Gå til innhold

Arvet penger. Gode råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet et sjusifret beløp. Dette skal brukes til bolig, men av ulike årsaker blir det ikke før om ca 2-3 år. Hvor ville dere plassert pengene i mellomtiden? Dersom jeg plasserer dem i et lav-risiko-fond, vil vel skatt spise opp det lille ekstra jeg eventuelt tjener i avkastning på så kort tid, fremfor i en høyrentekonto i banken…? Burde jeg delt opp beløpet og plassert noe i høyrisiko, og noe i lav….? Eller burde jeg tenke noe helt annet enn fond/aksjer….?

Noen her med peiling som kan komme med gode råd?

Anonymkode: 5c79b...4f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du VET at du skal bruke pengene innen 3 år ville jeg holdt meg unna alt av aksjer og generelt investeringer. Eneste som gir mening med så lav tidshorisont er sparekonto, evt. høyrentekonto. 

Anonymkode: 88969...009

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Rentefond eller høyrentekonto siden du har kort horisont. Du kan kjøre 50%-50% fordeling for å diversifisere. 

Anonymkode: d1ea2...57e

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Har arvet et sjusifret beløp. Dette skal brukes til bolig, men av ulike årsaker blir det ikke før om ca 2-3 år. Hvor ville dere plassert pengene i mellomtiden? Dersom jeg plasserer dem i et lav-risiko-fond, vil vel skatt spise opp det lille ekstra jeg eventuelt tjener i avkastning på så kort tid, fremfor i en høyrentekonto i banken…? Burde jeg delt opp beløpet og plassert noe i høyrisiko, og noe i lav….? Eller burde jeg tenke noe helt annet enn fond/aksjer….?

Noen her med peiling som kan komme med gode råd?

Kommer an på hvor mye risiko du kan tolerere. Og det kommer an på økonomien din generelt og hva slags bolig du trenger. Har du 7 barn og trenger all plassen pengene kan kjøpe, og dette er veldig mye penger i forhold til hva du tjener så hadde jeg gått lav risiko så ikke investeringene svinger ned og du ender opp med noe mindre. Dersom du er enslig, så du ikke trenger plassen og du tjener godt uansett så kan du gå høyere risiko for den ekstra avkastningen da det kanskje er verdt å risikere å å få noe mindre for muligheten om noe mer fancy.

Men, 2-3 år er kort tid,  så du bør ikke gå for høy risiko.

Ps: alt av aksjer er høy risiko relativt sett. Så når jeg sier lav risiko så mener jeg ikke "lavrisiko" aksjer, men rentefond. Vil du ha litt mer risiko kan du kanskje putte 10-20% i aksjer, avhengig av hvor stor bolig du trenger i forhold til hvor mye penger du har.

Endret av Kipling
Skrevet

Vi har så vi klarer oss fra før av. Er småbarnsforeldre, men hadde finansiering til ny bolig klar før dette kom deisende i fanget - så jeg tenker at pengene enten går til høyere standard på neste bolig, eller hytte. Pengene er dermed ikke nødvendige, men en trygghet og en mulighet til å øke levestandard. Litt risiko bør dermed være akseptabelt, men da pengeplassering i denne skalaen er en fullstendig ny «problemstilling» for meg, aner jeg heller ikke hva disse risikoene innebærer i praksis (altså hvor stor er sjansen for at alt går tapt, vs sjansen for å tjene bra).

Skrevet

Prøv deg på aksje day trade med 100.000 av de og bygg opp litt penger du kan gjøre dette med fremover.

Kjøp 200 aksjer til 500kr per stk. Selg 2 timer senere til 504kr per stk. Har du bygd opp 800kr på 2 timer. Så gjør du det igjen og igjen med aksjer du ser den trenden på. Når du blir bedre tør du kanskje tar høyere risiko, eller sparer opp litt og litt😉

Anonymkode: d5a6f...3a6

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Prøv deg på aksje day trade med 100.000 av de og bygg opp litt penger du kan gjøre dette med fremover.

Kjøp 200 aksjer til 500kr per stk. Selg 2 timer senere til 504kr per stk. Har du bygd opp 800kr på 2 timer. Så gjør du det igjen og igjen med aksjer du ser den trenden på. Når du blir bedre tør du kanskje tar høyere risiko, eller sparer opp litt og litt😉

Dette må du ikke finne på å gjøre. Selvfølgelig ikke. 

Endret av Anastacia
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fordelt med en tredjedel hver på disse:

1. Stabilt rentefond med lav risiko som f.eks. Landkreditt Høyrente.

2. Fastrenteinnskudd med 4,95 % rente.

3. Sparekonto som følger 3M Nibor + margin 0,1 prosentpoeng, totalt 4,85 % nå.

Med denne løsningen er du sikret god risikojustert avkastning. Uansett om Norges Bank setter renten opp eller ned det neste året.

Anonymkode: 3bdd9...635

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, bare nei.

Anonymkode: 20022...fca

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er bare tull.

Ikke alle er gift med en stortingsrepresentant og får daglig innsideinfo. ;)

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å bruke 100 000 på daytrading nei 😂 Men kan godt hende jeg prøver meg litt på høyrisikoaksjer med ca 10 000. Er mye som virker interessant der, og som jeg ønsker å sette meg inn i, men jeg har aldri hatt midler til å prøve meg på slikt. (Her snakker jeg altså om høyrisiko og daytrading, som gjerne krever at man vet litt hva man driver med).

Så på slike fastrentekontoer for sparing, og det virker jo absolutt som en idé, og kanskje tredele beløpet i fastrenteinnskudd og lavrisikofond.

Skrevet

Fastrenteinnskudd, og med bindingstid på f.eks 1 år om du vet du ikke trenger pengene før, får bedre rente da. 

Anonymkode: 0b3b7...f1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fastrenteinnskudd, og med bindingstid på f.eks 1 år om du vet du ikke trenger pengene før, får bedre rente da. 

Anonymkode: 0b3b7...f1d

Jepp, dette er absolutt til vurdering! Visste ikke engang om fastrenteinnskudd før jeg spurte på kvinneguiden, så fra nå av er kvinneguiden min faste økonomirådgiver 😂

Skrevet

Med slike beløp så kontakter man banken for råd, ikke kvinneguiden.

Anonymkode: 7fd5f...bc3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Med slike beløp så kontakter man banken for råd, ikke kvinneguiden.

Jeg er ikke helt enig. Det har vist seg at mange banker har gitt dårlige råd tidligere som de har tjent godt på og kunden har stått igjen med svarteper.

Det er lurt å søke råd flere steder, men man må vurdere de grundig selv.

Anonymkode: f5abc...ae0

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ikke helt enig. Det har vist seg at mange banker har gitt dårlige råd tidligere som de har tjent godt på og kunden har stått igjen med svarteper.

Da er det kanskje på sin plass å bytte bank også.

Skrevet

Hvis dere er ute etter hytte, så er jo dette bra tidspunkt å komme inn med arvede penger. Markedet har stoppet helt opp. Skambud.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

TS her - jeg tenker også slik. Rådfører meg selvsagt også med banken, men ønsker gjerne å få så mange råd som mulig slik at jeg kan vurdere ulike alternativer. Ofte får man gode tips fra «mannen på gata» som kan være verdt å sjekke opp i. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...