Gå til innhold

Akvariefisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aner ikke om jeg skrev det rett en gang.

Kjøpte fire guppyer i går, to hanner og to hunner. Nå har den ene hunnen skadet halefinnen, og den svømmer dårlig. Har isolert den fra de andre, for de var etter den hele tiden og plaget den. Er det noe mer jeg kan gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det kan lønne seg å kjøpe dobbelt så mange hunner som hanner. Hannene kan være veldig "ivrige" på hunnene. Halen til hunnen har sikkert blitt nappet av hannene. Halen vil gro ut igjen, men for å hindre evt infeksjon kan du ha litt havsalt i akvariet ditt (salt uten jod). Ta ca en barneskje per 50 liter.

Jeg pleier alltid å ha litt salt i vannet for å hindre infeksjoner. ;)

Skrevet

Gå inn på www.nettakvariet.no eller www.akvarieforum.no. Der finner du garantert noen som har hatt samme problemet. Du bør også skaffe deg flere hunner - to hunner per han i det minste. Ellers kan de fort bli litt for ivrige.

Skrevet

Ja, hovedregelen er at du skal ha to hunner pr hann.

Synes det er rart at de ikke sa fra om dette i dyrebutikken, det gjør de alltid der jeg kjøper fisker...

Hvis den ikke klarer seg ville jeg tatt med fisken og vannprøve og reklamert.

Skrevet

Hvis den er syk et døgn etter at du har kjøpt den så bør du returnere den. Og skaff flere hunner ja.

Skrevet

Er nok for seint å returnere den, kastet den når den døde samme dagen som innlegget ble skrevet. Får kjøpe noen fler hunner til helgen, har ikke mulighet før.

Skrevet

Når man skal klage på døde fisker, må man ha med seg en vannprøve. Greit å huske på til senere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...