Gå til innhold

Eie litt av min brors leilighet i Oslo? Hva bør jeg tenke over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er problemstillingen

Min bror sliter veldig med å komme inn på boligmarkedet i Oslo. Prisene gallopperer fortere enn han klarer å spare.

Min mor ønsker å hjelpe han litt. Hun har et fondt på 5-6 00 000 hun ønsker å gi bort. Først var det snakk om at vi skulle få 250 000 hver.

Men så innså hun at dette beløpet ikke ville hjelpe min bror i særlig stor grad. Hun spurte meg om det er ok for meg å putte min andel av penger inn i min brors leilighet men han jeg da får en prosent andel av leiligheten. Jeg får da et skjøte. Eller hva det heter.

Min mor er veldig opptatt at ting blir ordnet skikkelig juridisk. 

Jeg eier hus, har lav gjeldsgrad og trenger ikke pengene akkurat nå.

Hva ville dere gjort?:

1. Eid en del av min brorsleilighet og potensielt tjene litt på en potensiell verdiøkning. Og samtidig hjulpet min bror. 

2. Krevd å få ut pengene og puttet dem inn i mitt eget boliglån evt kjøpt fond. 

Min bror har fast jobb i Oslo. Er singel.

hvilke farer må jeg tenke på?

Takker for svar :) 

Anonymkode: c1602...f27

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pass på at du ikke kommer over grensen for eiendomsskatt eller formuesskatt. En sekundærbolig vil også skattes hardere enn din primære. 

Anonymkode: ddfcf...a46

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pass på at du ikke kommer over grensen for eiendomsskatt eller formuesskatt. En sekundærbolig vil også skattes hardere enn din primære. 

Vil det også regnes som sekundærbolig når man bare eier en bitteliten del? Altså 250 k av en lileighet til 3,5 mill?

Skrevet

Ser nå at sekundærboliger skattes på hele markedsverdien fra 2023 av, da ville jeg nok ikke gått for dette. Med mindre din bror er istand til å betale deg tilsvarende i leie. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vil det også regnes som sekundærbolig når man bare eier en bitteliten del? Altså 250 k av en lileighet til 3,5 mill?

Ok bare 250 000, da blir det jo ikke så mye ekstra. Men er tanken at din bror skal betale deg litt leie? Eller kun alle fellesutgiftene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok bare 250 000, da blir det jo ikke så mye ekstra. Men er tanken at din bror skal betale deg litt leie? Eller kun alle fellesutgiftene? 

Nei, han skal ikke betale meg noen ting. 
Vi eier bare en liten del av boligen. Han tar alle kostnader. 

Han må evt betale meg ut om noen år når markedet har økt og han kan refinansiere, eller at han treffer en parter som vil kjøpe seg inn ect

Skrevet

Kan det ikke bare skrives som forskudd på arv. Så får han gele beløpet nå og du får tilsvarende mer når arven en gang skal fordeles.

Ev. eier du 7% av boligen hans, men må da også ta tilsvarende av vedlikehold og reparasjoner.

Anonymkode: f7d56...801

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Ville heller lånt ham pengene.

Anonymkode: 36152...c23

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan det ikke bare skrives som forskudd på arv. Så får han gele beløpet nå og du får tilsvarende mer når arven en gang skal fordeles.

Ev. eier du 7% av boligen hans, men må da også ta tilsvarende av vedlikehold og reparasjoner.

Jeg vil heller ha pengene nå enn om 20 år. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville heller lånt ham pengene.

Anonymkode: 36152...c23

Han har ikke mulighet til å betale dem tilbake, ikkee hvis han skal betale et svært lån i Oslo alene

Skrevet

I så fall må du jo bare si nei til forslaget til din mor. 

Skrevet

Vel du dkrev jo selv: "Jeg eier hus, har lav gjeldsgrad og trenger ikke pengene akkurat nå."

Derfor mitt forslag. Du får ikke skkurat pengene nå av å eie 7% av boligen hans. Faktisk kan du da heller ende opp på ikke noe penger overhode, at de er låst for alltid.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg ville ikke eid en liten andel av brors hus. En ting er eiendomsskatt og alt det der, men teknisk sett skal jo du da betale 7% (eksempel) av løpende utgifter knyttet til boligen osv. Hva skjer ved salg, skal du ha 7% av verdistigningen uten å ha bidratt i boligen, og uten å ha betalt vedlikehold- eller skal du ha samme beløp ut som inn (konsumprisregulert)? Her er det potensielt mange situasjoner som kan gi dårlig stemning mellom deg og bror. Det mest ryddige ville vel vært at mor deler mellom dere, så får bror kjøpe et annet sted enn i Oslo frem til han har råd til å flytte til Oslo. Å unngå ørten forskjellige søskenkonflikter bør være mer verdt. Alternativt at bror får mer enn deg nå og du mer i arv senere, av nettopp samme årsak. Ser du har skrevet at du ikke vil vente 20 år med å få penger, så da må du nesten bestemme deg om det er viktig for deg å få nå eller ikke. Denne mellomløsningen her virker ikke å tjene noen.

Anonymkode: e7891...2b6

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Sekundærbolig er sekundærbolig uansett hvor liten del man eier av den.

Anonymkode: 1f055...379

• Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg ville ikke eid en liten andel av brors hus. En ting er eiendomsskatt og alt det der, men teknisk sett skal jo du da betale 7% (eksempel) av løpende utgifter knyttet til boligen osv. Hva skjer ved salg, skal du ha 7% av verdistigningen uten å ha bidratt i boligen, og uten å ha betalt vedlikehold- eller skal du ha samme beløp ut som inn (konsumprisregulert)? Her er det potensielt mange situasjoner som kan gi dårlig stemning mellom deg og bror. Det mest ryddige ville vel vært at mor deler mellom dere, så får bror kjøpe et annet sted enn i Oslo frem til han har råd til å flytte til Oslo. Å unngå ørten forskjellige søskenkonflikter bør være mer verdt. Alternativt at bror får mer enn deg nå og du mer i arv senere, av nettopp samme årsak. Ser du har skrevet at du ikke vil vente 20 år med å få penger, så da må du nesten bestemme deg om det er viktig for deg å få nå eller ikke. Denne mellomløsningen her virker ikke å tjene noen.

Enig i dette, hvis broren bare mangler 250 000 på å skaffe seg bolig i Oslo, kan han heller kjøpe et stykke utenfor i mellomtiden. 

• Liker 2
Skrevet

Kan ikke du få 250k også er din mor kausjonist eller medlånetaker for din bror ?

Anonymkode: ef3f2...6cc

Skrevet

Eller at du for 250k og din bror 500k fra din mor også blir dette noterte iforhold til arv slik at du for mer når den tid kommer ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eller at du for 250k og din bror 500k fra din mor også blir dette noterte iforhold til arv slik at du for mer når den tid kommer ?

Moren har et sted mellom 5 og 600 000, ikke 750 000.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neppe.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Broren er jo litt smålig om han senere krever at TS får mindre fordi han har stått for oppgradering og vedlikehold, når han faktisk får låne denne summen rentefritt i utgangspunktet, og kun betaler TS gevinsten på de 7% av den summen han ikke har ,dersom det blir gevinst på innskuddet, som ikke er hans, men hjelp til ham. Jeg synes det er absolutt rimelig i situasjonen at han står for absolutt alt av vedlikehold. Så er det heller ikke garantert at det blir såpass vekst i boligprisen at TS tjener noe særlig på dette. Livet endrer seg fort når man er ung, og det er ikke nødvendigvis slik at broren trenger dette veldig lenge. 

De situasjoner som kan gi dårlig stemning ligger isåfall på broren, med mindre TS skulle bli så urimelig at hun krever å eie mer enn summen utgør i prosent, eller renter/leie i tillegg til eventuell prisveksten. For det er en investering med håp om gevinst fra økning i boligprisene TS må anse dette for å være, i tillegg til at det mest av alt er å hjelpe sin bror. Om broren er såpass urimelig at han takker for hjelpen ved nekte å betale for gevinst på sum/eierandel som aldri var hans, men hjelp til ham, da er han ikke noe særlig å ha i livet uansett. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...