg som ikke mestret smertene og som i tillegg til traumatisk fødsel føler seg udugelig pga sånne utsagn som dette om å «‘dette dette»… smertene  er forskjellige. Det handler ikke om å «tåle de». For noen vil det være verre enn andre

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så har du de som meg som ikke mestret smertene og som i tillegg til traumatisk fødsel føler seg udugelig pga sånne utsagn som dette om å «‘dette dette»… smertene  er forskjellige. Det handler ikke om å «tåle de». For noen vil det være verre enn andre

«Mestre dette» skulle det stå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endte med keisersnitt etter at igangsettelse ikke funket her. Jeg har kun den ene erfaringen. 

Det var helt fantastisk! Det føltes trygt og kontrollert, og jeg synes det var fascinerende å ligge og føle på at de jobbet med å få ut baby. 

Da hun kom ut, fikk jeg sett henne før de vasket henne lit, veide osv. Så fikk jeg holde henne mens de sydde meg. 

Hun kom på besøk på post-op sammen med mannen min ca 30 min etter operasjonen, og da fikk vi til amming. Ca 1 t etter der igjen ble jeg trillet ned på barsel og fikk tid sammen med dem. Jeg var vel oppe og gikk ca 6 t etter ks, da stelte jeg meg på badet for natten. Dagen etterpå fikk vi flytte til barselhotell. 

Formen var så mye bedre enn jeg hadde trodd! Hadde aldri smerter, kjentes kun stramt og litt ubehagelig i begynnelsen. Fikk medisiner på sykehuset, og brukte paracet hjemme de første 5 dagene etter vi kom hjem. Fungerte som normalt med å kunne løfte baby, gå på trilletur osv. 

Anonymkode: a3a8c...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner 4 personer som har opplevd begge deler. Alle 4 sier at de ville tatt flere vaginale fødsler fremfor én ks-fødsel. De har alle hatt vaginal fødsel med første og KS med andre. Så mitt inntrykk er at KS er den tunge veien å gå, men så er det jo mange som sier at KS var mye bedre også. Så det er nok individuelt. 

Men, det er jo kjempeviktig å forberede seg godt hvis en vaginal fødsel skal bli en god fødselsopplevelse (forsåvidt viktig ved ks også). Gå på kurs, les deg opp, få partner til å forberede seg på sin jobb. Forberede seg fysisk og mentalt. Les om rettigheter man har og fordeler og ulemper ved ulike medisinske inngrep som kan bli tilbudt så du er i bedre stand til å ta informerte valg. Og sørg for at parter også vet disse tingene og vet hva du tenker om det. De jeg kjenner som har hatt dårlige fødselsopplevelser er de som gikk inn i det med holdningen "man vet jo ikke hva slags fødselsforløp man får, så det er ikke noe man kan forberede seg på." uavhengig av hvordan fødselene virker utenifra (antall komplikasjoner, skader o.l.). 

Selv var jeg både heldig i at jeg hadde en normalfødsel uten medisinske risikofaktorer, og jeg hadde forberedt meg godt, så min fødsel opplevdes som om jeg hadde mye kontroll og var veldig fint og helt overkommelig smertemessig. Jeg syntes det var nyttig å følge Positiv fødsel på insta (for å lese positive fødehistorier, irl fikk jeg nesten bare høre om traumatiske fødsler, men etterhvert ble jeg flinkere til å stoppe folk og si at jeg ikke ønsket å høre dem nå) og  et par andre som fokuserte på at fødsel er en helt naturlig ting kroppen vår er skapt for. Det betyr ikke at det ikke kan gå galt naturligvis, og jeg er takknemmelig for at vi har mulighet til å få hjelp om det gjør det, men det var godt for å få opp troen på at dette var en jobb jeg kunne mestre. 

Man må egentlig bare vurdere hvilke ting som er viktig for en selv og vurdere sin egen situasjon. Det er ingen fasit. Begge typer fødsler kan bli veldig fine og ukompliserte, begge kan bli tøffe med komplikasjoner. Man har ingen garantier. 

Anonymkode: 1a6d9...12f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skriver fra mitt perspektiv, noe jeg synes kommer greit frem i innlegget.

Veldig rart at du føler deg udugelig fordi jeg skriver om mine opplevelser fra vaginale fødsler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...