Gå til innhold

Sur stemning etter krav om lønnsøkning

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Takket ja til en stilling i offentlig sektor, selv om jeg visste at lønnen de tilbød lå under det jeg egentlig vil akseptere. Etter en stund i stillingen har jeg vist til meget gode resultater og "alle" er fornøyd.

Sammenliknet med menn som jobber her og nye menn som begynner i stillinger med mindre krav til utdanning enn min, og med omtrent samme stillingskompleksitet, og der de ikke har noen erfaring, starter de høyere enn meg.

Jeg tok det opp med ledelsen men de sa at de ikke ville gi meg mer, ennå jeg hadde gode argumenter, der min fagforning hadde støttet meg på forhånd ved å gå gjennom argumentene med meg.

Nå føler jeg at jeg har gitt "alt" i stillingen, har vært positiv og gjor en ekstra innsats hele tiden. Så hva nå?

Føler energien dabber av, motivasjonen forsvinner, og jeg har startet å se meg om etter andre stillinger med bedre lønn. Jeg synes jeg har blitt behandlet urettferdig.

Jeg merker på ledelsen at de synes det er ubehagelig at jeg har laget en sak ut av dette, men jeg kan forsvare meg med at det er blitt gjort på en saklig og grei måte etter "reglene". Dessuten mener jeg enhver har ansvar for sin egen lønnsutvikling og at jeg derfor bør stå opp for meg selv.

Jeg tror kanskje jeg passer best i næringslivet....

Har dere noen råd i forhold til hvordan jeg bør oppføre meg på arbeidsplassen for at de andre ikke skal se hvor skuffet jeg er over forskjellsbehandling mellom meg og menn? Det vil jo se smålig ut dersom det synes utenpå at jeg føler meg urettferdig behandlet i lønnsvurderinger...

:tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er organisert så ta kontakt med organisasjonen. Dem vil kunne med ganske god sikkerhet si om du er lønnet etter tariff eller ikke og eventuelt hjelpe deg å løse problemet.

Er du ikke det så lever inn oppsigelsen og søk på nye jobber.

Om dem ikke vil komme deg i møte da så har du det sikkert bedre i privat sektor.

En person med god utdannelse skulle greit klare å finne seg ny jobb.

Hva er det du arbeider med? Kan det være at dem du reffererer til i annesn stillingskompleks arbeider med har annen tariff eller at dem før ansettelse har forhandlet seg frem til den lønnen?

En arbeidsgiver kan alltid lønne høyere enn tariff (om den ansatte er organisert) men aldri lavere uten at ansatte skriftlig går med på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de jeg referer til er en annen faggruppe enn meg selv, men de har halvparten så lang utdanning som meg (de har 3, jeg har 6).

Jeg jobber i en off. sentraladministrasjon, i en nokså selvstendig stilling med saksbehandling , prosjektarbeid, m.m.

Hvis jeg ser på enkelte andre kommuner, ligger min faggruppe langt over i lønn i egne fagstiger, enn den gruppen som i min kommune får vesentlig mer enn meg. Hos min arbeidsgiver er det altså motsatt (!) enn i andre større kommuner.

Jeg har ingen fagstige i min kommune og det er mulig at den 3-årige andre gruppen jeg referer til har avtalt en bedre avtale for sin gruppe med kommunen. Men burde ikke avtaler generelt for min gruppe telle litt hos min arbeidsgiver også, det er faktisk bare meg som har denne utdanningen der jeg befinner meg.

Mitt forbund er enig med meg i at jeg er lønnet lavere enn hva som er snittet i forbundet og at det er på sin plass med høyere startlønn. Ved siste forhandling fikk vi ikke gjennomslag for våre argumenter (!) selv om altså det jeg står for er gjennomarbeidet og en selvfølge i diverse andre kommuner.

Det er heller ikke noe lettere å rekruttere til slik stilling jeg har, i forhold til andre grupper, så jeg forstår ikke hvorfor arbeidsgiver slår seg "vrang".

Det er hvertfall ingen hyggelig stemning mellom ledelsen og meg bare på grunn av dette. Vi snakker ikke samme språk, og de er ikke akkurat eksperter på HTA.

Noen råd til meg?

Bør jeg si i fra om at jeg søker meg videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du bare skal glemme din nåværende arbeidsgiver, søke deg til andre mer utfordrende stillinger med bedre lønn, som du sikkert fortjener!

Om du skal fortelle om det eller ikke..? Hvis noen spør går det jo an å si at du ser deg om etter bedre betingelser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...