Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er tre søstre. For fem år siden overtok min eldste søster feriehuset som min far eigde. Vart gjort uten min viten.

Min far er nå død (moren vår lever). Har sett dokument på tinglysningen. Min søster har betalt 300 000,- Det var det faren min hadde igjen på lånet. På det åpne markedet blir nok huset solgt for over 2 mill.

Aner ikke om det er skrevet som forskudd på arv. Mest sannsynlig ikke, for søsteren min nekter å svare meg. Hun mener jeg er gjerrig.. Skulle bare ønske at ting vart gjort åpent og redelig.

Anonymkode: f5b1d...a83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får spørre din mor.

Anonymkode: 8a05e...e99

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg forstår at dette oppleves urettferdig, men det er ingenting ulovlig ved at de solgte feriehuset til noen for en avtalt sum ( føles selvfølgelig mer urettferdig at det var et søsken). Med mindre de har skrevet spesifikt noe sted at mellomlegget var forskudd på arv, er det ingenting juridisk å gjøre med dette… 

Anonymkode: 156f1...015

• Liker 2
Skrevet

Moren min sier ingenting. Ja, jeg synes det er urettferdig. Det verste er at det skaper splid mellom oss søsken. Min andre søster har kuttet kontakten med både min mor og eldste søster. Hadde aldri trodd vi kom til å komme i en slik situasjon..

Anonymkode: f5b1d...a83

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er forskudd på arv så skal det være papir som sier det. Hvis ikke så er det en gave. 

Anonymkode: f27c2...8b7

Skrevet

Du kan velge om du ønsker å la dette ødelegge forholdene i familien, eller om du bare skal innfinne deg med at så lenge man lever, så kan man gjøre hva man vil med eiendelene sine. 

Anonymkode: de112...eeb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis det er forskudd på arv så skal det være papir som sier det. Hvis ikke så er det en gave. 

Anonymkode: f27c2...8b7

Etter den nåværende arveloven så er det slik, ja, men trådstarter skriver at gavesalget skjedde for fem år siden, og den nye arveloven gjelder ikke for slike disposisjoner som skjedde før den nye loven trådte i kraft. Da gjelder bestemmelsene i den gamle loven om forskudd på arv, og i disse bestemmelsene er det ikke noe krav om skriftlighet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...