kattiie Skrevet 16. september 2023 #1 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg er så usikker på hva vi skal kalle sønnen vår. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens samboer har et veldig vanlig et. Det vanligste for oss ville være å bruke begge, og de passer veldig godt sammen. Grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg selv har to ganske lange fornavn, og synes det blir veldig langt med fire navn når vi skal gifte oss. Vil alle i familien skal hete det samme. Om vi får en jente i framtiden vil jeg også ha dobbelnavn på henne. Synes det blir så vanskelig å velge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Del Skrevet 16. september 2023 Må dere ha to fornavn på barnet da? Sannsynligvis blir bare det første brukt til daglig uansett. Tror eneste løsning er å faktisk bestemme dere for om det er viktigst med to etternavn eller to fornavn og ikke begge deler. Anonymkode: aa9c4...2d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet 16. september 2023 #3 Del Skrevet 16. september 2023 kattiie skrev (17 minutter siden): Jeg er så usikker på hva vi skal kalle sønnen vår. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens samboer har et veldig vanlig et. Det vanligste for oss ville være å bruke begge, og de passer veldig godt sammen. Grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg selv har to ganske lange fornavn, og synes det blir veldig langt med fire navn når vi skal gifte oss. Vil alle i familien skal hete det samme. Om vi får en jente i framtiden vil jeg også ha dobbelnavn på henne. Synes det blir så vanskelig å velge. Bruk ditt etternavn! Ungene klarer seg godt med ett fornavn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Del Skrevet 16. september 2023 Som en som hadde fire navn før ekteskap og som ikke helt greide å bestemme seg og endte opp med 5 navn: Ta ett etternavn. Så slipper barnet ditt å måtte velge å måtte stryke noen av dem hvis det gifter seg. Jeg føler det er et lojalitetsspørsmål hvilket navn jeg skal ha og ikke, og det er ikke noe gøy… Anonymkode: 7604f...9d8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Del Skrevet 16. september 2023 Velg bort det vanlige etternavnet og gi barna det uvanlige. Blir dere ikke enig om etternavn får ungene automatisk mors etternavn. Jeg er glad jeg ikke valgte bort mitt gamle gårdsnavn og ungene har kun mitt etternavn. Mannen beholdt sitt -sen navn Anonymkode: 4444c...017 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 16. september 2023 #6 Del Skrevet 16. september 2023 Det sjeldne. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 16. september 2023 #7 Del Skrevet 16. september 2023 Da velger dere det sjeldne etternavnet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gneis Skrevet 16. september 2023 #8 Del Skrevet 16. september 2023 Ditt navn, ellers er det ingen grunn til at hele familien skal hete det samme, mener jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 16. september 2023 #9 Del Skrevet 16. september 2023 kattiie skrev (1 time siden): Jeg er så usikker på hva vi skal kalle sønnen vår. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens samboer har et veldig vanlig et. Det vanligste for oss ville være å bruke begge, og de passer veldig godt sammen. Grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg selv har to ganske lange fornavn, og synes det blir veldig langt med fire navn når vi skal gifte oss. Vil alle i familien skal hete det samme. Om vi får en jente i framtiden vil jeg også ha dobbelnavn på henne. Synes det blir så vanskelig å velge. Dersom dere ikke benytter bindestrek, vil dere bare ha ett etternavn. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 16. september 2023 #10 Del Skrevet 16. september 2023 Vi hadde samme greie her, mannen har et vanlig -sen-navn, og mitt etternavn er uvanlig. Barnet fikk mitt etternavn uten diskusjon. Barnet har et vanlig fornavn (oppkalling), og fikk derfor to fornavn for å slippe å dra med seg etternavnet i enhver sammenheng opp gjennom årene. Så for meg at de kunne være både to og tre med samme fornavn i klassen. Det har aldri skjedd, så fornavn nr 2 har blitt lite brukt (men hun er nå glad for at hun kan bruke fornavn nr 2 istedenfor etternavnet de gangene det må presiseres hvem hun er. Hun er straks 18 nå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. september 2023 #11 Del Skrevet 16. september 2023 kattiie skrev (1 time siden): Jeg er så usikker på hva vi skal kalle sønnen vår. