Gå til innhold

Jobbtelefon eller egen privat telefon?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg byttet jobb i fjor fikk jeg tilbud om tjenestetelefon, altså at jobbtelefonen benyttes både i jobb og privat sammenheng som jeg da skatter av. Jeg solgte da privattelefonen jeg hadde og gikk inn for å ha kun én telefon å forholde meg til. Jeg angrer. Jeg er konstant påskrudd og jeg kjenner at jeg har et behov for å skille enda mer mellom jobb og privat. Den nye jobben krever ekstremt mye av meg, og jeg er nødt til å sette tydelige grenser for å ikke bli utbrent. Jeg var på vei til å bli utbrent på denne tiden i fjor, og er livredd for å havne på samme kjøret i høst igjen. Allerede da jeg går ut av kontorbygget får jeg e-poster av kollegaer som jeg svarer på. Det er en skikkelig uting. Ja - jeg kan slå av varsler, men jeg tar meg selv i å gå inn å titte likevel. 

Det andre er at jobbrelaterte apper (e-post, teams etc) slutter å fungere om jeg ikke har telefonen oppdatert til enhver tid. Så må jeg sette opp og logge inn på alt på nytt igjen. 

Arbeidsgiver overtok mitt private telefonnummer. Jeg tror det blir mye hassle om jeg skal ta tilbake mitt nummer og så sette opp et nytt jobbnummer når alle kollegaene mine har det andre nummeret nå. Men samtidig er det vanvittig mye styr å skulle sette opp bank-id, oppdatere telefonnummer på steder også om jeg velger å opprette privat abonnement med nytt nummer på ny privat telefon. En annen mulighet jeg har er å bestille tvillingsim, der arbeidsgiver fremdeles betaler for mobilabonnement mens jeg betaler ekstra for tvillingsim. Det løser jo dog bare problemet delvis, i og med at det vil ringe jevnt og trutt på begge telefoner.... Samtidig sparer det jo meg for noen hundrelapper i mnd som et privat abonnement koster. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 98210...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har og tjenestemobil og har ingen problemer med å koble av og skru av varsler på e-post/teams etter arbeidstid. Får jeg sms eller blir oppringt er det noe som haster og da svarer jeg selvsagt. Jeg ville trent på å ikke gå inn å sjekke og beholdt tjenestemobil. 

Anonymkode: d754b...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takket bevisst nei til tjenestetlf av grunnene du nevner + potensiell overvåkning og begrensninger (feks ikke lov med tiktok). Hadde glatt byttet tilbake, m. nytt nummer.  

Anonymkode: 9e127...dd7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og tlf betalt av jobb og mange jobb-apper på telefonen. Apper for chat, e-post, vaktlister, Workplace og mye annet. Har dessuten en mellomlederjobb. Men dette er jo veldig vanlig. Man må selv sette grenser for hva man gjør når. Du trenger ikke svare på enhver jobbmail på fritida med mindre det er noe som faktisk haster. 

Anonymkode: 84780...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt jobbtelefon i over 20 år, ingen problem å ikke være "på" hele tiden

Anonymkode: a3f3b...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hatt jobbtelefon i over 20 år, ingen problem å ikke være "på" hele tiden

Anonymkode: a3f3b...5a1

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har og tjenestemobil og har ingen problemer med å koble av og skru av varsler på e-post/teams etter arbeidstid. Får jeg sms eller blir oppringt er det noe som haster og da svarer jeg selvsagt. Jeg ville trent på å ikke gå inn å sjekke og beholdt tjenestemobil. 

Anonymkode: d754b...435

Ja, men det er ikke alle som ikke har problemer med å være "på" hele tiden. For flere er dette et reelt problem som sliter dem ut.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du jobbe med deg selv. Hvis det kommer eposter etter du har gått så får de ligge til du er på jobb igjen.  Hvis en kunde ringer på kveldstid, så gi beskjed om at du har gått for dagen, og at  han får ringe igjen i morgen etter kl 0800. Slå av alle jobbrelaterte varsler mellom kl 16 og 08. og i helgene, og IKKE  sjekk dem  når du har fri.

Alternativt må du føre alle eposter og telefoner som overtid slik at du og sjefen ser hvor mye tid som går. Da får du nok snart beskjed om å slutte å svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør heller be om å få en egen jobbtelefon og få nr ditt tilbake. Synes selv at det er best å separere jobb og fritid. Bruker lite penger på mobil, så for meg hadde jeg ikke spart noe særlig uansett. 

Anonymkode: ab7d4...127

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe styr å få tilbake sitt eget nr igjen. Eneste arbeidsgiver trenger er å skrive under på et skjema som du sender til tlf leverandøren. Jeg har akkurat gjort det samme nå.

mitt private nr, min private tlf, jeg kan ha alt av apper jeg vil.

Eneste jobb relatert jeg har er teams da, men får sjelden meldinger der.

de andre jobb appene vi har overvåker deg nemlig.

Anonymkode: 26b81...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt til BankID app først som sist. Du får ikke satt opp BankID på mobil lenger.

Når det gjelder grenser er jeg helt enig med deg. Er det med i arbeidsavtalen din at du skal være tilgjengelig utenfor arbeidstid? Og om det gjør det, er det da inkludert i lønna di?

For så lenge det ikke er det så står du fritt til å sette de grensene du trenger.

Jeg personlig hverken leser eller svarer på e-post etter arbeidstid, med mindre det er fra sjefen min. Til nøds noe viktig fra en kollega. Samme gjelder Teams, meldinger eller telefoner.

Jeg bruker iPhone og har satt opp fokusprofiler. Der har jeg en for jobb som slipper igjennom varsel fra jobbapper (inkludert e-post og Teams), mens i det daglige blir varsler fra disse dempet.

Når det gjelder å dele opp jobb/privat telefon så hadde ikke jeg brydd meg om det så lenge du klarer å sette de grensene du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker man ikke å bruke jobb mobilen hele døgnet er dette veldig enkelt. Få et sim2 kort dere setter inn i en privat telefon. Da har arbeidsgiver null kontroll på hva du bruker denne telefonen til. Så om det er kunder som ringer ? Ikke svar eller lag en liste over venner og familie som kommer igjennom andre vil ikke da klare akkurat det. Verre er det ikke. De fleste betaler null og niks for et Cim 2 kort heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du bør heller be om å få en egen jobbtelefon og få nr ditt tilbake. Synes selv at det er best å separere jobb og fritid. Bruker lite penger på mobil, så for meg hadde jeg ikke spart noe særlig uansett. 

Anonymkode: ab7d4...127

Dette. Jeg selv har tjenestetelefon, men har valgt å beholde min egen private, noe jeg er evig takknemlig for.

Anonymkode: 461db...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg takket bevisst nei til tjenestetlf av grunnene du nevner + potensiell overvåkning og begrensninger (feks ikke lov med tiktok). Hadde glatt byttet tilbake, m. nytt nummer.  

Tabbe :) For du kan ha et sim2 kort og så sette det i en privat mobil. Så har du fremdeles fordelene av et tjeneste abonnement.  Ja du kan da få inn jobbtelefoner fra ditt telefon nummer men dette kan lett settes opp slik at det bare er venner og bekjente som kommer igjennom. Eller noe som ringer flere ganger som kan være viktige telefoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Antiviruset skrev (1 time siden):

Tabbe :) For du kan ha et sim2 kort og så sette det i en privat mobil. Så har du fremdeles fordelene av et tjeneste abonnement.  Ja du kan da få inn jobbtelefoner fra ditt telefon nummer men dette kan lett settes opp slik at det bare er venner og bekjente som kommer igjennom. Eller noe som ringer flere ganger som kan være viktige telefoner.

Ville fortsatt hatt et privat nr. til privat telefon. En ting er hva som er teknisk mulig, og på de fleste nyere telefoner kan man sette opp profiler slik at jobbprofilen slipper gjennom samtaler/sms generlt, mens privat profil kun private. Men så er det også forventninger hvis arbeidsgiver betaler, og i min bransje forventes det 24/7 hvis man får betalt telefon. Siden telefoni er svært billig i dag, er det som regel en dårlig investering. Så med mindre man har en stilling der man faktisk må (typisk lederstilling hos oss), så bør man unngå det. 

Anonymkode: 616a2...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så er det også forventninger hvis arbeidsgiver betaler, og i min bransje forventes det 24/7 hvis man får betalt telefon. Siden telefoni er svært billig i dag, er det som regel en dårlig investering. Så med mindre man har en stilling der man faktisk må (typisk lederstilling hos oss), så bør man unngå det. 

Da er det nok din arbeidsgiver det er noe galt med, du får ikke noe "gratis" telefon. Du skatter av dette her! Men det blir i de fleste tilfeller mye billigere en om du har et helt privat abonnement.  Fordi store bedrifter får også veldig gode avtaler spesielt på databruken. Men her er det jo "smaken" som avgjør. Har du ikke behov for store datamengder på telefonen kan et helt adskilt abonnement være like bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (3 minutter siden):

Da er det nok din arbeidsgiver det er noe galt med, du får ikke noe "gratis" telefon. Du skatter av dette her! Men det blir i de fleste tilfeller mye billigere en om du har et helt privat abonnement.  Fordi store bedrifter får også veldig gode avtaler spesielt på databruken. Men her er det jo "smaken" som avgjør. Har du ikke behov for store datamengder på telefonen kan et helt adskilt abonnement være like bra. 

Riktig at man må skatte også ja, og da lønner det seg jo ennå mindre. Trenger ikke bli noe billigere nei, har jobbet flere steder der bedriften egentlig har ganske dårlig avtale med mobiltjenestetilbyder, marginalt mindre enn normal markedspris. For private abonnement finnes det flere ganske billige leverandører nå, og bruker man for det meste arbeidsgivers telefon på jobb, og bare en privat telefon litt på privaten med et billig abonnement, blir det ikke nødvendigvis dyrere enn hvis arbeidsgiver betaler ett abonnement for både jobb og privat, med tanke på beskatning i tillegg. 

Mobilpriser per i dag er så lave, at i mange bransjer skal det ikke mer til at man jobber en time ekstra i måneden for å matche ekstra mobilkostnader. Og med betalt telefon fra arbeidsgiver forventes det mange steder at man jobber langt mer enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Riktig at man må skatte også ja, og da lønner det seg jo ennå mindre. Trenger ikke bli noe billigere nei, har jobbet flere steder der bedriften egentlig har ganske dårlig avtale med mobiltjenestetilbyder, marginalt mindre enn normal markedspris. For private abonnement finnes det flere ganske billige leverandører nå, og bruker man for det meste arbeidsgivers telefon på jobb, og bare en privat telefon litt på privaten med et billig abonnement, blir det ikke nødvendigvis dyrere enn hvis arbeidsgiver betaler ett abonnement for både jobb og privat, med tanke på beskatning i tillegg. 

Store bedrifter får enormt gode rabatter og da lønner det seg også veldig mye faktisk! Om ikke er jo valget veldig lett :) Gratis er det uansett ikke lenger fordi man må skatte. Men husk at to mobiler også koster en del penger. For mange koster det ikke noe ut over det man må skatte for om man velger en nøktern mobil.  Så igjen dette avhenger av arbeidsgiver hele tiden, har aldri opplevd at arbeidsgiver har blandet seg inn ut over arbeidstiden om jeg har hatt et cim2 der jeg har i en egen privat mobil som jeg bruker ut over arbeidstiden. Dette er jeg dessuten knallhard på! Arbeidstid er arbeidstid, alt ut over dette fører jeg også timer!  Dette gjør at arbeidsgiver ikke blander seg opp i min fritid. Bra for meg, og bra for arbeidsgiver egentlig. Da yter jeg 100% hele tiden i arbeidstiden og kan hente meg inn på fritiden. Vinn vinn for begge parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (8 minutter siden):

Store bedrifter får enormt gode rabatter og da lønner det seg også veldig mye faktisk! Om ikke er jo valget veldig lett :) Gratis er det uansett ikke lenger fordi man må skatte. Men husk at to mobiler også koster en del penger. For mange koster det ikke noe ut over det man må skatte for om man velger en nøktern mobil.  Så igjen dette avhenger av arbeidsgiver hele tiden, har aldri opplevd at arbeidsgiver har blandet seg inn ut over arbeidstiden om jeg har hatt et cim2 der jeg har i en egen privat mobil som jeg bruker ut over arbeidstiden. Dette er jeg dessuten knallhard på! Arbeidstid er arbeidstid, alt ut over dette fører jeg også timer!  Dette gjør at arbeidsgiver ikke blander seg opp i min fritid. Bra for meg, og bra for arbeidsgiver egentlig. Da yter jeg 100% hele tiden i arbeidstiden og kan hente meg inn på fritiden. Vinn vinn for begge parter.

Hva er en god rabatt? Jeg har ikke sett rabatter som kanskje er på noen tiere per mnd. Det teller sikkert for de største bedriftene som kan ha noen tusen abonnementer, men for den enkelte ansatte teller det veldig lite. Flott at du har en arbeidsgiver som ikke har noen forventninger om arbeid og tilgjengelighet utover arbeidstid selv om arbeidsgiver betaler abonnementet, men mange har det jo ikke sånn. Og det er jo egentlig de jeg anbefaler å bruke et billig privat abonnement på fritiden. 

To mobiler koster jo ikke noe mer enn hvis arbeidsgiver kun betaler den ene. Da må man uansett kjøpe den andre telefonen selv, siden de færreste arbeidsgivere dekker to telefoner. Så kommer det jo helt an på hvor dyr telefon man trenger, men de aller fleste klarer seg med en rimelig telefon til fritidsbruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (2 timer siden):

Jeg syns ikke det er tabbe, derimot ganske befriende. Jeg har ikke behov for all verdens data, har også fam.abonnement. Betaler de ekstra 250 kr i mnd med største glede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antiviruset skrev (1 time siden):

Jeg synes jo dette med tvillingsim er den beste løsningen. Men jeg er ikke så teknisk av meg.. 
Hvordan blir dette i forhold til sikkerhet? Min tjenestetelefon mener jeg er tilknyttet en MDM-løsning, og vi har begrensninger på hvilke apper vi kan ha installert blant annet. Min private telefon vil jo da ikke være tilknyttet virksomhetens systemer og jeg ønsker å kunne bruke den slik jeg vil. Har dette noe å si når de er tilknyttet samme abonnement, eller har sim-kort og telefonnummer 0 å si? Jeg ser at jeg har mulighet til å bestille tvilling-sim på bedriftsabonnementet i teleoperatørens app. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...