AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Hei dere! Vet dere ikke kan gi meg et konkret svar her, men jeg er likevel interessert i deres synspunkter😊 Samboeren min er student og er ferdig våren 2024. Han har jobbet hele sitt voksne liv ellers. Han eier leilighet, i tillegg har han har verdier til ca 2 mill (ifølge Skatteetaten har han per nå en nettoformue på ca en halv mill). I tillegg til boliglånet har han studielån for 2 år. Det er et ganske ettertraktet yrke han har, hvor det ikke bør være et stort problem å få fast jobb (ut ifra alle stillingsutlysningene som ligger ute nå). «Inntekten» hans per nå, i tillegg til studielån, er årlige inntekter fra styreverv (ca 50K) og utbytte fra aksjer (ca 100K) Jeg har fast jobb og tjener ca 750K, i tillegg til en årlig bonus. Jeg har ca 700K, og vil bruke ca 500K av disse i EK. Mitt eneste lån er studielån. Sammen har vi ett barn, og vi har en bil uten lån. Vi er begge 29 år. Samboeren min er helt bestemt på at det ikke er noe vits å i det hele tatt snakke med banken før han har fått en fast inntekt å vise til, så han mener at det ikke er vits å se etter ny bolig før jobb er i boks. Vi har behov for å flytte (eller i alle fall starte prosessen) helst ganske snart, så jeg kunne tenke meg å vite sånn ca hva vi kan kjøpe for. Han mener det ikke er vist å bruke noe tid på.. Jeg mener at bankene sannsynligvis ikke er så vanskelige, de vil jo bare tjene penger. Pjuh, dette ble langt😅 For å oppsummere: er det noen her som har erfaring med å få lån i et lignende tilfelle som oss, hvor den ene parten er student? Er det realistisk? Eventuelt hvor mye mindre vil de gi i lån i et slikt tilfelle? Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Boliglån***🙃 Anonymkode: 82063...3dd 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Vi fikk lån når jeg var student, bankmannen sa at jeg ville jo få normal inntekt når jeg var ferdig med det, og jeg jobbet ekstra samtidig som studier. (Fikk ikke lavere lån enn vi ville fått ellers.) Anonymkode: 22aea...c7a
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 Det er jo bare å søke og se hva de eventuelt tilbyr? Ingen kan gi bedre svar på dette enn banken. Anonymkode: 8231c...760 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er jo bare å søke og se hva de eventuelt tilbyr? Ingen kan gi bedre svar på dette enn banken. Anonymkode: 8231c...760 Nei nei, det vet jeg! Samboeren min vil ikke engang bruke tid på det fordi han mener det ikke er vits, så da er det jo ikke så lett. Derfor jeg vil høre andres erfaringer her. Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vi fikk lån når jeg var student, bankmannen sa at jeg ville jo få normal inntekt når jeg var ferdig med det, og jeg jobbet ekstra samtidig som studier. (Fikk ikke lavere lån enn vi ville fått ellers.) Anonymkode: 22aea...c7a Takk for svar! Hvor lenge hadde du igjen av studiene da dere søkte om lån? Var de vanskelige på det eller opplevde du at det gikk greit?😊 Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi fikk lån når jeg var student, bankmannen sa at jeg ville jo få normal inntekt når jeg var ferdig med det, og jeg jobbet ekstra samtidig som studier. (Fikk ikke lavere lån enn vi ville fått ellers.) Anonymkode: 22aea...c7a Og det var etter de strammet kraftig inn på låneforskriften ja? Anonymkode: f80cc...563 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Dere vil mest sannsynlig få lån, men det vil være basert på fast inntekt. Altså ikke styreverv, studielån og fremtidig lønn. Bankene vil tjene penger, det har du helt rett i! Derfor legger de inn sikkerhetsmarginer, og låner ikke ut mer enn det de mener folk kan håndtere. Det er også svært begrenset hvor ofte de kan benytte seg av unntak for 5x inntekt-regelen. Anonymkode: f80cc...563 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 Kommer jo helt an på hvor mye dere skal låne. Alle med inntekt får lån. Du sier heller ikke om dere bor i Oslo eller indre Troms... Anonymkode: 17fda...c15
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 Man kan forresten få lån basert på forventet inntekt dersom man har en sikker utsikt for jobb, som f.eks sykepleier, lærer e.l. men da bør man være nær ferdig med utdannelsen. Anonymkode: 17fda...c15
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dere vil mest sannsynlig få lån, men det vil være basert på fast inntekt. Altså ikke styreverv, studielån og fremtidig lønn. Bankene vil tjene penger, det har du helt rett i! Derfor legger de inn sikkerhetsmarginer, og låner ikke ut mer enn det de mener folk kan håndtere. Det er også svært begrenset hvor ofte de kan benytte seg av unntak for 5x inntekt-regelen. Anonymkode: f80cc...563 Takk for svar! Så i teorien er det da kun jeg som vil få lån slik situasjonen er nå? Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar! Så i teorien er det da kun jeg som vil få lån slik situasjonen er nå? Anonymkode: 82063...3dd Ja, det stemmer. Husk at regelen om å få låne max 5x inntekt er en forskrift, altså ikke noe bankene kan velge selv om de har lyst å følge eller ikke. De har også en svært streng grense for hvor mange ganger de kan gjøre unntak. Anonymkode: f80cc...563
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for svar! Så i teorien er det da kun jeg som vil få lån slik situasjonen er nå? Anonymkode: 82063...3dd Min kone jobbet deltid på sykehus samtidig som hun utdannet seg, og vi fikk boliglån basert på at hun var sikret jobb etterpå. Så det er ikke helt umulig. Anonymkode: 17fda...c15
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer jo helt an på hvor mye dere skal låne. Alle med inntekt får lån. Du sier heller ikke om dere bor i Oslo eller indre Troms... Anonymkode: 17fda...c15 Kommer veldig an på egentlig, men vi vil jo ha minst mulig lån.. Aktuelle boliger ligger i stort sett i prissjiktet 6-8 mill. ved kjøp av bolig til 6 mill tipper jeg hadde måtte lånt litt over 4 totalt (avhengig av hva leiligheten går for). Vi bor i Stavanger:) AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Man kan forresten få lån basert på forventet inntekt dersom man har en sikker utsikt for jobb, som f.eks sykepleier, lærer e.l. men da bør man være nær ferdig med utdannelsen. Anonymkode: 17fda...c15 Ferdig til våren, så skal begynne å søke jobber på nyåret. Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min kone jobbet deltid på sykehus samtidig som hun utdannet seg, og vi fikk boliglån basert på at hun var sikret jobb etterpå. Så det er ikke helt umulig. Anonymkode: 17fda...c15 Etter innstramming av forskriften? Anonymkode: f80cc...563 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi fikk lån når jeg var student, bankmannen sa at jeg ville jo få normal inntekt når jeg var ferdig med det, og jeg jobbet ekstra samtidig som studier. (Fikk ikke lavere lån enn vi ville fått ellers.) Anonymkode: 22aea...c7a Og når var dette..? Anonymkode: 69a0c...34d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kommer jo helt an på hvor mye dere skal låne. Alle med inntekt får lån. Du sier heller ikke om dere bor i Oslo eller indre Troms... Anonymkode: 17fda...c15 Alle med inntekt får ikke lån nei, hvor har du dette fra? Selvom man har inntekt betyr det nødvendigvis ikke at man har god betjeningsevne. Anonymkode: 69a0c...34d 2
Millinea Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 Snakk med flere banker (fysisk eller tlf) og gi de infoen du har gitt oss nå, og hør hva de sier og få klarhet i hva de er villige til å gi i lån nå. Da får du relativt fort svar.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #19 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, det stemmer. Husk at regelen om å få låne max 5x inntekt er en forskrift, altså ikke noe bankene kan velge selv om de har lyst å følge eller ikke. De har også en svært streng grense for hvor mange ganger de kan gjøre unntak. Anonymkode: f80cc...563 Har det heller ingenting å si for banken at han har ca. 2 mill i fond/aksjer, med mindre disse selges og brukes til EK? Det blir jo en slags sikring for banken hvor de vet at lånet ville blitt betjent uansett, eller er det for usikkert? Millinea skrev (1 time siden): Snakk med flere banker (fysisk eller tlf) og gi de infoen du har gitt oss nå, og hør hva de sier og få klarhet i hva de er villige til å gi i lån nå. Da får du relativt fort svar. Det var lurt Kan prøve å ta en telefon til de på mandag! Har bare tenkt at de ikke sier noe konkret med mindre man søker, men de kan kanskje si noe omtrentlig. Anonymkode: 82063...3dd
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Skrevet 16. september 2023 Vi søkte og fikk finansieringsbevis november 2022, kjøpte bolig i desember. Jeg var da student til våren 2023. Studerte lærerutdanning, noe de så på som ganske sikker jobbmulighet og inntekt. Anonymkode: 74114...4cd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå