AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Jeg føler meg ensom og forholdet mitt... mannen min vil ikke høre på meg når jeg forteller om mine følelser. Han går rett i forsvars posisjon og snur det da til en krangel over hvorfor min reaksjon er årsaken til at han ikke legger mer energi i å si f.eks unnskyld hvis han gjør noe feil (samme feil som tidligere). Han husker ikke rekkefølgen på hva som ble gjort og sagt, og vil heller da bare skilles enn å endre sin væremåte. Jeg opplever at jeg føler meg gal... jeg prøver å snakke med han, men jeg kommer ingen vei... jeg opplever det som høyst manipulerende og dårlig gjort å ikke si unnskyld . Er jeg gal? Krever jeg for mye? Anonymkode: 5b45c...3af
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Du er ikke gal, det er jo helt klart at dere to har en klinsj i kommunikasjonen deres og sliter med å møre hverandre. Prøv ut parterapi, hvis mannen din nekter så er det ikke mye du får gjort - da må jo du velge om dette er noe du vil leve med resten av livet. Anonymkode: 0ca6d...e35
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Det er lang kø men jeg har bestilt time... får bare vente til den. Du har rett.. vi har en klinsj i kommunikasjonen... Jeg føler meg så.....ensom i forholdet.. så... lite elsket. Den du elsker burde kunne si unnskyld på en måte jeg kjenner?! Eller? Anonymkode: 5b45c...3af
Andro Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 (endret) Det høres ut som en serie av klassiske tegn på psykisk mishandling. Jeg tar punkt for punkt. - Han anerkjenner ikke følelsene dine - Han starter grunnløse krangler - Han klandrer deg for din reaksjon på urett, heller enn å reflektere over egen adferd - Han har selektiv hukommelse, for å ikke måtte være konkret nok til å bli avslørt - Han har ingen evne til å være pålitelig / ansvarlig, og blir provosert av forventninger om å ta ansvar og være forutsigbar - Når du sier at du føler deg gal: Er det fordi han snur på det du sier? - Han truer med brudd for å skremme deg fra å forvente endring Alt dette er klassiske trekk ved misbruk og psykisk vold utøvd av en partner med narsissistiske trekk. Det er ikke urimelig å forvente unnskyldninger fra folk som gjør deg urett, men det er urealistisk å forvente det fra en person som har disse personlighetstrekkene. Han kommer aldri til å vedkjenne seg at det er noe galt med ham eller adferden hans. Han kan ikke endres. Den eneste du kan endre er deg selv, dine egne forventninger, hva du finner deg i, hva du skal kreve og hvem du skal bruke tida di sammen med. Ja, du blir manipulert, og det kommer til å eskalere nå når du avslører hvordan han egentlig er. Det er lurt at du lager deg en plan for å stikke av. Snakk gjerne ved vo-linjen på telefon eller chat tlf 116 006 https://www.choosingtherapy.com/narcissistic-abuse/ Endret 16. september 2023 av Andro 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Det høres ut som en serie av klassiske tegn på psykisk mishandling. Jeg tar punkt for punkt. - Han anerkjenner ikke følelsene dine - Han starter grunnløse krangler - Han klandrer deg for din reaksjon på urett, heller enn å reflektere over egen adferd - Han har selektiv hukommelse, for å ikke måtte være konkret nok til å bli avslørt - Han har ingen evne til å være pålitelig / ansvarlig, og blir provosert av forventninger om å ta ansvar og være forutsigbar - Når du sier at du føler deg gal: Er det fordi han snur på det du sier? - Han truer med brudd for å skremme deg fra å forvente endring Alt dette er klassiske trekk ved misbruk og psykisk vold utøvd av en partner med narsissistiske trekk. Det er ikke urimelig å forvente unnskyldninger fra folk som gjør deg urett, men det er urealistisk å forvente det fra en person som har disse personlighetstrekkene. Han kommer aldri til å vedkjenne seg at det er noe galt med ham eller adferden hans. Han kan ikke endres. Den eneste du kan endre er deg selv, dine egne forventninger, hva du finner deg i, hva du skal kreve og hvem du skal bruke tida di sammen med. Ja, du blir manipulert, og det kommer til å eskalere nå når du avslører hvordan han egentlig er. Det er lurt at du lager deg en plan for å stikke av. Snakk gjerne ved vo-linjen på telefon eller chat tlf 116 006 Takk for gode tips og råd... trengte det.. Ja han snur på alt jeg sier. Hvis jeg sier hvorfor gjorde du det? Da sier han f.eks at jeg må se hans side, han prøvde å være snill, eller han tenkte seg ikke om/det var ikke bevisst, jeg overreagerer/er sensitiv, etc. Jeg som truer med å gå nå. Men da sier han at han er enig, fordi det er for TUNGVINDT å være sammen med en som meg. Jeg gjør ting vanskelig og han vil bare ha det lett. Men npr jeg sier at da får han gå da, da vil han at det er jeg som går. Jeg vet ikke mine arme råd. Jeg VIL IKKE ha det sånn her. Men det er blitt "normalen" nesten, og jeg føler meg nesten litt avhengig av han?! Om jeg kan si det sånn. Jeg ønsker så inderlig at han skal høre og gjøre de få og små endringer jeg trenger for å føle kjærlighet og empati... Vi har barn sammen..... Men jeg vet de ikke har godt av å vokse opp i dette... Anonymkode: 5b45c...3af 2
Andro Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg føler meg så.....ensom i forholdet.. så... lite elsket. Den du elsker burde kunne si unnskyld på en måte jeg kjenner?! Eller? Det burde han sikkert, men det er ikke sikkert at han føler på en måte som du kjenner. Å holde tilbake goder, som forståelse, kommunikasjon, kjærtegn og oppmerksomhet er vanlige straffemetoder som det ofte går tid å avsløre at de utøver med hensikt. Å kontrollere følelsene dine er mer viktig enn at du har det bra - om det er som min magefølelse sier.
Andro Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for gode tips og råd... trengte det.. Ja han snur på alt jeg sier. Hvis jeg sier hvorfor gjorde du det? Da sier han f.eks at jeg må se hans side, han prøvde å være snill, eller han tenkte seg ikke om/det var ikke bevisst, jeg overreagerer/er sensitiv, etc. Dette er typiske eksempler på gaslighting. En virkelighetsfordreining, der du skal begynne å tvile på deg selv. https://www.medicalnewstoday.com/articles/gaslighting
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Dette er typiske eksempler på gaslighting. En virkelighetsfordreining, der du skal begynne å tvile på deg selv. https://www.medicalnewstoday.com/articles/gaslighting Skal lese med det samme. Jeg har nevnt gaslighting for han tidligere. Da blir han irritert og sier at jeg leser for mye på Instagram og andre steder som ikke er reelle... En gang sa han at han kunne vært noe enig i det som stod.... Men ingen endring.... Jeg har latt dette pågå i årevis. Jeg har tillatt de samme dårlige unnskyldningene. Så jeg er skyldig der. Burde stått på krava før Anonymkode: 5b45c...3af 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #9 Skrevet 18. september 2023 Andro skrev (På 16.9.2023 den 23.57): Dette er typiske eksempler på gaslighting. En virkelighetsfordreining, der du skal begynne å tvile på deg selv. https://www.medicalnewstoday.com/articles/gaslighting Lest igjennom.. mange ting jeg kjente meg igjen i.. I helgen brast alt mellom oss. Jeg tror det er over nå,og han er så utrolig kald. Jeg ba han komme om han ville fortsette... han møtte ikke.. Prøvde å snakke med han også, men.. jeg kommer ingen vei. Han bare snur alt over på meg og sier at vi har ulik virkelighetsoppfattelse... Vi kommer aldri til å bli sammen igjen om ikke jeg senker alle krav. Jeg føler meg gal.. jeg får høre at 2+2 er 5, og at det jeg sier og føler ikke er rett. At urett ikke er urett... 😭🥺😔 Jeg burde være lettet over at det er ferdig.. Men.. trist. Han klarte ikke tilegne seg enkle ting.. Føler meg lite verdig og lite verdt.. Skal oppsøke prof hjelp.. Anonymkode: 5b45c...3af
AnonymBruker Skrevet 18. september 2023 #10 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 23.32): Du er ikke gal, det er jo helt klart at dere to har en klinsj i kommunikasjonen deres og sliter med å møre hverandre. Prøv ut parterapi, hvis mannen din nekter så er det ikke mye du får gjort - da må jo du velge om dette er noe du vil leve med resten av livet. Anonymkode: 0ca6d...e35 Vi skal i terapi nå.. alt for sent men.. vi gjorde det mer eller mindre slutt i helgen. Jeg klarer ikke mer... han har gått helt inn i en steinkald "fuck you, bryr meg ikke lenger! Senk alle krav eller drit i det!" Innstilling... Jeg tror parterapien nå blir mer om fordeling av ungene osv... Anonymkode: 5b45c...3af
Andro Skrevet 18. september 2023 #11 Skrevet 18. september 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror parterapien nå blir mer om fordeling av ungene osv... Anonymkode: 5b45c...3af Er lei meg for deg 💔 Den han viser nå er den han har prøvd å skjule tidligere, men nå ser du ham. Husk det. Du gjør lurt i å fokusere praktisk, økonomisk, barn osv. og ikke gjøre mer styr av det du ikke kan gjøre noe med. Du gjør også lurt i å snakke med familieveilederen deres på forhånd, om hva som er ditt problem, og hvordan væremåten hans er. Om ikke vil mannen din gå inn for å sjarmere og snakke rundt veilederen, for å sverte deg, og gå i konkurranse om barn og eiendeler. Vet de mer om personligheten så få du bedre hjelp til å komme gjennom det. Da gjennomskuer de manipuleringsforsøkene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå