AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Ønsker å drøfte en sak med dere her inne og høre ulike perspektiver på en sak. Min mann og jeg har så lyst til å reise på ferie uten våre barn, men dessverre kommer den dårlige samvittigheten snikende. Jeg tenker at jeg snyter dem for en opplevelse og familietid om vi reiser uten. Vi har alltid hatt de med på reiser og ferier rundt om, men det har skjedd at vi har blitt bedt med på vennetur hvor vi har reist bare voksne. Toppen 3-4 dager. Denne gangen kunne vi tenke oss å reise på voksenferie hvor vi kan styre dagene litt mer selv. Tenker en ukes tid. Men så har jeg ikke samvittighet til å gjennomføre, så det blir med drømmen…fordi jeg føler på at jeg etterlater dem og ikke inkluderer dem. Våre barn er 13 og 6 år. Det er svært delte meninger i samfunnet om dette tema og jeg ønsker å høre hva andre hadde gjort? Om det noen gang blir aktuelt er det eventuelt ute av landet hvor barna blir igjen hos trygge og ressurssterke besteforeldre vi har god relasjon til. Anonymkode: e326e...73e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Skjønner dilemmaet. Vi har gjort det et par ganger, men mer langhelg når en av oss har rundt år. Vi var da vært bevisste på at de fikk opplevelse og ferie også, litt før eller senere. Anonymkode: 2718b...52b
Nordlending90 Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Gjør det! Ta vare på kjærligheten da går familielivet så mye bedre!! 13 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 Jeg ser ikke det prinsipielle problemet med å reise bort uten barn, men hvis dere har vanlig feriemengde (dvs ikke er lærere) vil det jo ganske hardt ut over resten av årets feriekabal at dere begge bruker opp en ferieuke på barnefri? Anonymkode: 43930...a88 6
Tanuki Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ønsker å drøfte en sak med dere her inne og høre ulike perspektiver på en sak. Min mann og jeg har så lyst til å reise på ferie uten våre barn, men dessverre kommer den dårlige samvittigheten snikende. Jeg tenker at jeg snyter dem for en opplevelse og familietid om vi reiser uten. Vi har alltid hatt de med på reiser og ferier rundt om, men det har skjedd at vi har blitt bedt med på vennetur hvor vi har reist bare voksne. Toppen 3-4 dager. Denne gangen kunne vi tenke oss å reise på voksenferie hvor vi kan styre dagene litt mer selv. Tenker en ukes tid. Men så har jeg ikke samvittighet til å gjennomføre, så det blir med drømmen…fordi jeg føler på at jeg etterlater dem og ikke inkluderer dem. Våre barn er 13 og 6 år. Det er svært delte meninger i samfunnet om dette tema og jeg ønsker å høre hva andre hadde gjort? Om det noen gang blir aktuelt er det eventuelt ute av landet hvor barna blir igjen hos trygge og ressurssterke besteforeldre vi har god relasjon til. Anonymkode: e326e...73e JA! Det er selvfølgelig helt innafor å reise på en ferietur uten barn:) Det er helt sikkert godt for deres forhold også, i tillegg til at barna kan ha det gøy med besteforeldre. Vinn-vinn for alle. 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser ikke det prinsipielle problemet med å reise bort uten barn, men hvis dere har vanlig feriemengde (dvs ikke er lærere) vil det jo ganske hardt ut over resten av årets feriekabal at dere begge bruker opp en ferieuke på barnefri? Anonymkode: 43930...a88 Vi styret det selv. Så vil ikke gå utover ferien til barna. Vi har som regel alltid reist 10-15 dager til syden eller USA med ungene på sommerstid. Anonymkode: e326e...73e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 Har du barn, skal du ta deg av dem. Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor folk får barn når de ikke vil være sammen med dem i det hele tatt. Anonymkode: 73789...ec8 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Så godt å se at flere mener det er helt innafor. Jeg må nok heller jobbe med samvittigheten. Det ville ikke gått utover ferien til ungene, da vi alltid er på ferie i fellesferien sammen som en familie. Anonymkode: e326e...73e 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du barn, skal du ta deg av dem. Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor folk får barn når de ikke vil være sammen med dem i det hele tatt. Anonymkode: 73789...ec8 Akkurat slike kommentarer jeg ventet meg. Men jeg skal respektere dine meninger. Men å anta at jeg ikke tar vare på barna mine er uriktig av deg. Mine barn tilbringte nylig 16 dager sammen med oss foreldre på andre siden av jordkloden. De har alt de trenger og mer til. Ingen fare 😉 Anonymkode: e326e...73e 8
Enmanelskeråhate Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 Kjør på er vel bra for barna at foreldrene får pleid forholdet litt 1
Enmanelskeråhate Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du barn, skal du ta deg av dem. Av og til lurer jeg virkelig på hvorfor folk får barn når de ikke vil være sammen med dem i det hele tatt. Anonymkode: 73789...ec8 Hvor leste du det? Ko ko 2
Trolltunge Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 Jeg tenker at det er sunt og lurt for å ivareta relasjon og kjærlighet mellom dere to foreldre. Jeg synes ikke det er rart at par slutter med å være kjærester med årene når absolutt dreier seg om barna. Man bør ivareta seg selv og forholdet også. Det er også til barnas beste. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 Helt innafor! Ferie med barn er kun å være forelder i nye omgivelser. Viktig å ta vare på forholdet Jeg gleder meg til å ta en kjærestehelg når yngste barnet er gammelt nok til å overnatte borte. Men kommer ikke til å reise på typ 1-2 uker ferie uten barn før barna har flyttet ut. Anonymkode: 66bae...d03 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 Tenker det går helt fint med en uke fra de er 6år. Før det tenker jeg 3-4 dager er ok, alt ettersom hvordan barna takler det. Mange syns jo der er kjekt å være på "ferie" hos f.eks besteforeldre. Vi tenker å ta en 3-4 dagers tur årlig. Kun oss. Tenker det også er bra for forholdet, noe som igjen gagner barna. De som mener noe annet er enten overbeskyttende, hysteriske, misunner andre som får barnepass og kan reise, er lite eventyrlysten eller er redd for å tenke utenfor A4-boksen og gjør det de tror andre forventer av de. Man trenger ikke å ville reise eller være borte fra barna, men bare fordi man ikke vil selv, så betyr det ikke at det vil være et problem for andre. Anonymkode: a2d68...b91 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 Helt innafor, jeg og mannen har alltid tatt en uke sammen, bare vi to. Det er viktig å pleie forholdet, vekk fra både hus og barn. Fint for ungene at de kan være med besteforeldre, og viktig for mor og far å kun være kjærester på tur på egne premisser. Og til den som mener har du fått barn skal du ta vare på dem, Gud bedre. De tar da akkurat like mye vare på barna sine om de tar seg en ferietur uten. En må ikke være med barna sine all fritid som finnes. Sånt tenker jeg er misunnelse for at noen faktisk har råd og mulighet til å reise Anonymkode: 7bcc5...633 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 Det synes jeg dere skal. Vi gjør det, og det er bra for både oss som par og oss som familie. En må ikke glemme å ta være på seg selv som menneske, selv om har barn, og heller ikke glemme å pleie kjærligheten og parforholdet. Anonymkode: 71b21...df6 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 Inntil en uke er etter min mening helt innenfor. Må samtidig innrømme at jeg har reagert litt på de som har reist på tre ukers lange ferier uten barna, det synes jeg personlig blir i meste laget. Anonymkode: 5ae6b...e01 2 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 Ser at flere her inne mener det er helt innafor. Takk for synspunktene. Det hjelper litt på samvittigheten at flere har og ville gjort det. For å pleie kjærligheten og ikke minst bare være seg selv. Det å være kun seg selv og voksen er det sjeldent tid til i hverdagen. Anonymkode: e326e...73e 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 Vi har gjort det i inntil en uke hvert 2 år. Vi har også sendt unger alene til besteforeldre en uke om sommeren fra de var 4-5 år. De dro sin hver side av familien så de fikk ekstra oppmerksomhet og i høstferie og vinterferie fra eldste begynte på skolen tok svigers de med på fjellet sammen med to søskenbarn på samme alder. Anonymkode: a9f4a...715 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 Helt innafor. Ferie med barn er jo egentlig ikke ferie. Anonymkode: 5cca2...0f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå