AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Del Skrevet 16. september 2023 Hvis spotprisen er feks -3 øre. Hvordan funker det? Anonymkode: 6a174...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Del Skrevet 16. september 2023 Den korte forklaringen er at du får penger for å bruke strøm. Istedenfor å betale 3 øre per kWh (med en strømpris på 3 øre/kWh) får du 3 øre for hver kWh du bruker. Dette tar imidlertid ikke fastledd og nettleie, så det er ikke nødvendigvis sånn at det lønner seg å gønne på med masse ekstra strøm. Men å kjøre på med helt normalt storbruk og et par ekstra vaskemaskinener og lignende en ikke dumt. Forutsatt at du har spottpris time for time da. Anonymkode: 43748...cec 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den korte forklaringen er at du får penger for å bruke strøm. Istedenfor å betale 3 øre per kWh (med en strømpris på 3 øre/kWh) får du 3 øre for hver kWh du bruker. Dette tar imidlertid ikke fastledd og nettleie, så det er ikke nødvendigvis sånn at det lønner seg å gønne på med masse ekstra strøm. Men å kjøre på med helt normalt storbruk og et par ekstra vaskemaskinener og lignende en ikke dumt. Forutsatt at du har spottpris time for time da. Anonymkode: 43748...cec Takk! Jeg spør videre. Hvordan "får" jeg disse pengene? Det tar ikke fastledd og nettleie, det kommer vel heller ikke inn på min konto som rene penger. Så er det da slik at jeg i praksis har gratis strøm (unntatt nettleie og fastledd) eller trekkes dette minuset av andre dager det er pluss 3 øre feks? Slik at det oppsummeres og slåes sammen som en total på en mnd hva som har vært minus og pluss på spotprisen min? Ts Anonymkode: 6a174...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 16. september 2023 #4 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk! Jeg spør videre. Hvordan "får" jeg disse pengene? Det tar ikke fastledd og nettleie, det kommer vel heller ikke inn på min konto som rene penger. Så er det da slik at jeg i praksis har gratis strøm (unntatt nettleie og fastledd) eller trekkes dette minuset av andre dager det er pluss 3 øre feks? Slik at det oppsummeres og slåes sammen som en total på en mnd hva som har vært minus og pluss på spotprisen min? Ts Anonymkode: 6a174...659 Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Del Skrevet 16. september 2023 Takk! Ser det er minus i hele dag og mere timer med pluss i morgen. Da antar jeg det er i dag jeg bør dusje, vaske klær, tørketromler, oppvaskmaskin, bruke ovnen til å bake opp brød osv, og ikke utsette til i morgen? Trekker lys i rom mye strøm? Er det noe særlig å spare på feks og alltid slå av lyset på badet? Ts A-hunter skrev (3 minutter siden): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Anonymkode: 6a174...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Del Skrevet 16. september 2023 A-hunter skrev (21 minutter siden): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. for de som har abonnement og huber som faktisk følger forbruket time for time, har det jo litt å si. Ikke mye, men litt. Anonymkode: 43748...cec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 16. september 2023 #7 Del Skrevet 16. september 2023 A-hunter skrev (25 minutter siden): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Joda, i helgen er døgsnittet godt på minussiden i NO1. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 16. september 2023 #8 Del Skrevet 16. september 2023 -jk- skrev (27 minutter siden): Joda, i helgen er døgsnittet godt på minussiden i NO1. Det er kun i dag, så det er et unntak som bekrefter regelen. I morgen kryper prisen over på pluss igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Del Skrevet 16. september 2023 A-hunter skrev (2 timer siden): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Det er helt feil. Anonymkode: 17ac6...dc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Del Skrevet 16. september 2023 A-hunter skrev (3 timer siden): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Det skjer faktisk i dag. Anonymkode: 9c036...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. september 2023 #11 Del Skrevet 16. september 2023 6 hours ago, AnonymBruker said: Takk! Ser det er minus i hele dag og mere timer med pluss i morgen. Da antar jeg det er i dag jeg bør dusje, vaske klær, tørketromler, oppvaskmaskin, bruke ovnen til å bake opp brød osv, og ikke utsette til i morgen? Trekker lys i rom mye strøm? Er det noe særlig å spare på feks og alltid slå av lyset på badet? Ts Anonymkode: 6a174...659 Siden det er minuspris så bør du det ja. Med minus 3 øre vil du "tjene" omtrentlig 3 kroner om du starter 25 vaskemaskinprogrammer, etterfulgt av 20 tørketrommelrunder og vasker oppvaskmaskinen og lager full middag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Del Skrevet 16. september 2023 newman01 skrev (14 minutter siden): Siden det er minuspris så bør du det ja. Med minus 3 øre vil du "tjene" omtrentlig 3 kroner om du starter 25 vaskemaskinprogrammer, etterfulgt av 20 tørketrommelrunder og vasker oppvaskmaskinen og lager full middag 😅 Så mye rekker jeg ikke, men muligens det er smart å gjøre det meste i dag? Har til nå kjørt 2 runder oppvaskmaskin, 4 runder vaskemaskin og to runder tørketrommel og vasket hus og dusjer meg og barna (varmtvann) i stedet for å gjøre dette i morgen eller til uka. Da har jeg spart hvor mye? 50 øre eller mer? 😅 Ts Anonymkode: 6a174...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. september 2023 #13 Del Skrevet 16. september 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: 😅 Så mye rekker jeg ikke, men muligens det er smart å gjøre det meste i dag? Har til nå kjørt 2 runder oppvaskmaskin, 4 runder vaskemaskin og to runder tørketrommel og vasket hus og dusjer meg og barna (varmtvann) i stedet for å gjøre dette i morgen eller til uka. Da har jeg spart hvor mye? 50 øre eller mer? 😅 Ts Anonymkode: 6a174...659 Det er 100 øre i en krone, og en vaskemaskin bruker rundt 2kWh på en runde. Omtrentlig likt på oppvaskmaskinen. En ny tørketrommel med varmepumpe bruker rundt 1kWh på økonomiprogram. Om du betaler -3 eller+2 er tilnærmet irrelevant når nettleie er 40 øre eller høyere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Del Skrevet 16. september 2023 Men husk at nettleien er innordnet slik at den blir dyrere desto mer du bruker samtidig. Anonymkode: dfd23...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 17. september 2023 #15 Del Skrevet 17. september 2023 18 hours ago, A-hunter said: Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Tror alle med AMS-målere og spot-avtale (antar de fleste har der) i dag betaler forbruket fra time til time. Så oppløsningen er kortere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #16 Del Skrevet 17. september 2023 newman01 skrev (10 timer siden): Det er 100 øre i en krone, og en vaskemaskin bruker rundt 2kWh på en runde. Omtrentlig likt på oppvaskmaskinen. En ny tørketrommel med varmepumpe bruker rundt 1kWh på økonomiprogram. Om du betaler -3 eller+2 er tilnærmet irrelevant når nettleie er 40 øre eller høyere Så det spiller ingen rolle og bruke strømmen da den er rimeligst? Jeg kan vaske klær og oppvask og dusje osv når jeg vil, uavhengig av pris, fordi det er irrelevant for prisen når jeg bruker strøm? Ts Anonymkode: 6a174...659 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 17. september 2023 #17 Del Skrevet 17. september 2023 skrue skrev (55 minutter siden): Tror alle med AMS-målere og spot-avtale (antar de fleste har der) i dag betaler forbruket fra time til time. Så oppløsningen er kortere. Tja. Har etterspurt den bakenforliggende utregningen hos min strømleverandør for å ettergå hvordan i all verden de kommer frem til prisen, men det får jeg ikke. På jobb satte vi inn et system som kjøpte all strøm til oppvarming om natta (i den perioden strøm alltid var billigst om natta) i en barnehage. Da varmet vi opp flere tanker med vann som sendte dette varme vannet ut i bygget på dagtid. Prisen snittet bittelitt under (ca -3 øre) et sammenlignbart bygg som direktebrukte strøm ved behov gjennom dagen og de høyeste prisene. Så jeg klarer ikke å se at du har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. september 2023 #18 Del Skrevet 17. september 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Så det spiller ingen rolle og bruke strømmen da den er rimeligst? Jeg kan vaske klær og oppvask og dusje osv når jeg vil, uavhengig av pris, fordi det er irrelevant for prisen når jeg bruker strøm? Ts Anonymkode: 6a174...659 Selvfølgelig spiller det en rolle. Men om du betaler -3 øre eller +3 er ikke så stor forskjell. Blir sikkert litt bedre senere i vinter, når prisen spretter mellom 5kr og 20 øre gjennom døgnet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #19 Del Skrevet 17. september 2023 newman01 skrev (5 timer siden): Selvfølgelig spiller det en rolle. Men om du betaler -3 øre eller +3 er ikke så stor forskjell. Blir sikkert litt bedre senere i vinter, når prisen spretter mellom 5kr og 20 øre gjennom døgnet Med fastpris ser man frem til denne perioden. Det skal bli artig å se hva man kan få ut av det. Sist vinter var særdeles gunstig, men man kunne ikke beregne nøyaktig, siden snittet kom ved månedsslutt. Anonymkode: 9c036...da0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #20 Del Skrevet 17. september 2023 A-hunter skrev (På 16.9.2023 den 13.57): Stemmer, det avregnes pr måned. Men at det er gratis noen timer i løpet av et døgn betyr ingenting, du betaler uansett et gjennomsnitt av døgnets priser. Det skjer ikke at gjennomsnittet pr døgn er minus. Stemmer, det avregnes per måned. men du betaler for det du bruker når du bruker det. Men for å unngå en faktura med 24X30 linjer så er det din "snittpris" som står på fakturaen. Men beløpet du betaler er helt riktig utfra din timesforbruk alle døgnets tider hele måneden. Anonymkode: 2f451...1bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå