Gå til innhold

Kan lege ta betalt for samtale på gata?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et familiemedlem møtte på lege på gaten. For å gjøre det litt lettere, kaller jeg familiemedlemmet : Hans.

Legen er ikke Hans sin lege. Legen jobber på et sykehjem hvor Hans har vært pårørende til legens pasient. Pasienten døde for noen år siden. 

Hans møtte som sagt legen på gaten, og spurte om han kunne stille legen noen spørsmål - hvorpå legen svarte ja. Hans spurte legen om noe som hadde plaget han ifht behandlingen pasienten som Hans var pårørende for, fikk mens pasienten bodde på sykehjemmet. 

Hans fikk svar på mye av det han lurte på, som var veldig positivt. 

En uke eller to senere mottar hans en faktura i posten på denne samtalen. Er det lov? 

I tillegg har legen skrevet i journalen til Hans at Hans grep tak i legen, og insisterte på å få prate med legen. 

Dette stemmer ikke, og Hans ønsker å fjerne dette fra journalen sin, da dette plager han. 

Så det jeg lurer på er :

- Har denne legen lov til å fakturere Hans for samtale på åpen gate? 

- Hvordan kan Hans få jounalnotatet slettet? 

Jeg vet at man kan kreve at det blir slettet, og jeg vet hvilke lover man kan henvise til - men hvordan kan man formulere en slik tekst, som gjør at det vil få gjennomslag? 

Anonymkode: 8b0be...e41

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hans spurte bokstavelig talt om konsultasjon. Rett og riktig at det blir fakturert og journalført.

Anonymkode: 62691...094

• Liker 18
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg tenker at Hans ikke kan kreve at legen utfører jobben sin på gaten uten å betale for det. Aller helst burde han avtalt et møte med legen innenfor kontortid og tatt spørsmålene der. Jeg tenker at legen er i sin fulle rett til å fakturere for arbeid utført.

Det han har skrevet i journalen tenker jeg er for å dokumentere hva fakturaen gjelder. 

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det egentlig lov å snakke om slik på åpen gate? Med tanke på taushetsplikt og muligens andre folk rundt

Anonymkode: 8e4e5...2bf

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tviler på om dette er lov. Situasjonen var uformell, og hvis legen skulle fakturere dette så burde legen istedenfor ha sagt at han gjerne snakket med Hans om dette, men at da måtte de ta det på kontoret, og at Hans kunne bestille time der.

Å ikke informere Hans om at han tok betalt for det er uprofesjonelt, og jeg tviler på at legen kan fakturere dette som en pasienttime. Det er også et spørsmål om hvor ansvarlig dette var mtp. taushetsplikten, som ab 2bf også påpeker.

Anbefaler Hans å ringe Pasientombudet mandag og spørre om dette, for dette høres veldig uryddig ut av legen!

Anonymkode: 32ee9...3c1

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det egentlig lov å snakke om slik på åpen gate? Med tanke på taushetsplikt og muligens andre folk rundt

Anonymkode: 8e4e5...2bf

Om pas. mener det er greit kan du snakke forren hvem.som helst, med mindre pas ikke kan vurderes til å vite sitt eget beste. Her ville pas selv ta samtalen der og da.

Flere leger bør gjøre som denne legen gjorde.

Anonymkode: 7110a...bc6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om pas. mener det er greit kan du snakke forren hvem.som helst, med mindre pas ikke kan vurderes til å vite sitt eget beste. Her ville pas selv ta samtalen der og da.

Flere leger bør gjøre som denne legen gjorde.

Anonymkode: 7110a...bc6

Da må legen presisere at han anser dette som jobb og vil ta seg betalt for det, annet er uprofesjonelt.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må legen presisere at han anser dette som jobb og vil ta seg betalt for det, annet er uprofesjonelt.

Legen må ikke det når Hans bokstavelig talt ber om konsultasjon etter aktiv å ha oppsøkt legen på gaten. Hans trodde nok han var en luring og ville få gratis konsultasjon. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Leger blir leger for status og pengenes skyld, ikke for at de har så mye empati med andre eller at det er så stas å høre om den dårlige ryggen, fotsoppen og inkontinensen til de gamle damene på over 70 år. 

Å sende faktura etter et par spørsmål på gaten sånn, tja, det var sært i mine øyne. Mulig den legen var lei av å stadig bli spurt om alt mulig på fritida, og fikk nok og dermed sendte ut et signal om å få gå i fred, i form av faktura. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Legen må ikke det når Hans bokstavelig talt ber om konsultasjon etter aktiv å ha oppsøkt legen på gaten. Hans trodde nok han var en luring og ville få gratis konsultasjon. 

Feil igjen. Legen inntar her sin profesjonelle rolle, da er det også legen som har ansvar for å sette tydelige grenser.

Uryddige grenser skal en lege være for profesjonell til å drive med.

Ts - ikke hør på denne brukeren. Kontakt Pasientombudet mandag og snakk med dem!

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Et familiemedlem møtte på lege på gaten. For å gjøre det litt lettere, kaller jeg familiemedlemmet : Hans.

Legen er ikke Hans sin lege. Legen jobber på et sykehjem hvor Hans har vært pårørende til legens pasient. Pasienten døde for noen år siden. 

