Gå til innhold

Sak ferdig hos husleieutvalget hva skjer nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! For litt siden ble jeg klaget inn via husleieutvalget fra tidligere utleier. De vant ikke hele saken da mye av det de krevde og klagde på var løgn, men fortsatt så ble jeg dømt til å betale en viss sum som også ikke er noe jeg ikke fortjener å måtte betale da huseierne prøvde å svindle meg og sette meg i dårlig lys. Når jeg ikke har gjort noe galt. Men jeg ønsker ikke å gå mer i dypden. Jeg har skrev til husleieutvalget at jeg er villig til å inngå en nedbetalingsplan før saken ble ferdig da jeg ikke har en inntekt til å kunne trylle frem det huseierne krever av meg. Igår fikk jeg brevet om at saken er ferdig og hvilket beløp jeg må betale innen 14 dager til utleier, men jeg har ikke noe inntekt til å kunne betale det, og i følge husleie utvalget så er det ikke mer de kan gjøre, det er opptil huseierne og Meg. Men huseierne forventer at jeg skal fikse hele beløpet de krever av meg, selvom de vet at jeg ikke har inntekt. Så de går ikke med på en nedbetalingsplan. 

jeg skylder dem egentlig ingen penger, da jeg har gjort det jeg skal da jeg leide der, men etter jeg flyttet ut så fikk jeg brev om det at jeg er klaget inn osv osv, og bilder av skader Og slikt de mener jeg har gjort. Skader var det ikke når jeg bodde der eller flyttet ut… så jeg er helt fortvilet. Huseierne er penge griske. Og etter min mening taper de veldig på å holde på sånn her når de tror de kan få hele beløpet de krever, noe de ikke får da jeg ikke har stor inntekt eller noe av verdi.. 

jeg prøvde å sende dem en melding Igår om at jeg kan inngå en nedbetalingsplan for det er det eneste jeg hat å tilby. Men ikke noe svar. De krevde 60.000 kr ag meg, men husleieutvalget kom frem til at jeg skal gi dem 30.000 kr.

hva vil skje videre? Jeg får ikke noe svar fra huseierne, og vet ikke om de vil ta saken vide siden de ikke vant 100% 

hva skjer om huseierne ikke svarer og ikke gjør noe videre? Liksom at de ikke tar sakne videre til namsmannen eller gjør noe som helst? 

Anonymkode: bdecf...8fc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjedelig sak. Du kan starte med å sende en høflig mail hvor du skriver hvor mye du kan betale. Hold konfliktnivået lavt.

Tok du bilder når du flyttet inn og ut?

Jeg vet ikke om du kan ta saken til konfliktrådet, hvis du undersøker det så mener jeg det er gratis.

Skrevet

Du har tilbudt de du kan så hadde bare ventet på svar fra huseiern.

Anonymkode: d7439...6fc

Skrevet

Husleietvistutvalget har ikke myndighet til å inngå nedbetalingsavtale, så du må henvende deg til utleieren.

Anonymkode: b5ddd...340

Skrevet

Dersom utleier ikke er villig til å inngå en nedbetalingsplan, og beløpet ikke er betalt innen fristen, kan utleier gå videre til namsmannen for inndrivelse av kravet.

Anonymkode: 13936...a36

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 12.42):

Hei! For litt siden ble jeg klaget inn via husleieutvalget fra tidligere utleier. De vant ikke hele saken da mye av det de krevde og klagde på var løgn, men fortsatt så ble jeg dømt til å betale en viss sum som også ikke er noe jeg ikke fortjener å måtte betale da huseierne prøvde å svindle meg og sette meg i dårlig lys. Når jeg ikke har gjort noe galt. Men jeg ønsker ikke å gå mer i dypden. Jeg har skrev til husleieutvalget at jeg er villig til å inngå en nedbetalingsplan før saken ble ferdig da jeg ikke har en inntekt til å kunne trylle frem det huseierne krever av meg. Igår fikk jeg brevet om at saken er ferdig og hvilket beløp jeg må betale innen 14 dager til utleier, men jeg har ikke noe inntekt til å kunne betale det, og i følge husleie utvalget så er det ikke mer de kan gjøre, det er opptil huseierne og Meg. Men huseierne forventer at jeg skal fikse hele beløpet de krever av meg, selvom de vet at jeg ikke har inntekt. Så de går ikke med på en nedbetalingsplan. 

jeg skylder dem egentlig ingen penger, da jeg har gjort det jeg skal da jeg leide der, men etter jeg flyttet ut så fikk jeg brev om det at jeg er klaget inn osv osv, og bilder av skader Og slikt de mener jeg har gjort. Skader var det ikke når jeg bodde der eller flyttet ut… så jeg er helt fortvilet. Huseierne er penge griske. Og etter min mening taper de veldig på å holde på sånn her når de tror de kan få hele beløpet de krever, noe de ikke får da jeg ikke har stor inntekt eller noe av verdi.. 

jeg prøvde å sende dem en melding Igår om at jeg kan inngå en nedbetalingsplan for det er det eneste jeg hat å tilby. Men ikke noe svar. De krevde 60.000 kr ag meg, men husleieutvalget kom frem til at jeg skal gi dem 30.000 kr.

hva vil skje videre? Jeg får ikke noe svar fra huseierne, og vet ikke om de vil ta saken vide siden de ikke vant 100% 

hva skjer om huseierne ikke svarer og ikke gjør noe videre? Liksom at de ikke tar sakne videre til namsmannen eller gjør noe som helst? 

Anonymkode: bdecf...8fc

Det som skjer er at når huseier ikke får penger så vil de ta saken gjennom namsmann.

Har du ikke inntekt og ingen eiendeler som namsmann kan selge, så er det heller ingen penger de kan få.

Har du noe inntekt så skal du likevel ha nok igjen til såkalt livsopphold. Så det er ikke sikkert du må betale stort beløp i måneden,  om noe i det hele tatt.

Anonymkode: 6fe2f...432

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det som skjer er at når huseier ikke får penger så vil de ta saken gjennom namsmann.

Har du ikke inntekt og ingen eiendeler som namsmann kan selge, så er det heller ingen penger de kan få.

Har du noe inntekt så skal du likevel ha nok igjen til såkalt livsopphold. Så det er ikke sikkert du må betale stort beløp i måneden,  om noe i det hele tatt.

Ts har tydeligvis en mobil/ pc. De aller første har noe av verdi 

Anonymkode: 4b93f...690

Skrevet

Det naturlige vil være at utleier sender det til inkasso for innkreving. Om du ikke betaler går det videre til namnsmann og trekk i lønn.

For meg virker det rart å prøve å inngå nedbetaling av 30 000 når du mener at du ikke skylder de noe...er du sikker på at du forteller hele historien her?

Anonymkode: c401b...ace

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts har tydeligvis en mobil/ pc. De aller første har noe av verdi 

Anonymkode: 4b93f...690

Joda, men det er ikke alt som namsmann syns er verdt å ta i pant, man skal faktisk kunne få noe for de eiendeler man tar. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det naturlige vil være at utleier sender det til inkasso for innkreving. Om du ikke betaler går det videre til namnsmann og trekk i lønn.

For meg virker det rart å prøve å inngå nedbetaling av 30 000 når du mener at du ikke skylder de noe...er du sikker på at du forteller hele historien her?

Anonymkode: c401b...ace

TS mener selv at hen ikke har gjort noe galt som gjør at de skal få penger av hen.

HTU var ikke enig i det, og har dømt TS til å betale 30.000.

• Liker 1
Skrevet
On 9/16/2023 at 12:42 PM, AnonymBruker said:

en jeg ønsker ikke å gå mer i dypden. Jeg har skrev til husleieutvalget at jeg er villig til å inngå en nedbetalingsplan før saken ble ferdig da jeg ikke har en inntekt til å kunne trylle frem det huseierne krever av meg. Igår fikk jeg brevet om at saken er ferdig og hvilket beløp jeg må betale innen 14 dager til utleier, men jeg har ikke noe inntekt til å kunne betale det, og i følge husleie utvalget så er det ikke mer de kan gjøre, det er opptil huseierne og Meg

Men hvorfor tilby en frivillig avtale hvor du erkjenner skyld og økonomisk ansvar om du mener det ikke var grunnlag for kravet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...