Gå til innhold

Barnehage tilvenning, slutte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en to åring som har startet i brng i august. Barnet har mistet tilliten og tryggheten. Sover urolig, konstant redd. Han har  det tøft. Vi har fortsatt «tilvenning» og ingenting funker rett og slett.

Vi har brukt to mnd, og vi synes nesten at det er umenneskelig å utsette han for dette, når vi er så ressursterke, har barn han kan leke med og faktisk har mulighet for å ha han hjemme.

Vi har kommet til et punkt hvor vi tenker at barnet er virkelig ikke klar for barnehagen akkurat nå. 

Men  barnehagen presser på oss  for å fortsette, og vi vet ikke hvordan vi kan si til dem at nå «holder det»

Har noen erfaring? Hva kan vi gjøre? 

Anonymkode: 79f89...57f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vil tippe det er du selv som er problemet du nærer hvert lite vnk barnet gjør og drøyer og drøyer avskjeden

Anonymkode: a6f9e...da4

• Liker 11
Skrevet

Hold barnet hjemme. 

Anonymkode: 9a5e6...3c0

Skrevet

Hvordan har barnet det når du går fra barnehagen? Det er jo det som er viktig. Barnet skal bli vant til at det er noen andre omsorgspersoner som trøster det når du er borte. Er barnehagepersonalet enig i at barnet ikke trives? 

Når det er sagt, hvis du har mulighet og lyst til å ha barnet hjemme så er det jo ingenting som er bedre enn det. 

Anonymkode: 516f8...562

• Liker 3
Skrevet

Av erfaring så blir det bare værre å vente til barnet er eldre. 

Når på morningen leverer dere ? 
Bruker du lang tid på leveringen? 
Er du påpasselig med å trygge barnet men samtidig ikke signalisere at barnet ikke er klar for barnehage? Passer dere på å ikke prate om dette forran/over barnet når dere er hjemme? 

Anonymkode: 112aa...4d8

• Liker 4
Skrevet

Ikke rart at barnet blir usikker, redd og engstelig når dere trekker tilvenningen ut i 2 måneder. Tilvenningen burde vært gjort på noen dager/1-2 uker. 

Barn responderer i stor grad ved å speile seg i de voksne. Når barnet oppdager at du, og far, ikke helt er med på dette med barnehage, dere trekker det ut, er tilstede (som for barnet etterhvert kan signalisere at dere må være der for å trygge barnet - altså når dere ikke er der så er det fare) etc. 

Ikke gi opp, men gjør kort prosess. Lever barnet i barnehagen og gå. Hent barnet etter jobb. Om dere gir opp nå kan jeg love dere at det vil bli tusen ganger værre neste gang eller ved skolestart (og der kan man ikke dille med tilvenning)

Anonymkode: 9dc7c...458

• Liker 10
Skrevet

Da min toåring fremdeles ikke trivdes etter å ha gått i barnehagen fra hen var ett, tok jeg hen hjem et år. Ny barbehagestartsom treåring, i en annen barnehage, gikk veldig bra.

Anonymkode: 4fa8e...f65

• Liker 1
Skrevet

Har du lyst og mulighet til å være hjemme med barnet, gjør det!?! 

Da mitt barn var to år, var han så klar for å leke med andre barn. Han trengte mer stimuli en jeg kunne tilby hjemme. Bhg er helt fantastisk for oss. 

Men om du og ditt barn har det bedre hjemme 😊🏻 gjør det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

vil tippe det er du selv som er problemet du nærer hvert lite vnk barnet gjør og drøyer og drøyer avskjeden

Anonymkode: a6f9e...da4

Det gjør vi absolutt ikke :) Han er ikke første barnet vårt som har startet i brng. Vi har en gutt som også har gått i brng, og tilvenningen med han har også vært tøft, men det gikk over etter to uker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Av erfaring så blir det bare værre å vente til barnet er eldre. 

Når på morningen leverer dere ? 
Bruker du lang tid på leveringen? 
Er du påpasselig med å trygge barnet men samtidig ikke signalisere at barnet ikke er klar for barnehage? Passer dere på å ikke prate om dette forran/over barnet når dere er hjemme? 

Vi leverer 08:30. Vi har vært sammen med han første 4 dager, og så begynte vi å gå.
Sa «hadet» mens han satt på fanget til en av ansatte og gått  ut med engang.
Vi hørte at han var helt hysterisk, men av erfaring så viste vi at dette er noe som går over.

