Gå til innhold

Når kommer barn ser ned fra tripptrapp stol selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner at det kan variere, men sånn ca?

Jeg har en på 1,5 år som har bøyle på sin enda, han kommer seg opp og oppi selv, men jegsynes det er litt skummelt med bøylen på, men vil ikke ta den av før jeg vet han kan komme seg ned selv.

Anonymkode: f0e74...b84

Skrevet

Husker ikke nøyaktig, men tror yngste var ca 2 år da hun begynte. Fram til det prøvde hun ikke en gang, ville bli løfta ned. Hadde vært lenge uten bøyle da

Skrevet

Vi tok av bøylen når hun klarte å klatre opp selv. Tryggere å klatre opp uten bøyle syntes jeg. Hun var ganske nøyaktig 1,5 år. Klarer egentlig komme seg ned selv men jeg pleier å hjelpe for det hender hun faller eller nesten faller. Og passer litt på når hun sitter der for hun er urolig og har nesten sklidd av noen ganger pga det.

Anonymkode: c11e4...a46

Skrevet

Er lettere barbeint for da sklir ikke føttene på fotplaten :)

Anonymkode: c11e4...a46

Skrevet

Enig i at det ble for skummelt å ha bøyle på når de begynte å klatre oppi selv. Min yngste klatret for så vidt ut før han kom seg oppi tror jeg, og det så enda verre ut.  Begge var rundt 1,5 år da vi tok av bøylen.

Ble veldig styrete under måltidene noen uker mens de utforsket sin nye frihet, men så lærte de å sitte i ro og spise igjen.

• Nyttig 1
Skrevet

Rundt to år var de helt trygge opp og ned selv

Anonymkode: 3b162...977

Skrevet

Det varierer. Hjemme har vi tatt av bøylen til barna da de var rundt 15 mnd. Det var for å slippe faren for at de klatret opp eller reiste seg opp i stolen og snublet/stupte over bøylen eller stolryggen med hodet først. Samt at de likte godt å kunne komme seg opp og ned selv. Begge falt ifbm. at de klatret opp og ned, men det ble mye tryggere fall enn et svalestup over bøylen. 

Vi har tripptrappstoler i småbarnsavdelingen i barnehagen hvor jeg jobber. Der sitter de uten bøyle fra de er rundt 2 år, som regel. Men det hender rett som det er en på 1,5 har veldig lyst til å sitte på en stol det ikke er montert bøyle på, og det pleier å gå veldig fint. Vi har bøylene på lenger for å minske risikoen for at de faller av stolen under måltid og bordaktiviteter. Barna klatrer opp og ned av stolene med bøyle på, mens vi står ved siden av og støtter og passer på at de ikke faller, for å spare ryggene våre for løft. Den yngste nå, som er rett over året, får det til sånn delvis, men kommer seg fint opp og ned selv på stolene det ikke er bøyle på (det er veldig stas!). Vi tørr imidlertid ikke la så små sitte uten bøyle under måltider fordi de sjelden sitter rolig og stødig nok, eller har nok forståelse for at de kan falle av stolen og at det ikke er morsomt. 

Anonymkode: dc8bc...ffa

Skrevet

Vi tok av bøylen på toårsdagen og da var det null problem for han å klatre opp og ned fra stolen selv :) 

Skrevet

Vi fjernet spisebrettet og bøylen samtidig omtrent ved 1,5 år. Han har kommet seg opp og ned på egenhånd siden det. Noen ganger sitter han litt fast om stolen står for nær bordet men han kommer seg ut av problemet selv på et vis. 

Vi er kanskje mer enn snittet opptatt av at han skal gjøre ting selv. 

Anonymkode: 10d08...406

Skrevet

Tok av bøylen rundt 16 måneder, og kommer seg opp og ned nå som han er 1,5 år.

Anonymkode: 85714...0a9

Skrevet

Takk for svar, ser at det er helt normalt ved 1,5 år, ser ut som han mestrer det så prøver å ta av nå☺️

Anonymkode: f0e74...b84

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...