Hans møtte som sagt legen på gaten, og spurte om han kunne stille legen noen spørsmål - hvorpå legen svarte ja. Hans spurte legen om noe som hadde plaget han ifht behandlingen pasienten som Hans var pårørende for, fikk mens pasienten bodde på sykehjemmet. 

Hans fikk svar på mye av det han lurte på, som var veldig positivt. 

En uke eller to senere mottar hans en faktura i posten på denne samtalen. Er det lov? 

I tillegg har legen skrevet i journalen til Hans at Hans grep tak i legen, og insisterte på å få prate med legen. 

Dette stemmer ikke, og Hans ønsker å fjerne dette fra journalen sin, da dette plager han. 

Så det jeg lurer på er :

- Har denne legen lov til å fakturere Hans for samtale på åpen gate? 

- Hvordan kan Hans få jounalnotatet slettet? 

Jeg vet at man kan kreve at det blir slettet, og jeg vet hvilke lover man kan henvise til - men hvordan kan man formulere en slik tekst, som gjør at det vil få gjennomslag? 

Anonymkode: 8b0be...e41

Frekt av legen å fakturere noen for en prat på gata, samtidig som en må respektere legens rett på fritid. 

Skrevet

Hvilken journal har legen skrevet dette i, hvis han ikke er Hans' lege og samtalen gjaldt en for lengst avdød pasient? Men all ros til legen som tydeligvis har en eksepsjonell hukommelse, ikke bare på forhenværende pasienter, men også disses pårørende...

Anonymkode: 66705...b75

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er noe som skurrer her. Hvis legen ikke er Hans' lege, har han ikke tilgang til journalen hans.

Anonymkode: 5bc60...88b

• Liker 9
Skrevet

Høres ikke urimelig ut.

Hans burde jo i det hele tatt aldri tatt opp disse spørsmålene på gaten, det må være plagsomt for legen å måtte svare på dette på åpen gate, som kanskje følte han ikke kunne si nei. Det hørtes ut som Hans hadde lurt på dette en stund, men ikke giddet å ta kontakt med lege i legens arbeidstid, og overfalte han med spørsmål på legens fritid i stedet når han fikk anledning.

Fakturaen er ikke urimelig, og det blir kanskje en lærepenge til Hans om at man ikke tar opp sånne spørsmål bare fordi man tilfeldigvis møter på en profesjonell utenfor arbeidstid. Lege har rett på privatliv og fritid, og skal man stadig bli stoppet på gaten og svare på spørsmål gratis, så blir det det mye gratis jobbing. Om man lar det gå, så vil lignende situasjon oppstå igjen, fordi de var mer beleilig å berre ta det opp når man møtes enn å gidde å ta kontakt i arbeidstid.

Anonymkode: 9ee14...d36

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Høres ikke urimelig ut.

Hans burde jo i det hele tatt aldri tatt opp disse spørsmålene på gaten, det må være plagsomt for legen å måtte svare på dette på åpen gate, som kanskje følte han ikke kunne si nei. Det hørtes ut som Hans hadde lurt på dette en stund, men ikke giddet å ta kontakt med lege i legens arbeidstid, og overfalte han med spørsmål på legens fritid i stedet når han fikk anledning.

Anonymkode: 9ee14...d36

Noen mennesker forstår ikke så godt sosiale normer og regler rundt slike ting. Det er derfor leger har et ekstra ansvar om å si fra om at slike spørsmål passer seg best på legekontoret og avslutte samtalen.

Legen klarte ikke si nei, men han klarte sende en faktura i etterkant? Nei. Hadde legen vært så pysete hadde han ikke turt sende faktura heller

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Feil igjen. Legen inntar her sin profesjonelle rolle, da er det også legen som har ansvar for å sette tydelige grenser.

Uryddige grenser skal en lege være for profesjonell til å drive med.

Ts - ikke hør på denne brukeren. Kontakt Pasientombudet mandag og snakk med dem!

Skal pasientombudet plages med tull og tøys?

Legen er 100% korrekt her.

Det er riktig at det er ukonvensjonelt. Legen var uvanlig snill som ga konsultasjon på stedet. Han burde bedt Hans se til helvete å gjøre en timeavtale, slik at han måtte vente 1-2 uker. Forhåpentligvis gjør legen det neste gang, siden Hans er en luring og en bråkmaker (ref. sutrer om betaling for en tjeneste Hans selv ba om).

• Liker 3
Skrevet

Hvordan fikk legen tilgang til Hans sitt personnummer og journal? Og hvordan er Hans sikker på at legen husker detaljer om hans pårørende så lenge etter? Og hvorfor brøt legen taushetsplikten? Mye som er litt rart her. 

Anonymkode: ffb89...145

• Liker 9
Skrevet

Det var uryddig og uprofesjonelt av legen, og Hans mangler sosiale antenner for hva som er akseptabel atferd.

Anonymkode: 46a52...6d7

• Liker 4
Skrevet

Typisk maktmisbruk av en lege og typisk sak der man bør bruke pasientombudet for klagesak. Det er sånt de er der for.

Anonymkode: 8109a...d66

• Liker 1
Skrevet

Hvis denne legen ikke var hans sin lege, hvordan fikk da denne legen skrevet i Hans sin journal?

Det er ikke sånn at alle leger kommer inn på min journal og kan lese eller skrive i den.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...