Gå til innhold

Økt matlyst- sunnhetstegn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har aldri vært en frokostperson, ofte ikke sulten før på ettermiddagen. Gjerne småkvalm om morgenen i mange tiår. Så jeg har som regel naturlig vært i periodisk faste med ett til to store måltid om dagen, det har vært rutine og uproblematisk. Alltid vært ca normalvektig. Plutselig har jeg blitt sulten til frokost, sånn at det gnager i magesekken. Og opplever etterpå at jeg er behagelig mett. Igjen gnagende sult ved lunsj. Så ved middag. Så gått til 3-4 måltider om dagen istedet for 1-2. jeg kan ikke huske at jeg har opplevd den typen sulten før, sånn at det gnager i magesekken eller at jeg har følt på metthetsfølelsen før. Mat er noe jeg har tenkt ekstremt lite på gjennom nesten hele livet, det har bare vært rutine og fuel. aldri brydd meg om hva det er jeg spiser heller, altså aldri spist masse dritt, men jeg kunne godt spise kjedelig (og sunn) mat hver dag uten problem. 
Dette endret seg også nå, tørre brødskiver er liksom ikke nok. Istedet vil jeg ha ferske grove rundstykker med masse salat, crunchy grønnsaker og kjøttpålegg. Og virkelig nyter maten. Jeg har aldri hatt lyst på junk, men virkelig ikke lyst på det nå- før kunne jeg dyttet i meg en pølse fra Narvesen pga dårlig tid- nå orker jeg ikke tanken.  Jeg bare har aldri opplevd å ha lyst på mat. 

Antar at dette ikke er negativt, men blir litt forbløffet over det. Blir nesten bekymret for om dette er en overgangsalder greie? 

Anonymkode: ac220...770

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke uvanlig at spisevaner endres med overgangsalderen. Det kan du Google og finne mye informasjon om 

Anonymkode: 3ecb6...6ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke uvanlig at spisevaner endres med overgangsalderen. Det kan du Google og finne mye informasjon om 

Anonymkode: 3ecb6...6ac

Skjønner. Nå har jeg fortsatt ikke store tegn på overgangsalder, regelmessig menstruasjon. Litt nattsvette, men det har jeg alltid hatt.
Men jeg nærmer meg 45, og min mor kom tidlig i overgangsalderen (hun var 40 da det startet). 

Anonymkode: ac220...770

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...