Vi har egentlig ikke vært «engstelige» å høre og se på han hylskrike. Det her vi hørt og sett før han. 
Etter to uker så anbefaler brng at vi bruker litt lengre tilvenning, da han ikke spiser og ikke sover, og kaster opp fordi han (gråter/savn/redd)  
Han er konstant engstelig hjemme også etter han han startet i brng. Redd når jeg går fra han, og løper etter meg. Sover urolig, våkner og gråter. 
Gråter så fort vi begynner å kle på han, da vet han hva som skal skje.

Gråter når vi går ut. Gråter når vi leverer.

Vi har ikke drøyet  tilvenning med vilje. 

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis dere har mulighet til å drøye et år, høres det klokt ut.

Anonymkode: 4fa8e...f65

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke dere skal presse ham mer dersom dere har anledning til å drøye et halvt til et år. Enkelte takler det bare ikke, og det er viktig å respektere det. 

Vær tydelig og fortell bhg at barnets atferd avviker mer enn dere mener er normalt, også på hjemmebane. På bakgrunn av det du beskriver i innlegget over her, virker det veldig lite omsorgsfullt å fortsette i barnehagen. 

Verken noe dere foreldre eller barnehagen har skyld i, det handler nok om at enkelte ganger kommer det veldig tydelig fram at også små personer kan være helt ulike. 

Lykke til, hilsen ped.leder på 1-2årsavdeling.

Anonymkode: af21d...584

• Liker 1
Skrevet

Ville bare ringt de på mandag og sagt at dere ikke kommer tilbake. 
Det har jo allerede påvirket barnet masse, ville stoppet for en stund siden gitt. 

Anonymkode: 4e1ca...441

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi leverer 08:30. Vi har vært sammen med han første 4 dager, og så begynte vi å gå.
Sa «hadet» mens han satt på fanget til en av ansatte og gått  ut med engang.
Vi hørte at han var helt hysterisk, men av erfaring så viste vi at dette er noe som går over.

Vi har egentlig ikke vært «engstelige» å høre og se på han hylskrike. Det her vi hørt og sett før han. 
Etter to uker så anbefaler brng at vi bruker litt lengre tilvenning, da han ikke spiser og ikke sover, og kaster opp fordi han (gråter/savn/redd)  
Han er konstant engstelig hjemme også etter han han startet i brng. Redd når jeg går fra han, og løper etter meg. Sover urolig, våkner og gråter. 
Gråter så fort vi begynner å kle på han, da vet han hva som skal skje.

Gråter når vi går ut. Gråter når vi leverer.

Vi har ikke drøyet  tilvenning med vilje. 

Jeg ville først og fremst prøvd å levere kl 07.00. Før alle andre barn har kommet og aktiviteten er i full gang. Hvilke tiltak har barnehagen gjort? Kan de prøve å dele opp i mindre grupper sånn at han kan være på en gruppe med barn først på dagen? Jeg ville ikke tatt ut barnet før man har prøvd forskjellige tiltak. Har han en fast voksen å forholde seg til? Hvor lange dager har han hatt der? 

Tror dere burde begynne litt på start igjen, men korte ned tilvenningen. 2 mnd er alt for lenge. Hva med å ta 4 uker fri fra barnehagen, også starte tilvenning på nytt veldig forsiktig de første dagene?

F.eks dag 1. Mamma er med (1 time er nok)

dag 2. mamma er med (barnet spiser lunsj der). 
dag 3. mamma er med, men etter 1 times tid kan du gå på do mens barnet er på avdelingen (da er du borte 1 minutt og kommer tilbake). 
dag 4. mamma er med, er der 1 time også drar du ut en halvtime før du henter barnet.

dag 5. Levere kl 7, hente kl 8. 

Ta kontakt med HS og spør barnehagen om dere kan få hjelp av ppt. 

Skrevet

Barn er ulike og du kjenner ditt barn best. Jeg ville latt han få bli hjemme. Har dere muligheten så er det null stress. Han blir trygg i eget tempo.

Skrevet

Jeg ville avsluttet. Han er ikke klar, og når du har mulighet til å ha han hjemme, er nok det best foreløpig. Ett tips er å oppsøke åpen bhg. Der får han tryggheten med at du er med, samtidig som han blir vandt til "barnehagelivet". 

Tror også jeg ville prøvd en annen barnehage nestegang. 

Skrevet

Levér tidligere. Da kommer barnet inn i en heeeelt annen situasjon. 

Anonymkode: 76471...a42

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...