Gå til innhold

Full jobb, så ufør, så pensjonist. Inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man har jobbet fullt i alle år og har en inntekt på ca 750 000 i året i alder 57 år. Blir så 100% ufør og får jo da ca 64% av 6G utbetalt i ufør? Er så ufør frem til pensjonsalder 67 år. Får man da lik pensjonsutbetaling som ufør var eller mer/mindre? Med tanke på at man var ufør i 10 år, men jobbet kommunalt i mange år på en lønn langt høyere enn 6G?

Anonymkode: 498fc...15f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man har jobbet fullt i alle år og har en inntekt på ca 750 000 i året i alder 57 år. Blir så 100% ufør og får jo da ca 64% av 6G utbetalt i ufør? Er så ufør frem til pensjonsalder 67 år. Får man da lik pensjonsutbetaling som ufør var eller mer/mindre? Med tanke på at man var ufør i 10 år, men jobbet kommunalt i mange år på en lønn langt høyere enn 6G?

Du kan gå inn på NAV sine sider og finne ut av det. Bruke pensjonskalkulator. Siden inntekten reduseres i 10 år så er min første tanke at en får mindre siden pensjonsbeholdninger ikke øker i samme grad. Men ved å plotte inn tall får du et sikkert resultat.

Anonymkode: 467ed...766

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan gå inn på NAV sine sider og finne ut av det. Bruke pensjonskalkulator. Siden inntekten reduseres i 10 år så er min første tanke at en får mindre siden pensjonsbeholdninger ikke øker i samme grad. Men ved å plotte inn tall får du et sikkert resultat.

Ja, må prøve ut der. Men da tenker du i utgangspunktet at man får mindre utbetalt når man får pensjon enn man fikk utbetalt som ufør, siden man da har vært ufør i 10 år. Så om man fikk en sum som ufør i september og blir pensjonist i oktober, vil man få mindre utbetalt pensjon i oktober enn man fikk utbetalt ufør i september?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, må prøve ut der. Men da tenker du i utgangspunktet at man får mindre utbetalt når man får pensjon enn man fikk utbetalt som ufør, siden man da har vært ufør i 10 år. Så om man fikk en sum som ufør i september og blir pensjonist i oktober, vil man få mindre utbetalt pensjon i oktober enn man fikk utbetalt ufør i september?

Er nok bedre å bare sjekke det på NAV enn å sitte å spekulere :)

Anonymkode: 59251...a4d

Skrevet

Ja, du får midre.  Hvor mye er avhengig av inntekten før ufør,men du blir ikke minstepensjonist. Gå inn på Nav/no.pensjonskalkulator

Anonymkode: d3f57...75f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det blir å spekulere, da jeg ikke vet hva du har i tilleggspensjon fra arbeidsgiver. i utgangspunktet så får du nok mest sannsynlig mindre fra Nav, men mulig sluttsummen ikke blir mindre hvis du har/har hatt god tilleggspensjon. F.eks min mann kommer til å ha nesten like mye i tilleggspensjon som den fra Nav.  Det er i følge dagens tall. Som kan endre seg de neste 10-20 årene.

Skrevet

Ts her. Jeg sjekket nå og da ser det ut at det blir grovt regnet 40 000 mindre i året, men det ser ikke ut som at kalkulatoren hentet inn hva jeg får evt ekstra ved at jeg jobber kommunalt, tror det er noe ekstra som kommer der? Den hentet bare inn fra den ekstra pensjonsordningen jeg har i Sparebanken 1. Da jeg jobbet i privat næringsliv for 20 år siden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det samme gjelder meg om ca 1 1/2 år.  Jeg er 1958-modell og jobbet fullt på et kontor i staten fra jeg var 19 til nesten 60 før jeg ble sykemeldt. 3 år senere over til  uføretrygd + litt fra statens pensjonskasse.  Jeg ser at det ligger en beregning hos nav, men vet ikke hva det blir fra SPK. Det er ikke mulig å beregne pga at jeg allerede mottar noe derfra.  Det blir nok en sterkt redusert brutto, men det er jo mulig at skatten også blir lavere.  Som 58-modell skal pensjonen beregnes etter både gammel og ny ordning. Det står at jeg har pensjonsformue på litt over 4.500.000, men jeg finner ikke ut av det selv.

Det er vel omtrent de samme reglene for ansatte i stat og kommune.

Anonymkode: 249ac...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det samme gjelder meg om ca 1 1/2 år.  Jeg er 1958-modell og jobbet fullt på et kontor i staten fra jeg var 19 til nesten 60 før jeg ble sykemeldt. 3 år senere over til  uføretrygd + litt fra statens pensjonskasse.  Jeg ser at det ligger en beregning hos nav, men vet ikke hva det blir fra SPK. Det er ikke mulig å beregne pga at jeg allerede mottar noe derfra.  Det blir nok en sterkt redusert brutto, men det er jo mulig at skatten også blir lavere.  Som 58-modell skal pensjonen beregnes etter både gammel og ny ordning. Det står at jeg har pensjonsformue på litt over 4.500.000, men jeg finner ikke ut av det selv.

Det er vel omtrent de samme reglene for ansatte i stat og kommune.

Takk for svar. Stat og kommune er nok ikke så langt unna hverandre. Ser det står på min side i kommunens pensjonskasse at de beregner  utbetalt 11000 brutto i tillegg til NAV pr mnd som pensjonist, men det er beregnet ut fra at jeg jobber 100% frem til pensjonsalder på samme lønn som i dag, så det blir nok mindre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ts her. Jeg sjekket nå og da ser det ut at det blir grovt regnet 40 000 mindre i året, men det ser ikke ut som at kalkulatoren hentet inn hva jeg får evt ekstra ved at jeg jobber kommunalt, tror det er noe ekstra som kommer der? Den hentet bare inn fra den ekstra pensjonsordningen jeg har i Sparebanken 1. Da jeg jobbet i privat næringsliv for 20 år siden.

Det kan nok stemme det. Nei, de klarer ikke å hente alt. Men mulig du kan gå inn der du har den kommunale og se hvordan du ligger an. Da høres det ikke ut som det blir mindre enn du har som uføre. Håper du klarer deg fint på det du har nå og at du synes det er greit å få se som pensjonist også ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar. Stat og kommune er nok ikke så langt unna hverandre. Ser det står på min side i kommunens pensjonskasse at de beregner  utbetalt 11000 brutto i tillegg til NAV pr mnd som pensjonist, men det er beregnet ut fra at jeg jobber 100% frem til pensjonsalder på samme lønn som i dag, så det blir nok mindre.

Oi, nei, det er jo ikke lett å få til når man blir ufør de siste årene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Pensjonen har lavere skatt enn uføretrygden, så sannsynligvis vil du få utbetalt cirka det samme som pensjonist som du gjør som ufør,  selv om bruttolønna er lavere som pensjonist.

Anonymkode: 7e895...e9c

Skrevet

Pensjonen har lavere skatt enn uføretrygden, så sannsynligvis vil du få utbetalt cirka det samme som pensjonist som du gjør som ufør,  selv om bruttolønna er lavere som pensjonist.

Hva er forskjellen skattemessig prosentvis mellom ufør og pensjon? 

Skrevet

Hva er forskjellen skattemessig prosentvis mellom ufør og pensjon? 

Det vet jeg ikke nøyaktig, men det kan du sjekke i skattekalkulatoren. Skriv inntekt i kolonnen for pensjon i stedet for som lønn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er vel 40 år som er full opptjening av pensjon, så det hele kommer vel an på hvor lenge du var yrkesaktiv,  ikke hvor lenge du var ufør?

Anonymkode: 9a2cf...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er vel 40 år som er full opptjening av pensjon, så det hele kommer vel an på hvor lenge du var yrkesaktiv,  ikke hvor lenge du var ufør?

Anonymkode: 9a2cf...514

Ja, 15 år kommunalt. Noen år privat før det. Studerte i mange år og jobbet ved siden av i alle år, men det telles nok ikke inn som pensjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...