Gå til innhold

Barn og iPad/tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere med barn som ser mye på iPad/tv, når dere ser tilbake ville dere gjort ting annerledes så de ikke ville brukt det så mye i dag? Hva ville dere isåfall gjort annerledes?  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bump

Anonymkode: 464a6...53b

Skrevet
Lulo456 skrev (4 timer siden):

Dere med barn som ser mye på iPad/tv, når dere ser tilbake ville dere gjort ting annerledes så de ikke ville brukt det så mye i dag? Hva ville dere isåfall gjort annerledes?  

Jeg ville gitt dem en mer fornuftig pappa 

Anonymkode: 0b1ca...e7f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ipad er en evig diskusjon her i hus. Og kunne jeg valgt, hadde jeg kastet hele dritten i søpla. 
alle våre diskusjoner handler om skjermtid. Vi er nok en av de som forsøker å begrense dette. Vår 2 klassing har 45 min på hverdager, og 1t på helg. 

dessverre er jo samfunnet blitt så teknologisk at h*n ville havnet utenfor om vi fjernet det helt.

Anonymkode: 2dc68...63a

• Liker 3
Skrevet

Sett i etterkant så ser jeg at jeg burde vært mer kritisk til både alder og innhold når det gjelder skjermtid for min eldste. Han ble nok litt for tidlig introdusert for programmer som jeg nå ser kan ha vært uheldig for utviklingen. 

Jeg ville nok ha gjort helt andre valg i dag, men vet ikke om ting ville løst seg annerledes da ettersom jeg nå er i en helt annen livssituasjon. 

Med min yngste har jeg i større grad tatt kontroll over skjermtid og ser helt klart positivt utfall med å vente lengre med å introdusere, og samtidig ha litt strengere grenser på hva og når hen kan se, men nå har jeg en annen type jobb og en mann som deltar i oppdragelsen.

Anonymkode: 7a87c...5d6

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at å utsette pad og tlf så lenge som mulig. Vi hadde bare tv til barna våre da de var små. Og da hadde vi mer kontroll enn det virker som foreldre har i dag. Pad og tlf blir jo mer som leketøy. 

Man kan fint kjøre feks YouTube på tv, og da er det også lettere å fange opp at de ser ting de ikke skal se. Enn om de sitter på en liten skjerm du ikke ser. 

De treger ikke tlf og pad før de begynner på skolen og er store nok til å kunne lære hva som er ok og ikke på nett. Å først gi fri tilgang for så å skrenke inn, høres uansett ut som en dårlig ide. Og fungerer svært dårlig.  

Små  barn har ikke godt av fri tilgang på nett uansett, siden man aldri har full oversikt. 

Mine fikk ca 30 minutter på morgenen.  Da gikk det noe på nrk . Da fikk de tid til å våkne og jeg gjøre klar ting uten hyl, før bh. Tv ble slått av når det ble frokost og ordne seg til barnehagen. Også fikk de litt tv tid rett før leggetid. Da fikk vi roet litt ned på kvelden.   Så til sannen ca en time om dagen. Av og til, om jeg var syk feks. Fikk de se litt mer. 

Tv kom da aldri i veien for frilek og andre aktiviteter. Og ikke noe de maste om. 

De fikk aldri drive fritt på min mobil eller pad som små. Skulle de prøve, var det altid sammen med meg. Og jeg sa fra at nå var det nok. 

Anonymkode: 2976b...d33

• Liker 1
Skrevet
Lulo456 skrev (På 16.9.2023 den 17.26):

Jeg har en sønn på 10 som er fullstendig skjermavhengig, og har vært det lenge.

Min ekskone og jeg ble skilt for flere år siden. Barneoppdragelse var en av faktorene (men ikke eneste).

Han tilhører generasjonen prøvekaniner for det digitale prosjektet, og fikk iPad i barnehagen. For noen av barna gikk dette kanskje greit, men ikke for ham. 

Han har dårlig språk og har slitt litt sosialt (bedre nå), som jeg tror blir forsterket av all spillingen. Hos mor er det ganske frie tøyler, jeg vet han har mer utstyr til spilling. Hun har nok ikke energi eller ork til å begrense, og jobber mye. Her er det konstante krangler rundt iPad, ladere, spilletid osv. 

Hva ville jeg gjort annerledes? Ville hatt ham i en annen barnehage, og en annen skole. Jeg tror han er et barn som hadde hatt mer utbytte av en type Steiner/Montessorriskole. Men dette var et tema allerede da, og min kone sa nei.

Så svaret er vel å gå tilbake i tid og gifte meg med noen andre. Jeg er etablert på ny nå med nye barn og min nye kone og jeg er heldigvis helt enige. 

Anonymkode: ed57f...655

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Tror ikke alle barn reagerer likt på skjermtid og skjermbruk. Har et barn som går lei av seg selv og bare starter opp med noe annet. Det andre barnet blir som hypnotisert og sterkt påvirket av alt hen ser. Må være mye strengere på mengde og svært selektive hva angår hva hen får se. Vi løste det ved å kutte helt på hverdager. Særlig eldste ble som en annen straks skjermtida ble kraftig redusert. 

Anonymkode: d201f...b1e

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Mine fikk ca 30 minutter på morgenen.  Da gikk det noe på nrk . Da fikk de tid til å våkne og jeg gjøre klar ting uten hyl, før bh. Tv ble slått av når det ble frokost og ordne seg til barnehagen. Også fikk de litt tv tid rett før leggetid. Da fikk vi roet litt ned på kvelden.   Så til sannen ca en time om dagen. Av og til, om jeg var syk feks. Fikk de se litt mer. 

Tv kom da aldri i veien for frilek og andre aktiviteter. Og ikke noe de maste om. 

De fikk aldri drive fritt på min mobil eller pad som små. Skulle de prøve, var det altid sammen med meg. Og jeg sa fra at nå var det nok. 

Anonymkode: 2976b...d33

Det sier litt om hva som har skjedd med samfunnet; hadde barn sittet foran TV-en i en halv time hver eneste dag før de gikk til barnehagen i 1980-årene, hadde man sagt at foreldrene var sprø som gjorde barna til TV-slaver.

Idag er dette å vise måtehold med skjermbruken.

Anonymkode: 3f1b3...681

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en sønn på 10 som er fullstendig skjermavhengig, og har vært det lenge.

Min ekskone og jeg ble skilt for flere år siden. Barneoppdragelse var en av faktorene (men ikke eneste).

Han tilhører generasjonen prøvekaniner for det digitale prosjektet, og fikk iPad i barnehagen. For noen av barna gikk dette kanskje greit, men ikke for ham. 

Han har dårlig språk og har slitt litt sosialt (bedre nå), som jeg tror blir forsterket av all spillingen. Hos mor er det ganske frie tøyler, jeg vet han har mer utstyr til spilling. Hun har nok ikke energi eller ork til å begrense, og jobber mye. Her er det konstante krangler rundt iPad, ladere, spilletid osv. 

Hva ville jeg gjort annerledes? Ville hatt ham i en annen barnehage, og en annen skole. Jeg tror han er et barn som hadde hatt mer utbytte av en type Steiner/Montessorriskole. Men dette var et tema allerede da, og min kone sa nei.

Så svaret er vel å gå tilbake i tid og gifte meg med noen andre. Jeg er etablert på ny nå med nye barn og min nye kone og jeg er heldigvis helt enige. 

Ikke lett det der... ikke alt man kunne endret på nei.
Er mange ulike årsaker til barn som får for mye skjerm. Det er hardt å være forelder, har dt å vær ei parforhold, hardt med tidsklemme osv. Mange foreldre som liker ro og fred hjemme, bedre med stille barn på pad enn tenna i tapetet. Psykiske problemer, fysiske problemer (orker ikke være med barna ut) osv. Feil ektefelle og uenighet og dårlig hjemmeklima glir inn i rekken dessverre.  Man får liksom ikke fikset den andre før det evt er fare for liv og helse.  Sympati, det må være svært frustrerende.

Anonymkode: 056f7...199

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det sier litt om hva som har skjedd med samfunnet; hadde barn sittet foran TV-en i en halv time hver eneste dag før de gikk til barnehagen i 1980-årene, hadde man sagt at foreldrene var sprø som gjorde barna til TV-slaver.

1 time om dagen ??! I Bhg alder??

Ja der er ikke vi nei...
Våre ser i andres vinduer og sier "mamma, se, de har på TV på MORGENEN - på ukedag!", hehe.
VI har null skjerm mandag-fredag og 100% regel på at tv i helger kun er under forbehold om at de er med på turer, aktiviteter, er sosiale osv. Ikke lov å nekte slikt fordi man vil se tv. Da skrur vi bare av. Funker så fint. Aldri noen sinne latt mine se på tv på morgenen. Må da lære seg å stå opp, kle seg, spise frokost uten å måtte se på tv samtidig? Vi ser ikke på tv selv heller på morgen. Ser generelt svært lite på tv. Det er forræder og stjernekamp når det går. 3 timer i uka mao. Barna kan binge på regnværshelger, men vanligvis drar vi på klatring, lekeplasser, svømmehallen, skogsturer osv. Eller de er ute og leker med venner og naboer. Man vet ikke at det går an før man skrur av tv'n og ikke lar det være et valg. Men hos oss ringer barn på dørene til hverandre og fyker gjerne ut for å leke etter middag. Akkurat som vi gjorde da vi var små. For når det ikke er andre valg, da er jo det spennende og gøy. Mine er 5,5 og 7,5 år gamle.

Anonymkode: 056f7...199

• Hjerte 2
Skrevet

Det er en avhengighet for både barn og voksne. Det er menneskets største avhengighet i dag. Det er vanskeligere å slutte med det enn å slutte med koffein røyk osv...Så det i seg selv sier jo at det burde man være forsiktig med med barn som utvikler sinnet sitt. Det svir dopamine og gjør at man ikke utvikler det kreative som igjenn gjør at man blir apatisk og kjeder seg lett... Det å bli avhengig av noe så tidlig som i  7 års alderen for eks husker jeg ikke var normalt som 1995 barn.  Da var alt nytt og kreativt hele tiden. Fant alltid på noe å gjøre ved å være kreativ når vi kjedet oss. Vi satt ikke å deppa og venta til neste skjermtid og spilletid som mangen barn gjør og det er jo ganske trist.

Anonymkode: 3c57e...c6c

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i dette. Og TV er jo helt greit sammenliknet med youtube og tiktok. Min sønn på 10 har ikke tålmodighet til å se en film engang. Det går for tregt for ham. Han vil sitte på iPad alene og enten spille eller se klipp på youtube. 

TV var ikke fienden da jeg vokste opp, men vi satt og så på ting som en familie, sammen. Jeg har gode minner fra den tiden.

Vi har helt andre rutiner for neste kull, men jeg synes det er trist at min sønn fra første kull har blitt slik. Det føles for sent å endre nå. 

Og vi trodde alkohol og narkotika var trusselen...

Skrevet

Ungene bruker kun ipad når vi kjører bil til hytta (de ser film) - ellers ligger den utrolig nok stille. 

Det går litt tid på telefon, men ikke at jeg ser på det som et problem. Hvis jeg begynner å male, vaske hus, eller rydde på verandaen er de lynkjapp med å legge fra seg telefonen for å være med. 

Også ser jeg mye film med barna :D Heldigvis lages det filmer i dag som vi voksne også kan kose oss med! 

Skrevet

Hadde jeg visst det jeg vet nå, eller det jeg ser, så hadde jeg helt klart hatt en annen strategi!

Har en 9-åring som virkelig elsker skjermen. Spiller med venner, elsker å se på youtube.

Vi kvittet oss med lineær tv for mange år siden, siden streaming var jo genialt, samt at det var billigere. Og vi brukte ikke lineær tv så mye. 

Problemet ble at nå var jo alt tilgjengelig 24/7. 

Det er mindre avhengig å se på vanlig tv, enn på nettbrett. 

Så, ja, jeg skulle ønske at jeg visste litt hvordan dette ville utvikle seg. Jeg skjønner jo at barna koser seg, og jeg ser jo hvor gøy sønnen min har det med vennene sine når de spiller. Problemet er jo at det går på bekostning av noe. De blir sittende mye mer inne. Jeg ønsker at barn skal leke mye, gjerne ute, og få erfaringer og bli problemløsere.

Dessuten er jeg overbevist om at all skjermen gjør noe med konsentrasjonen! Barnet mitt er en vimsekopp som ikke er så flink til å ha kontroll på tingene sine, men skal være forsiktig med å legge årsaken på skjerm. 

Anonymkode: 141ea...bce

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...