Gå til innhold

Verste sløsing med politiets ressurser du har hørt om

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt gøy å høre,

Hva er den dummeste politianmeldelsen du har hørt om? Det største misbruket av det norske rettsvesenet? Folk som saksøker og anmelder over en lav sko? 

Anonymkode: 2ff3b...ac7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Litt gøy å høre,

Hva er den dummeste politianmeldelsen du har hørt om? Det største misbruket av det norske rettsvesenet? Folk som saksøker og anmelder over en lav sko? 

Vel, de aller fleste anmeldelser blir jo henlagt. Nettopp fordi politiet IKKE gidder å bruke ressurser på det..

Endret av Jullen
  • Liker 3
Skrevet
Jullen skrev (5 minutter siden):

Vel, de aller fleste anmeldelser blir jo henlagt. Nettopp fordi politiet IKKE gidder å bruke ressurser på det..

Politiet mangler ressurser, men kanskje noe av årsaken er at folk anmelder alt mulig tull? Det binder jo opp ressurser som heller kunne vært brukt på vold og overgrep.

Skrevet

Alle de gangene politiet henter barn med tvang i full uniform for barnevernet hjemme hos foreldre. Patetisk misbruk av makt.

Anonymkode: 07554...b49

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alle de gangene politiet henter barn med tvang i full uniform for barnevernet hjemme hos foreldre. Patetisk misbruk av makt.

Anonymkode: 07554...b49

Nå tenkte jeg ikke på maktmisbruk fra politiets side, men "brukere" som misbruker retten til å anmelde (typ renner ned døra til politivakta og er fornærmet i over 100 saker) og generelt sløser med rettsvesenets ressurser

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Politiet mangler ressurser, men kanskje noe av årsaken er at folk anmelder alt mulig tull? Det binder jo opp ressurser som heller kunne vært brukt på vold og overgrep.

‘Alt tullet’ som blir anmeldt, henlegges jo. Dermed blir det IKKE brukt ressurser på det. 

• Liker 2
Skrevet
Jullen skrev (30 minutter siden):

‘Alt tullet’ som blir anmeldt, henlegges jo. Dermed blir det IKKE brukt ressurser på det. 

Ja, det henlegges, men det binder likevel noen ressurser. Folk som ringer ned politiet, folk som dukker opp i politivakta daglig, registrering av anmeldelser, henleggelsen, Mail med klager, oversendelse til statsadvokaten, kanskje anmeldelse av politiet også for å henlegge en sak osv osv. Det stjeler jo tid fra de som faktisk opplever alvorlige ting som vold og overgrep

Skrevet

Jeg har vært på et par fester hvor politiet har kommet på døren fordi en nabo har ringt. Så sier de bare sånn skru ned lyden litt, lukk vinduene og tenk på å dra til byn snart. 

Jeg skjønner godt at støy er irriterende, men tenker jo litt inni meg at er det dette politiet skal bruke tiden på en lørdagskveld hvor det skjer mye mer alvorlige ting rundt i de tusen hjem enn at en jentegjeng har fått i seg litt mye prosecco og synger Spice Girls.

Anonymkode: c5800...071

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hæ? Den første saken må man jo åpenbart håndtere og det var helt riktig å straffe henne.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har vært på et par fester hvor politiet har kommet på døren fordi en nabo har ringt. Så sier de bare sånn skru ned lyden litt, lukk vinduene og tenk på å dra til byn snart. 

Jeg skjønner godt at støy er irriterende, men tenker jo litt inni meg at er det dette politiet skal bruke tiden på en lørdagskveld hvor det skjer mye mer alvorlige ting rundt i de tusen hjem enn at en jentegjeng har fått i seg litt mye prosecco og synger Spice Girls.

De rykker jo åpenbart ikke ut på slikt dersom de har fått melding om at noe mer alvorlig foregår ... Eller mener du at de skal reise rundt og ta stikkprøver i "de tusen hjem" for å avdekke mer alvorlige ting? 

Er glad de tar slike oppdrag når det passer. 

Anonymkode: 2c409...4c3

• Liker 9
Skrevet
Jullen skrev (2 timer siden):

Jo, det gjør de så absolutt. De bruker det de har, det er ikke sånn at ting stemples som henlagt uten at noen har sett på det. Det er den (hersens) rettsstaten vi (heldigvis) har som er skylden i at for eksempel 99 prosent av voldtektssaker henlegges og de fleste voldtektsmenn går fri.

Mannen min jobber med å "henlegge anmeldelser" som jeg pleier si, men det er bare siste steg i en prosess som lett tar flere dager. Når det kommer inn feks en klassisk  voldtektssak så vet man som regel på forhånd at dette til syvende og sist bare blir henlagt, men det holdes likevel en masse avhør av alle involverte, det tas prøver, og mye annet jeg ikke kan noe om - og så helt til sist blir det henlagt. Og det FORSTÅR jeg jo, for de fleste saker er jævlig vanskelig å bevise, selv med både bilder og opptak. Når det som anmeldes ofte er en voldtekt på et lukket rom som ingen andre har hverken hørt eller sett, eller det som kommer frem er ord mot ord, så kommer man rett og slett ikke lenger, og det er ikke mer å hente heller. De snur de steinene de kan før saken henlegges, det er ikke noe de gjør i latskap. 

Dessuten er det bare blåst å kalle det å ikke "gidde" å bruke ressurser... De HAR jo faen ikke ressurser. Det har ingenting med gidding å gjøre.

Anonymkode: c2275...3cd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De rykker jo åpenbart ikke ut på slikt dersom de har fått melding om at noe mer alvorlig foregår ... Eller mener du at de skal reise rundt og ta stikkprøver i "de tusen hjem" for å avdekke mer alvorlige ting? 

Er glad de tar slike oppdrag når det passer. 

Jeg kjenner flere i politiet, de sitter ikke akkurat og tvinner tommeltotter på en lørdagskveld. De har tvert imot ganske knappe ressurser.

• Liker 2
Skrevet

Husker at politiet kjørte flyktninger fra Oslo til Kristiansand osv under flyktningskrisen..istedenfor å sette de på en buss

Anonymkode: 07484...54e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo, det gjør de så absolutt. De bruker det de har, det er ikke sånn at ting stemples som henlagt uten at noen har sett på det. Det er den (hersens) rettsstaten vi (heldigvis) har som er skylden i at for eksempel 99 prosent av voldtektssaker henlegges og de fleste voldtektsmenn går fri.

Mannen min jobber med å "henlegge anmeldelser" som jeg pleier si, men det er bare siste steg i en prosess som lett tar flere dager. Når det kommer inn feks en klassisk  voldtektssak så vet man som regel på forhånd at dette til syvende og sist bare blir henlagt, men det holdes likevel en masse avhør av alle involverte, det tas prøver, og mye annet jeg ikke kan noe om - og så helt til sist blir det henlagt. Og det FORSTÅR jeg jo, for de fleste saker er jævlig vanskelig å bevise, selv med både bilder og opptak. Når det som anmeldes ofte er en voldtekt på et lukket rom som ingen andre har hverken hørt eller sett, eller det som kommer frem er ord mot ord, så kommer man rett og slett ikke lenger, og det er ikke mer å hente heller. De snur de steinene de kan før saken henlegges, det er ikke noe de gjør i latskap. 

Dessuten er det bare blåst å kalle det å ikke "gidde" å bruke ressurser... De HAR jo faen ikke ressurser. Det har ingenting med gidding å gjøre.

Flott innlegg!

Anonymkode: a2138...0d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så bilder og opptak er ikke bevis for dem? 

Anonymkode: 69136...0f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg kjenner flere i politiet, de sitter ikke akkurat og tvinner tommeltotter på en lørdagskveld. De har tvert imot ganske knappe ressurser.

Dét gjør jeg også ... Og du kan være rimelig trygg på at høy musikk ikke blir prioritert foran alvorlige hendelser rundt i de tusen hjem. Men slike oppdrag bidrar til å gjøre lørdagskvelden hektisk, når de fyller opp tiden mellom mer alvorlige oppdrag.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dét gjør jeg også ... Og du kan være rimelig trygg på at høy musikk ikke blir prioritert foran alvorlige hendelser rundt i de tusen hjem. Men slike oppdrag bidrar til å gjøre lørdagskvelden hektisk, når de fyller opp tiden mellom mer alvorlige oppdrag.

På den andre siden er det byer i Norge som får bydeler ødelagt grunnet høy student-tetthet og festing ikke bare i helgene, men også på ukedager i perioder. Studentene i dag oppfører seg jo slik fjortisene oppførte seg på 80-tallet. Det sagt har det vel blitt slik at dette har i økende grad blitt utleiers ansvar, og at disse må leie inn vektere for å få ro.

Tenker også at sentralisering av politi/lensmenn er del av årsaken til at tenåringer/unge voksne har dødd som fluer i trafikken de siste månedene. Mer synlig politi ute i distriktene kunne nok spart oss for noen av disse.

Anonymkode: 4d65b...5ee

Skrevet

Når politiet får nyss om at noen holder på med narkotika, så kjører dem full spaning med å overvåke telefonene deres, hva folk skriver til hverandre på Facebook (eller på andre sosiale medier) og så videre. Så plukker politiet kanskje opp at flere personer skal møte hverandre, for eksempel i en leilighet. Så går de inn der, bare for å arrestere ett par personer som røyker hasj. 

Aldri snakk om å omsette noen ulovlige stoffer selv, eller holde på med for eksempel heroin eller amfetamin heller. Alt det arbeidet politiet legger inn, så blir det vel bare snakk om å gi ett par bøter uansett. Politiet kunne jo selvfølgelig brukt deres tid og ressurser på å for eksempel patruljere i bybildet, og gå inn i situasjoner hvor folk velger å gå på rølpe-fylla og slå hverandre helseløse etter å ha drukket alt for mye alkohol. Men dette blir vel ansett som alt for "slitsomme" saker, mye mer lettvint for dem å heller gå etter ett par hasj-brukere.    

Anonymkode: f165c...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...