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens samboer har et veldig vanlig et. Det vanligste for oss ville være å bruke begge, og de passer veldig godt sammen. Grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg selv har to ganske lange fornavn, og synes det blir veldig langt med fire navn når vi skal gifte oss. Vil alle i familien skal hete det samme. Om vi får en jente i framtiden vil jeg også ha dobbelnavn på henne. Synes det blir så vanskelig å velge. bruk begge etternavna men ditt sist som hovedetternavn siden ditt er spesielt. Jeg syns det er litt kult når folk har mange navn. Høres fancy ut syns jeg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 16. september 2023 #12 Del Skrevet 16. september 2023 Brunello skrev (3 minutter siden): Dersom dere ikke benytter bindestrek, vil dere bare ha ett etternavn. ja stemmer. Ene etternavnet regnes jo ikke som offisielt etternavn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Del Skrevet 16. september 2023 Vanskelig for meg å si hva dere skal velge, da dette må være rett for dere. Jeg hadde et vanlig navn "sen-navn", min mann har et navn som det kun fantes 200 med i Norge. Vi valgte hans. Ingen grunn til å bære videre på mitt navn. Vi har alle dobbeltnavn og jeg er enig med deg i at 4 navn er mye, selv om man fester det med bindestrek. Anonymkode: 03bb2...b5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TioX2 Skrevet 16. september 2023 #14 Del Skrevet 16. september 2023 Ta det uvanlige, og ha kun ett fornavn. Det holder i massevis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Del Skrevet 16. september 2023 kattiie skrev (3 timer siden): Jeg er så usikker på hva vi skal kalle sønnen vår. Jeg har et litt sjeldent etternavn mens samboer har et veldig vanlig et. Det vanligste for oss ville være å bruke begge, og de passer veldig godt sammen. Grunnen til at jeg er usikker er fordi jeg selv har to ganske lange fornavn, og synes det blir veldig langt med fire navn når vi skal gifte oss. Vil alle i familien skal hete det samme. Om vi får en jente i framtiden vil jeg også ha dobbelnavn på henne. Synes det blir så vanskelig å velge. Kva meiner du med "litt" sjeldent namn? Er det av typen Knatteknausen, Rødmaursjøen eller Jarsberg....? Anonymkode: 6624a...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Del Skrevet 16. september 2023 Det som skiller seg ut i dag er et fornavn og et etternavn. Jeg har et annet etternavn enn mitt barn, og det går også helt fint. Jeg byttet ikke når jeg giftet meg, for det etternavnet var ikke meg. Barnet har fars navn for veldig få har det navnet. Det er få som har mitt også, men ikke så få. Anonymkode: 5e050...8be Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kattiie Skrevet 16. september 2023 Forfatter #17 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Kva meiner du med "litt" sjeldent namn? Er det av typen Knatteknausen, Rødmaursjøen eller Jarsberg....? Anonymkode: 6624a...1d4 Nei, mener bare at det er under 200 som har etternavnet mitt i Norge, mens hans er på topp 4. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
°Rozárka° Skrevet 17. september 2023 #18 Del Skrevet 17. september 2023 Hadde valgt det sjeldne etternavnet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Dartle Skrevet 17. september 2023 #19 Del Skrevet 17. september 2023 Ett fornavn + det sjeldne etternavnet. Skjønner ikke hva som er poenget med to fornavn, er nærmest ingen som bruker det så lenge de ikke er veldig korte og passer sammen, typisk Ole Jonny osv 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #20 Del Skrevet 17. september 2023 Bevar det sjeldne. Han (og eventuelt ungene) kan ha hans etternavn som mellomnavn, hvis han ønsker det. Anonymkode: 6e353...088 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå