Gå til innhold

Broren min bor hjemme hos min narsissistiske mor…

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja som tittelen tilsier så bor broren min på 27 år hjemme hos min narsissistiske mor, noe jeg ikke klarer å forstå at han velger å gjøre?

Han har en godt betalt jobb og lange arbeidsdager, men moren min er avhengig av han økonomisk (det virker som hun bruker han til sin egen fordel, at han gir henne husleie + betaler mye av maten + gir/låner henne penger) 

Jeg syns dette er veldig forstyrrende og urovekkende… Da jeg var 16 år måtte jeg i fosterhjem pga min mor og hennes tidligere samboer, mens 2 av brødrene mine ble igjen hos henne. Den yngste broren min går på ungdomsskolen og jeg er også bekymret for hvordan dette går utover han igjen, for det er et veldig usunt familieliv at han eldste broren min bor hjemme og har et merkelig forhold til moren min, som om de er avhengige av hverandre, men mest da at min mor er avhengig av han - jeg tør heler ikke å spørre han rett ut om hvorfor han ikke finner seg en egen plass å bo, hvorfor han frivillig velger å bo med henne… 

Hun har alle tegn til narsopati, bryr seg kun om seg selv, ingen empati, manipulerende, kontrollerende, ser ingen feil ved seg selv, sier aldri unnskyld for noe, må ha bekreftelse fra barna sine på en syk måte (hun har alltid brukt oss til forskjellige ting, så er mer som å være omsorgsperson for sin egen mor enn å ha en mor)

Jeg er stikk motsatt av broren min, jeg er sånn som må løsrive meg og ha friheten min, mens han velger å bo slik?…. Er dette «normalt» i et dysfunksjonelt hjem? Er det noen måte jeg kan hjelpe eller snakke med broren min om dette? 

Anonymkode: 842f1...454

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For din yngste brors del så burde du snakke med barnevernet, fortelle at du måtte flytte pga. mors adferd, og at hun ikke har endret seg, tvert imot, og at du er bekymret for din yngste bror.

Din eldste bror bør du forsøke å snakke ærlig med om dette, ikke kritisere. Mest trolig er han betydelig skadet av å ha vokst opp med deres mor, og at han derfor ikke greier å løsrive seg fra hennes manipulering/psykiske vold. Og kanskje er det også et element at han ikke tør flytte før yngstemann er gammel nok, ikke tør la ynste være igjen alene med mor?

Jeg tror jeg først ville snakket med fagfolk, om jeg var deg, for det du beskriver av din mor er svært skadelig for barn, uansett alder.

Og nei, slik din mor er er ikke normal. Men slik hun er vil det bli "normalt" at familien blir dysfunksjonell, for det er ikke mulig å opprettholde normalitet i hverken hverdag eller relasjoner når en forelder er som din mor er - ikke så lenge man fremdeles bor sammen med en slik forelder, man må komme seg bort for å redde seg selv, og dine brødre vil nok trenge hjelp for å komme seg bort for ikke å bli enda mer skadet enn de nok allerede er.

❤️

Anonymkode: d8458...1c3

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 21.41):

Og nei, slik din mor er er ikke normal. Men slik hun er vil det bli "normalt" at familien blir dysfunksjonell, for det er ikke mulig å opprettholde normalitet i hverken hverdag eller relasjoner når en forelder er som din mor er - ikke så lenge man fremdeles bor sammen med en slik forelder, man må komme seg bort for å redde seg selv, og dine brødre vil nok trenge hjelp for å komme seg bort for ikke å bli enda mer skadet enn de nok allerede er.

❤️

Anonymkode: d8458...1c3

Dette. Jeg har vært fanget selv, både i forhold og i familien. Det eneste som hjelper er å bryte og komme seg bort om man ikke skal ofre hele livet sitt.. 

Anonymkode: 09f48...0ff

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som parentifisering. Typisk at narsissistiske mødre tar på seg rollen som "barnet" som må bli tatt vare på. Broren din er nok kraftig manipulert og redd for å skuffe henne, så han gjør alt som hun vil. Hun høres slitsom ut, akkurat som min mor. Her er kontakten nærmest kuttet. Var lei av å høre på alle historiene hennes om hvor synd det er i henne og stakkars hun som alltid er et offer. Finnes ikke noe mer løgnaktig menneske enn henne. 

Anonymkode: 27029...78a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...