Gå til innhold

Familiemedlem som kalte 3-åringen «dum».

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syntes dette var leit, og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette.

Vi har en eldre «tante» i familien som 3åringen liker ganske godt (hun er 80+). Sist vi var på besøk var 3åringen litt vanskelig, eller «bestemt» i hva h*n ville.

Da blir denne tanten furt og fornærmet, og sier ganske direkte til barnet at «i dag er *** dum», «*** er ikke snill i dag, vi gidder ikke snakke med ***».

Merker barnet ble lei seg, og har ikke snakket noe om denne tanten siden.

Det er første gangen noen kaller barnet dum, merker jeg er litt sår av det. Mistet interessen for dette familiemedlemmet jeg også. Men, er det riktig av meg å bli sår/reagere? Eller er det bare slik man må akseptere? Er det greit å kalle en 3åring dum bare fordi han ikke gjorde akkurat som de voksne vil?

Er jeg helt «snowflake»?

Anonymkode: 2c7f0...ea4

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså... Jeg tenker at den måten å snakke om barna på, er gammeldags. Det var sånn de sa på 80 og 90tallet..... Nå vet vi bedre, men hadde ikke forventet at en eldre tante hadde satt seg inn i moderne barneoppdragelse.... 

Anonymkode: 642cc...1c5

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Litt begge deler. Noen 80-åringer har fortsatt ideen om at barn skal være lydige og sier sin mening høyt

På andre siden så er det mange barn som idag får mye mindre korreks enn før og foreldre som ikke tar kritikk.  Så du er litt «snowflake», men uansett ta litt til deg hva barnet blir kritisert for, hvorfor kritikken kommer og tenk etter hvorfor barnet reagerer som det gjør. Etter det tenk etter om du korrigerer for lite eller passe eller om barnet ditt har aldersadekvat tilnærming eller ikke og vurder om dere trenger hjelp til enkelte reaksjonsmønstre

Anonymkode: 4ccaa...640

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg syns ikke man ska kalle små unger dumme, og kan ikke huske at det var greit på 90tallet heller....men føler også at det er litt rart at en 3åring knuses i sitt indre av den grunn? 

Anonymkode: 7af18...853

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er verre at tante truer med relasjonene til barnet ved å si at barnet skal ignoreres av alle fordi det var ulydig. 

Anonymkode: 9a467...918

• Liker 6
Skrevet

TS her. Dette var altså en liten filleting, som handler mer om skikk og bruk enn noe annet.

Da måtte barnet høre at barnet var dum i en times tid.

Jeg kan også «forstå» det litt mtp alder og oppdragelse før i tiden, men føles feil å bare akseptere det.

Men jeg spør altså her fordi jeg er usikker på egne følelser angående dette.

• Hjerte 2
Skrevet

Det er en utdatert måte å snakke til barn på, men du får ikke gjort så mye med en litt sær gammel tante. Det du kan jobbe med er ungens reaksjon og forklare ham at av og til sier folk ting som ikke er greit, men det betyr ikke at de ikke liker eller er glad i deg likevel. Det er en situasjon han vil møte igjen og igjen, å lære å ikke bry seg så mye er lurt.

• Liker 11
Skrevet
Daria skrev (1 minutt siden):

Det er en utdatert måte å snakke til barn på, men du får ikke gjort så mye med en litt sær gammel tante. Det du kan jobbe med er ungens reaksjon og forklare ham at av og til sier folk ting som ikke er greit, men det betyr ikke at de ikke liker eller er glad i deg likevel. Det er en situasjon han vil møte igjen og igjen, å lære å ikke bry seg så mye er lurt.

Takk :) 

Skrevet

Det er ikke rart at du reagerer på dette. Jeg aner jo ikke noe om hvordan denne gamle tanten har vært før, men jeg tenker at dette skjedde fordi frontalllappen har begynt å svikte. 

• Liker 4
Skrevet
54 minutter siden, Daria said:

Litt enig i denne. Men om relasjonen er god så kan du jo forsøke å si at du ønsker ikke at dere sier negative ting om barnet til barnet og at du heller vil at tanten tar det med deg direkte. Si at *** er bare 3 år og iblant har 3åringer dårligere dager og de er også i en alder der de vil bestemme mye selv, og det synes dere er greit men dere vil ikke være så strenge når dere er på besøk borte, feks. 

Jeg ville også reagert, ville blitt dritsur. 

Anonymkode: 4aea6...bf7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Altså... Jeg tenker at den måten å snakke om barna på, er gammeldags. Det var sånn de sa på 80 og 90tallet..... Nå vet vi bedre, men hadde ikke forventet at en eldre tante hadde satt seg inn i moderne barneoppdragelse.... 

Anonymkode: 642cc...1c5

Jeg er født i første halvdel av 70-tallet, mine foreldre er nå i 80-årene. De ville ikke snakket slik til barn, og det var heller ikke vanlig eller allment akseptert på 80- og 90-tallet, slik du later til å tro. 

Hva slags andre forestillinger har du om oppvekst på 80- og 90-tallet? At vi fikk smake spanskrøret dersom vi svarte feil i en skoletime? 

Anonymkode: 55590...597

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS her. Dette var altså en liten filleting, som handler mer om skikk og bruk enn noe annet.

Da måtte barnet høre at barnet var dum i en times tid.

Jeg kan også «forstå» det litt mtp alder og oppdragelse før i tiden, men føles feil å bare akseptere det.

Men jeg spør altså her fordi jeg er usikker på egne følelser angående dette.

Jeg hadde ikke akseptert det. 

Anonymkode: c9e09...4f0

• Liker 3
Skrevet

Nei, synes ikke det er en ok måte å snakke til et barn på. Hadde også reagert. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror n8k ikke barnet ditt tar skade av det. Tvert imot kan det lære mye av denne situasjonen.  Ofte er kjipe erfaringer også gode erfaringer. 

Jeg er vokst opp med bla besteforeldre mente batn ikke skal høres eller synes. Og ble vist utdørs uansett vær, vind og temp, bare om jeg nøs eller prøvde å snakke med dem.

Nei jeg fikk aldri noe forhold til dem. Men jeg lærte mye om rett og galt,  at man ikke barhandler andre slik. Dog hadde jeg en bestemor som var motsatt. God , varm og fant på masse med meg

Anonymkode: adeef...c6b

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes dette var leit, og vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette.

Vi har en eldre «tante» i familien som 3åringen liker ganske godt (hun er 80+). Sist vi var på besøk var 3åringen litt vanskelig, eller «bestemt» i hva h*n ville.

Da blir denne tanten furt og fornærmet, og sier ganske direkte til barnet at «i dag er *** dum», «*** er ikke snill i dag, vi gidder ikke snakke med ***».

Merker barnet ble lei seg, og har ikke snakket noe om denne tanten siden.

Det er første gangen noen kaller barnet dum, merker jeg er litt sår av det. Mistet interessen for dette familiemedlemmet jeg også. Men, er det riktig av meg å bli sår/reagere? Eller er det bare slik man må akseptere? Er det greit å kalle en 3åring dum bare fordi han ikke gjorde akkurat som de voksne vil?

Er jeg helt «snowflake»?

Ja det er du

Anonymkode: 4e80d...b08

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor sa du ikke: «nå er Tante dum og veldig gammeldags, nå skal hun være stille litt».

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sa du ikke: «nå er Tante dum og veldig gammeldags, nå skal hun være stille litt».

Dette hadde faktisk jeg sagt. Man kaller ikke en 3 åring for dum og ber andre gjester unngå barnet.  Har ikke noen betydning om hun er 80 ellet 90.

• Liker 3
Skrevet

Har også lagt merke til at gamle damer bruker ordet dum mye. Og hvis andre har sett Vi På Saltkråkan etter de var voksne, reagerer kanskje også på den bruken av ordet dum, og andre skjellsord. Gjør at den er noe mindre koselig, og veldig utdatert. Og typisk som gamle damer.

Jeg synes det er en uting å kalle andre dumme eller å kalle opp noen.

Anonymkode: 61fcf...ba0

• Liker 3
Skrevet

"Sånn snakker vi ikke til barn i 2023. Overlat oppdragelsen til oss." 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes det er verre at tante truer med relasjonene til barnet ved å si at barnet skal ignoreres av alle fordi det var ulydig. 

Anonymkode: 9a467...918

Så du er i mot "time out" også då? 

Anonymkode: 2fe3c...9d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...