Gå til innhold

Bygge hus - soverom oppe eller nede?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bygge hus og ser det er mange hus som har soverommene nede og stue og kjøkken oppe. Blir ikke det utrolig mye trappegåing? Dere som har denne løsningen, er dere fornøyd? Hvorfor? Hva er fordelen forutenom noe svalere soverom de 2 ukene i året det er veldig varmt. Kona vil helst ha denne løsningen, og hadde det gitt oss utsikt hadde jeg forstått, men bedre utsikt til naboen trenger jeg ikke. 

Anonymkode: 144ab...b70

Skrevet

Hvor ofte går du å legger deg? Soverom og vaskerom i samme etasje er hvertfall et must. Men det kommer jo an på utformingen av huset. Om det gir veldig kjellerfølelse å sove nede...

Anonymkode: 8cc27...f17

• Nyttig 1
Skrevet

Vi har soverom, bad, bod, vaskerom og inngang fra hage/platting nede. Stue, kjøkken, bad, veranda og hovedinngang oppe. 
Veldig fornøyd med den løsningen😀

Anonymkode: 098d5...f65

Skrevet

Ville uten tvil hatt soverom oppe, hadde aldri vurdert annen løsning. Kjøling på varme sommerdager/netter løses med varmepumpe dersom det blir plagsomt. Må kunne sove med åpne vinduer uten å tenke på at folk kan passere utenfor vinduet eller dyr kan hoppe inn mens jeg sover. I tillegg synes jeg det er både mest praktisk og koselig å ha uteplass/hage (eller hva dere skal ha) på samme plan som stue og kjøkken. 

Anonymkode: f85dc...5a0

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Funkis hus har kjøkken og stue i andre etasje (som regel)  min mening er at kjøkken og stue bør være i etasjen mad hoved inngang. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Personlig ville jeg hatt stue, kjøkken og et lite soverom på bakkeplan, og større soverom oppe. Soverommet nede ville blitt brukt som hobbyrom/gjesterom. Jeg har familiemedlemmer som ikke kan gå i trapper, og har selv helseplager som i perioder gjør det tungt å gå mye i trapp, så det ville funket best for meg.

Anonymkode: e1f45...1b6

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Stue, kjøkken 1-2 soverom (helst 2),  gjestetoalett ,bad og vaskerom i hovedetasje (livsløpstandard). Øvrige soverom, bad, bod og ekstra stue i motsatt etasje. Selv foretrekker jeg hovedetasjen i 2. etasje pga det føles mer luftig. 

Skrevet

Vi har tre soverom i hovedetg, og to soverom nede (et gjesterom). Nede er det kjellerstue også. Og eget bad. Var supert mens vi hadde tenåringer. Et soverom i hovedetg brukes som kontor. Vi har vært to voksne, og to barn med stor aldersforskjell, nå voksne/flyttet ut. Er veldig praktisk med "gjesteavdeling" nede, da vi har en del overnattingsbesøk.

Anonymkode: fe309...7e3

Skrevet

Ville hatt minst ett godt soverom på samme flate som bad, kjøkken og stue. Jeg ble syk som 30-åring og har dager jeg ikke kan gå i trapper. Kjipt å måtte flytte pga det.

Ville også hatt det i første etasje, blir fort veldig varmt i andre etasje.

Anonymkode: 9a279...728

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Skal bygge hus og ser det er mange hus som har soverommene nede og stue og kjøkken oppe. Blir ikke det utrolig mye trappegåing? Dere som har denne løsningen, er dere fornøyd? Hvorfor? Hva er fordelen forutenom noe svalere soverom de 2 ukene i året det er veldig varmt. Kona vil helst ha denne løsningen, og hadde det gitt oss utsikt hadde jeg forstått, men bedre utsikt til naboen trenger jeg ikke. 

Anonymkode: 144ab...b70

Jeg synes det er fint å ha stuen og kjøkken og lite gjestetoalett nede, da det er de rommene vi går til mest når vi kommer inn i huset. Greit å ha soverom og bad oppe, så stenger jeg på en måte av den 2. etasjen for privat når jeg har besøk, og gjestene holder seg nede. Greit.

• Liker 4
Skrevet

Jeg holder på med å tegne vårt fremtidige feriehus nå, og for min del er det helt sikkert at jeg vil ha kjøkken og stue på første plan, slik at vi om sommeren kan slå opp store dører ut mot hagen og på en måte viske ut overgangen fra inne til ute. Vi skal likevel ha et soverom med bad også i første etasje, ettersom svigermor er gammel og dårlig til bens angående trapper, og vi trolig blir det en gang i tiden. 

Anonymkode: 22084...e8e

• Liker 2
Skrevet

Så lenge dere ikke har noe utsikt fra 2. etg, så hadde jeg uten tvil hatt oppholdsrom, bad og ett soverom på bakkeplan. Det er så utrolig deilig å bare kunne gå rett ut fra stua til terrasse og hage, lett å holde oppsyn med ungene i hagen, og kort vei å løpe ut om det skulle være nødvendig. Praktisk når man kommer hjem med matvarer å slippe å drasse alt opp en etasje. Kjøling til soverom i andre etasje fikser dere med varmepumpe  

Anonymkode: 66b4f...8e2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er vant til det motsatte. Kjøkken og stue nede, soverom oppe.

Skrevet

For meg: Første prioritet er å ha utgang til hage fra stue, andre prioritet å ha soverom nede for å holde det kjølig på sommeren. Så drømmen min er hus med soverom i sokkel. 

Ser ikke problemet med å ha stue/kjøkken en trapp opp fra inngangen. Jeg vokste opp med det, og foreldrene mine bor sånn nå. 

Anonymkode: 12833...d4d

Skrevet (endret)

Synes alltid oppe har vært best pga joselig utsikt når man står opp, legger seg, gjør lekser/jobber på hjemmekontor. I tillegg kan soverom ha litt rot, og det er mindre sannsynlig at gjester surrer seg inn der når det ikke er i hovedetasjen. Liker også at man ikke har folk gående over seg når man prøver å sove. I tillegg er det fint å bo høyere opp hvis man har problemer med radon. Har også aldri vært bekymret for at folk skal se inn på rommet mitt om natta (ja, det har skjedd før) 🤪

Ulemper: hvis det oppstår brann.... eller hvis man vi ha andre rom i overetasjen som det ellers ikke blir plass til.

Endret av katties
Skrevet

Hadde jeg hatt råd til å kunne bygge helt nytt hus så hadde jeg bygget stue+spisestue, kjøkken, toalett(enten bad eller bare med toalett speil og vask), gang og hovedinngang på bakkeplan. Jeg hadde hatt soverom, gjesterom/kontor og hovedbad med badekar og dusj i andre etasje.

Jeg hadde plassert om mulig garasjen med ene veggen med dør inn til kjøkken så ved dårlig vær så kan du sette fra deg skoene og yttertøy i garasjen gå inn døra med matvarene og bom så er du i kjøkkenet. Kjøkken + stue er semi åpen løsning så om du skulle komme hjem med tv, pc eller lignende så blir ikke det ett problem.

Jeg har aldri skjønt hvorfor dette ikke er normalt i eneboliger med garasje? 

Skrevet

Det må være helt spesiell utsikt i 2 etasje for å legge stue og kjøkken der. Du bør også vurdere å sette av plass til heis om du skal ha det slik. Har du barn hører de alle som går rundt i 2. etasje og det er mye trappegåing. Vanskelig å gå ut i hagen og sette seg på bakkeplan.

Vi har soverom oppe og er fornøyd med det. Vi trengte da bare vannbåren varme nede og på badet oppe. Vi har stue i begge etasjer siden vi leier ut kjeller og ikke har kjellerstue, og har satt inn peis i begge etasjer til de aller kaldeste dagene (under -10). Tilgang til vaskerom har vi løst med sjakt fra badet i 2 etasje til vaskerom, det er noe av det jeg er mest fornøyd med i huset faktisk! Synes det er deilig at gjester holder seg i 1 etasje, at kjøkkenet er rett inn fra gangen, at vi kan gå rett ut i hagen, og at vi kan klare oss med et plan om vi trenger det (bare å sette opp en lettvegg, så er det livsløpstandard. 

Anonymkode: 4ddfe...987

• Liker 2
Skrevet
svartpingvin skrev (2 minutter siden):

Hadde jeg hatt råd til å kunne bygge helt nytt hus så hadde jeg bygget stue+spisestue, kjøkken, toalett(enten bad eller bare med toalett speil og vask), gang og hovedinngang på bakkeplan. Jeg hadde hatt soverom, gjesterom/kontor og hovedbad med badekar og dusj i andre etasje.

Jeg hadde plassert om mulig garasjen med ene veggen med dør inn til kjøkken så ved dårlig vær så kan du sette fra deg skoene og yttertøy i garasjen gå inn døra med matvarene og bom så er du i kjøkkenet. Kjøkken + stue er semi åpen løsning så om du skulle komme hjem med tv, pc eller lignende så blir ikke det ett problem.

Jeg har aldri skjønt hvorfor dette ikke er normalt i eneboliger med garasje? 

Mest sannsynlig fordi tomten er for liten til å ha 4 meter mellom garasje og tomtegrense om den legges inntil huset (må ha en meter mellom for at den skal være frittstående) eller fordi huset ble bygget før garasje var vanlig.

Anonymkode: 4ddfe...987

Skrevet

Den dagen du brekker et bein eller finner ut at partner snorker så høyt den ene må ligge i stua, er det praktisk med 1 soverom nede. Resten oppe. 

Anonymkode: 031aa...6f6

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Personlig ville jeg hatt stue, kjøkken og et lite soverom på bakkeplan, og større soverom oppe. Soverommet nede ville blitt brukt som hobbyrom/gjesterom. Jeg har familiemedlemmer som ikke kan gå i trapper, og har selv helseplager som i perioder gjør det tungt å gå mye i trapp, så det ville funket best for meg.

Anonymkode: e1f45...1b6

Det er påbudt i nybygg å ha ett soverom i hovedetasje (eller vet ikke nøyaktig ordlyd i loven men man må ha et soverom i den etasjen man kommer inn, pga rullestolbrukere og at hus skal fungere også når man blir gammel og ikke kan gå trapper osv)

Jeg synes stue og kjøkken skal være i samme etasje og synes det skal være den etasjen som har hageutgang. Personlig liker jeg ikke å sove i etasjer som har bakkeplan utenfor pga jeg er redd for at noen skal komme bort til vinduet/klatre inn. Selv om det kanskje er irrasjonelt og like lett å klatre inn i 2. etasje om man først vil...

Er vokst opp med inngangsparti midt i trappa (eller, huset hadde en halv etasje mellom 1. og 2. etasje som hadde et par rom, inkludert inngangsparti, pga bygget i nedoverbakke) så hadde alltid en trapp ned til kjøkken og stue men følte aldri at det var et problem med matvarer og sånt egentlig. Vi hadde jo da hagedøra som en direkte inngang også om man måtte gå rett inn i stua uten trapp. 

Anonymkode: a09e9...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...