Gå til innhold

Bygge hus - soverom oppe eller nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Personlig ville jeg hatt stue, kjøkken og et lite soverom på bakkeplan, og større soverom oppe. Soverommet nede ville blitt brukt som hobbyrom/gjesterom. Jeg har familiemedlemmer som ikke kan gå i trapper, og har selv helseplager som i perioder gjør det tungt å gå mye i trapp, så det ville funket best for meg.

Anonymkode: e1f45...1b6

Dette hørtes ut som en fin løsning 🤙 For meg ville nok gjesterommet på bakkeplan blitt brukt på dager jeg er full 🤣🙊💦

Anonymkode: e8988...c16

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid lurt på hvorfor soverom som oftest ligger i øverste etasje i hus… Det er svalere nede og lettere å komme seg ut i tilfelle brann. Ser den at det ikke er kult med folk som går forbi soveromsvinduene og dyr som kan hoppe inn, men det hadde jeg nok funnet en løsning på. Kommer vel an på hvor man bor også. Skulle jeg bygd nytt hus ville jeg i hvert fall sikret det sånn at det er stue, kjøkken, bad og ett soverom på samme plan i tilfelle man skulle være uheldig å ikke klare å gå trapper. Ellers soverom med enkel utgang ut med tanke på brann. 

Anonymkode: c9809...aa5

Skrevet

Stue/kjøkken med utgang til veranda er best! Har man hus på skråtomt kan man få "best of both worlds" med inngang på bakkeplan på den ene siden og stue/kjøkken i "2." etasje på den andre siden. Da slipper man å bære mat opp trapper, samtidig som man også slipper å sitte blant dyr/insekter på bakkeplan når frokosten/middagen tas ute i sola 🤩

Utsikten er jo dessuten alltid (enda) bedre når man kommer litt opp fra bakken. 

Anonymkode: 73b04...9f7

Skrevet

Bygg soverom og bad i begge etasjer. Best med alt på et plan til eldre dager.

Anonymkode: bc3bc...4fe

Skrevet

Ser det argumenteres for soverom i 2 etg på grunn av dyr som kan hoppe inn. Er det mus dere tenker på da? Vi har hatt soverom på bakkeplan i alle år, og ingenting har noen gang hoppet inn våre vinduer(som står i lufteposisjon fra toppen av vinduet) I tillegg er soverommene vendt mot hagen(som har hekk rundt) så ingen som trasker forbi våre vinduer…

Vi går har inngang inn til stue og kjøkken. Kjapt og greit når man har mange bæreposer etc. i den etasjen har vi også et soverom og bad, slik at vi har livsløpstandard. Også utgang til stor terrasse med trapp ned til hage.  I underetasjen har vi tre soverom, kjellerstue, bad og vaskerom. Og utgang til hagedel. 

Svalt og godt på sommeren, og tryggere med tanke på Brann. Vi ville valgt denne løsningen om igjen. Når barna har flyttet ut er det mulig vi gjør om etasjen nede, slik at det er mulig å leie ut. 

Anonymkode: 17b04...524

Skrevet

Vi har livsløpsstandard på vår bolig. Det vil si kjøkken, stue, vaskerom, bad og et soverom i hovedetasjen. Vi skal bo her til vi blir gammel og grå og da er det praktisk å ikke måtte slite seg opp trappen. I andre etasje har vi 3 soverom, bad og loftstue. 

Anonymkode: f947c...365

Skrevet

Vi har stuer, kjøkken, vaskerom, bad og ett soverom i hovedetasjen og resten av soverommene, bad og stue oppe. Vi sover nede, praktisk med barna oppe pluss eget bad og stue til de. 

Har fått inn katt gjennom soveromsvinduet på bakkeplan. 

Anonymkode: 42b46...a03

Skrevet

Mulighet for høy takhøyde

Anonymkode: eadc4...1d8

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Skal bygge hus og ser det er mange hus som har soverommene nede og stue og kjøkken oppe. Blir ikke det utrolig mye trappegåing? Dere som har denne løsningen, er dere fornøyd? Hvorfor? Hva er fordelen forutenom noe svalere soverom de 2 ukene i året det er veldig varmt. Kona vil helst ha denne løsningen, og hadde det gitt oss utsikt hadde jeg forstått, men bedre utsikt til naboen trenger jeg ikke. 

Anonymkode: 144ab...b70

Jeg tenker du har stue og kjøkken i den etg som har den beste uteplassen

Anonymkode: 0db47...64a

• Liker 1
Skrevet

Hovedetasje med inngang:

Gang, bod til diverse, gjestetoalett med skyvedør som gjemmer dusj, vaskerom, kjøkken, spisestue, stue, lite ekstra rom som kan fungere som kontor/soverom/lekerom(kommer an på livsfasen).

2 etg, 3 soverom, loftstue, bad, bod til lagring.

Anonymkode: dfbdd...9ad

Skrevet

Vi har alle soverom bortsett fra ett i andre etasje. Men mtp rømningsveier hadde jeg helst sett at soverom var i første etasje. Med stue og kjøkken i andre etasje har man også mulighet for bedre utsikt, særlig med funkishus med store vindusflater. Så soverom i første etasje hadde vært mitt førstevalg!

Anonymkode: c35ad...a8d

Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å ha soverom i 2 etg. Da slipper man besøk og gjester som må gå "gjennom området" for å komme inn og ut. Vi har 4 soverom og bad/vaskerom i 2 etg. Første etg er gsng, stue, kjøkken og hoved bad. 

Anonymkode: fc015...9db

Skrevet

Kommer ann på. 

Har huset utsikt fra 2. Etasje hadde jeg lett ofret soverommene for at stua/kjøkken skal få det. 

Vi har ett gammelt hus, med fantastisk utsikt i 2. Etasje. Men der er også alle soverommene. Av brannsikkerhetsårsaker liker jeg best å ha soverom i 1. Etasje. 

Til gjengjeld er det veldig enkelt med barn å ha stue/kjøkken på bakkeplan. 

Anonymkode: fbc57...99b

Skrevet

I det første huset vi kjøpte var det soverom nede, stue og kjøkken oppe. Jeg hater den planløsningen! Opplevde også at uteområdet ble lite brukt fordi man da måtte gå ned trappen og ut. Da ble det heller til at vi satt oss på den lille verandaen vi hadde oppe. 

Vi har nå hus med stue og kjøkken på bakkeplan med direkte utgang til hagen. Det er helt fantastisk! Jeg kan lage middag mens småen er ute i hagen og leker og jeg har full oversikt. Når vi har middagsbesøk løper ungene ut i hagen og leker mens vi voksne kan sitte igjen og nyte maten, samtidig som vi har oversikt over barna som er ute. Uteområdet blir mye mer brukt nå, og det er også lett å bare ta med seg maten ut fordi man slipper å bære alt ned og opp trapper. Soverommene er oppe, det kan bli litt varmt på sommerstid men vi har varmepumpe med aircondition. Jeg ville aldri hatt en annen planløsning.

Anonymkode: ce69b...8ef

• Liker 1
Skrevet

Vi har sånn som din kone ønsker, stue, kjøkken, bad og kontor + trapp opp til takterassen. Det er vanlig i funkishus men også fordi vi har tegnet og vinklet det slik at du ser fjorden fra hvert eneste vindu i huset 😍

Skrevet

Kommer ann på hustype og tomt. 

Mitt hus er på 3 etg. 1 etg inngang, 3 soverom, bad og vaskerom 

2 etg. Stue, kjøkken, toalett 

3 etg. 2 soverom. 

Skulle jeg bygd selv f.eks et hus på 2 etg. Så hadde jeg hatt 3 soverom nede + bad og vaskerom. 

2 etg. Inngang, stue, kjøkken + gjesterom. Ev hovedsoverommet hvis man har 3 barn eller store barn som bråker på kveldene. Grunnen til at jeg ville hatt inngang i 2 etg f.eks dersom det var tomt til det så er det for at det ikke skal være så gjennomtrekk i den etg barna sover. Dersom man ikke trenger soverommet selv i 2 etg så hadde jeg disponert det som en tv-stue/lekerom. 

Eller omvendt. 

Anonymkode: c317e...994

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 20.55):

Det er påbudt i nybygg å ha ett soverom i hovedetasje (eller vet ikke nøyaktig ordlyd i loven men man må ha et soverom i den etasjen man kommer inn, pga rullestolbrukere og at hus skal fungere også når man blir gammel og ikke kan gå trapper osv)

Jeg synes stue og kjøkken skal være i samme etasje og synes det skal være den etasjen som har hageutgang. Personlig liker jeg ikke å sove i etasjer som har bakkeplan utenfor pga jeg er redd for at noen skal komme bort til vinduet/klatre inn. Selv om det kanskje er irrasjonelt og like lett å klatre inn i 2. etasje om man først vil...

Er vokst opp med inngangsparti midt i trappa (eller, huset hadde en halv etasje mellom 1. og 2. etasje som hadde et par rom, inkludert inngangsparti, pga bygget i nedoverbakke) så hadde alltid en trapp ned til kjøkken og stue men følte aldri at det var et problem med matvarer og sånt egentlig. Vi hadde jo da hagedøra som en direkte inngang også om man måtte gå rett inn i stua uten trapp. 

Anonymkode: a09e9...e3c

Nei, det er ikke påbudt med soverom i hovedetasjen. Men det er krav til hvor stor soverom skal være ift hvilken planløsning og hus man bygger. Bygger man en livsløpsbolig skal det være mulighet for å ha et soverom i hovedetasjen ved behov, men det trenger ikke fysisk å være et soverom der. Da er det nok med mulighet for å sette opp lettvegg sånn at man får et godkjent soverom (minst 7 kvadratmeter og med vindu) hvis det skulle bli behov. 

Anonymkode: 6ecc2...a96

Skrevet

Er det barnerom vil jeg foreslå at de er i nederste etasje. De vokser opp og lager mer lyd. Venner på besøk, musikk og gauling når de gamer.. 🥴

Lyd bærer bedre nedover enn oppover i et hus. Vi har en tomt som egner seg for å ha stue, kjøkken og inngang i første etasje. Derfor er soverom oppe, men hadde gjerne sett det motsatt. 

Skrevet
On 9/16/2023 at 9:32 PM, AnonymBruker said:

Ser det argumenteres for soverom i 2 etg på grunn av dyr som kan hoppe inn. Er det mus dere tenker på da? Vi har hatt soverom på bakkeplan i alle år, og ingenting har noen gang hoppet inn våre vinduer(som står i lufteposisjon fra toppen av vinduet) I tillegg er soverommene vendt mot hagen(som har hekk rundt) så ingen som trasker forbi våre vinduer…

On 9/16/2023 at 9:38 PM, AnonymBruker said:

Har fått inn katt gjennom soveromsvinduet på bakkeplan. 

Anonymkode: 42b46...a03

Nabokatten til foreldrene mine kommer seg inn til dem via vinduene i 2. etasje hehe. Men det er et lite utstikk med tak den klatrer opp via 😄

Lurer også litt på hvilke dyr som hopper inn av vinduer. Man har jo vinduer i alle etasjer ikke bare i soverom. 

Anonymkode: a09e9...e3c

Skrevet

For min del kommer det an på tomten om omgivelsene rundt.

Vi har en bolig der hovedetasjen er på samme nivå som inngangen, og soverommene er i 2.etg.  Det er den mest naturlige løsningen her.

Denne løsningen hadde ikke passet på tomten til foreldrene mine, der passet det best med soverom ved inngangen, og oppholdsrom i 2.etg.  Det hadde blitt alt for mørkt å gjøre det motsatt der de bor.

Anonymkode: e346d...a1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...