AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Veslejenta vår på 11 mnd er litt sen i utviklingen, det gjelder både at hun f.eks ikke krabber enda, går ikke og hun spiser relativt dårlig fast føde (der hun må tygge med tennene f.eks). Hun reiser seg i knestående og prøver å krabbe. Hun viser initiativ for å heise seg opp på to bein. Og vi gir henne div mat for å få henne til å skjønne at «denne brødskiven/egget må du tygge, det er ikke grøt vi svelger rett ned» f.eks. Flere som har hatt babyer som er litt «treigere» enn andre? Ser i bhg at barn på hennes alder er kjappere ute med ting, og har også fått kommentar om «ååå krabber hun ikke?» eller «gutten vår spiser helt selv han, spiser alt!» og «gullet vårt sa mamma i dag, og nå sier hun det hele tiden til meg!» - så vi blir litt oppgitt da vi vet at babyer er forskjellige og gjør ting i eget tempo. Hun har alltid vært litt senere ute med ting, og det er helt greit for oss - så lenge vi er med på å prøve å hjelpe henne med utviklingstrinnene som «forventes» på hennes alder nå… men som helsestasjonen også sier «hun er den som må gjøre det, så kan dere støtte og hjelpe til ønske om å prøve» - noe vi prøver på 😊 Så.. er det flere her med tanker rundt dette? Hvordan er barnet deres i dag la oss si etter fylte 1-2 år. Er barnet på samme trinn som resten som var tidligere ute med ting? Til tross for at de kanskje var litt sene i tidligere babydager 🥺 Anonymkode: f90ac...e0b 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Flere av de i barselgruppen min var like "trege" som du beskriver på det motoriske iallefall, men nå som de er 17 mnd er de mer like og alle har lært å gå (førstemann gikk rundt 11mnd sistemann nå nettopp ved 17mnd) Er du bekymret så be om time hos fysioterapeut på helsestasjonen, det er gratis og lavterskel. Vi fikk god hjelp der da vår var 2-3 mnd og hadde tydelig favorittside, de både undersøkte og lærte oss ting vi kunne gjøre for å "trene" baby. Vår var tidlig på grovmotorikk men er sen på språk og vært sen på fast føde, men spising har løsnet litt nå i det siste:) Anonymkode: f394f...9d2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Du, den der evinnelige sammenligningen hele tiden, jeg blir litt sprø🤯 Er det ikke det ene så er det det andre. Treig med motorikken, språket, pottetreningen, osv. osv. Alltid noe nytt man skal sammenlignes på og som mor og far skal bekymre seg for. Har forresten en nabounge som var treig med å bevege seg, han var som en bedagelig potetsekk. Tror han var seint ute med bare det å rulle, hvorfor skulle han gidde det liksom 😅 husker ikke helt når det løsnet for han men han er i dag en superaktiv 2-åring. Anonymkode: 6f6c4...efd 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 Min var litt treg på det motoriske, og ble raskt forbigått av en 'kompis' som var 1 mnd yngre. Nå er de begge rundt 2 år og motsatt - vår er raskere og har bedre kroppskontroll. Men snart blir han vel tatt igjen og eventuelt forvigått av kompisen sin. Barn utvikler seg i ulikt tempo og er gode på ulike ting, men de aller aller fleste både går og snakker etter hvert. Vær tålmodig og støtt barnet der det er (som det høres ut som dere allerede gjør). Anonymkode: 794c8...943
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Så lenge helsestasjonen er fornøyd, er alt greit. Det sier seg jo selv at noen må ligge litt under/bak gjennomsnittet, akkurat som noen ligger over/foran, og begge deler er like normalt. Fikk selv barn i relativt voksen alder, og har bevisst unngått å sammenligne med andre. Så klart vil det være noen som er raskere ute enn andre med noe, men det betyr ikke at det barnet er smartere eller bedre for det. Og noen kan bruke lang tid på å gå fra krabbing til å stå og gå, mens andre hopper over noen trinn sånn helt plutselig. Ikke bry deg om hva andre barn gjør, jeg har fortsatt til gode å se friske 10-åringer krype rundt på gulvet 😬 Anonymkode: 3edcb...fe5 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 Vår unge var også «treg» grovmotorisk. Rullet rundt ved 9 mnd, opp i krabbestilling ved 10 mnd, krabbet rundt 12 måneder, reiste seg opp langs møbler ved 13 måneder og var nesten 15 måneder før hun gikk. I dag helt normal og frisk fireåring som løper rundt, klatrer i trær og sykler uten støttehjul. 🤷🏻♀️ Sett tilbake på det nå som jeg har en unge som rullet ved 3 måneder, ålte seg ved 5 og har begynt å krabbe nå ved seks måneder så tenker jeg at det å ha en «treg» baby stort sett var en fordel. 😅 Fytti så mye mer man må passe på med mer aktive barn. Min yngste krabber rundt, men skjønner jo veldig lite av verden, hun som krabbet ved 12 måneder klarte det jo uten å skade seg 😅😂 Eneste som er kjedelig med «treg» baby er at det er vanskeligere å aktivisere dem ute. De som går tidlig kan man ta med mer ut på en enklere måte. Anonymkode: 318ea...8f8 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #7 Skrevet 17. september 2023 Dette er absolutt ingenting å bekymre seg over💛 Hun høres helt lik ut som ei i barselgruppa mi, som startet å krabbe rett før hun ble ett år, men ikke så lenge etterpå startet hun å gå og plutselig var hun på samme sted i den motoriske utviklingen som jenta mi som startet å krabbe da hun var 7 mnd og gå rundt møbler da hun var 8 mnd🤷🏻♀️ Kjenner også småtasser på datteren min sin alder, som startet å gå nå nettopp (over 1,5 år) og som er heelt normale🥰 Det har ingenting å si når de er så små, det er først når de er utenfor normalområdet (som er veldig stort, og som jenta di er innafor!), og gjerne i kombinasjon med andre ting som dårlig kontakt osv. at HS begynner å bekymre seg. Det jo heller ikke unormalt at barnet ikke krabber i det hele tatt, før det plutselig begynner å gå! Anonymkode: bc0bc...2fe
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #8 Skrevet 17. september 2023 Av nysgjerrighet, hva er det egentlig man er bekymret over når barn utvikler seg "sent" i babyfasen? Er det fordi man er redd barnet vil utvikle seg sent i alle faser, f.eks lære å lese og skrive senere enn andre, fordi det lærte seg å krabbe senere enn andre? Eller er det fordi man bare gleder seg så mye til barnet kan krabbe og gå? Har selv baby på 6 mnd, kan snur seg og begynner å krabbe. Jeg synes bare dette er slitsomt og hadde ikke hatt noe imot om han drøyde dette litt. Han ville jo før eller senere lære seg dette liksom? Alle barn på 2 år kan jo gå liksom, har vel ingenting å si om de lærte seg det etter 9 mnd eller 16 mnd? Er bare veldig nysgjerrig på hvilke følelser/forskning som ligger til grunn for at mange foreldre stresser med at barn utvikler seg i det sene sjiktet, tenker man at det har konsekvenser for senere? Anonymkode: f5ea3...07f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #9 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Av nysgjerrighet, hva er det egentlig man er bekymret over når barn utvikler seg "sent" i babyfasen? Er det fordi man er redd barnet vil utvikle seg sent i alle faser, f.eks lære å lese og skrive senere enn andre, fordi det lærte seg å krabbe senere enn andre? Eller er det fordi man bare gleder seg så mye til barnet kan krabbe og gå? Har selv baby på 6 mnd, kan snur seg og begynner å krabbe. Jeg synes bare dette er slitsomt og hadde ikke hatt noe imot om han drøyde dette litt. Han ville jo før eller senere lære seg dette liksom? Alle barn på 2 år kan jo gå liksom, har vel ingenting å si om de lærte seg det etter 9 mnd eller 16 mnd? Er bare veldig nysgjerrig på hvilke følelser/forskning som ligger til grunn for at mange foreldre stresser med at barn utvikler seg i det sene sjiktet, tenker man at det har konsekvenser for senere? Anonymkode: f5ea3...07f Er vel heller frykten for at det kan være noe galt med barnet? At noe ikke er helt som det skal? Det er jo veldig sjeldent heldigvis, men som foreldre bekymrer man seg jo for så mye og alt er ikke like rasjonelt. Anonymkode: bc0bc...2fe 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #10 Skrevet 17. september 2023 Det er ikke lurt å sammenligne med andre for mye. Jeg har to barn, hvor den ene begynte å gå ved 15 måneder, og den andre ved 9 måneder. Førstnevnte har hele tiden fulgt et rolig spor, og sistnevnte har fulgt hurtigsporet. Anonymkode: c2003...941
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #11 Skrevet 17. september 2023 Min unge tok livet helt med ro. Hun spiste ikke et skikkelig måltid før hun var 14 måneder. Vi måtte spe på med MME. Hun nektet å tygge. Jeg var veldig bekymret. Hun var også "treg" motorisk. Hun hoppet over mye av krabbingen og bestemte seg bare for å begynne å gå ved 15 måneder 🤷♀️ Nå er hun 2 år. Snakker som en foss og har tatt igjen de andre barna i barnehagen motorisk. Jeg ser igrunnen lite forskjell på 2 åringene. Noen er bedre på å snakke og noen er helt bleiefri. Ville ikke bekymret meg. Det gjevner seg ut. Plutselig er de store 💔 Anonymkode: d3270...f20
Mt3 Skrevet 17. september 2023 #12 Skrevet 17. september 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Av nysgjerrighet, hva er det egentlig man er bekymret over når barn utvikler seg "sent" i babyfasen? Er det fordi man er redd barnet vil utvikle seg sent i alle faser, f.eks lære å lese og skrive senere enn andre, fordi det lærte seg å krabbe senere enn andre? Eller er det fordi man bare gleder seg så mye til barnet kan krabbe og gå? Har selv baby på 6 mnd, kan snur seg og begynner å krabbe. Jeg synes bare dette er slitsomt og hadde ikke hatt noe imot om han drøyde dette litt. Han ville jo før eller senere lære seg dette liksom? Alle barn på 2 år kan jo gå liksom, har vel ingenting å si om de lærte seg det etter 9 mnd eller 16 mnd? Er bare veldig nysgjerrig på hvilke følelser/forskning som ligger til grunn for at mange foreldre stresser med at barn utvikler seg i det sene sjiktet, tenker man at det har konsekvenser for senere? Anonymkode: f5ea3...07f En bekymrer seg for om babyen skal ha en uoppdaget feil/mangel som gjør at den ikke utvikler seg som normalt. Og nei det er ikke sånn at absolutt alle 2åringer kan gå, selv om sjansen for dette er veldig liten. Siden helsestasjonen ikke er bekymret i TS sitt tilfelle så er det 99,9999% sikkert at hennes baby også vil lære seg å gå, noen babyer liker å ha mest mulig kontroll før de prøver, mens andre igjen suser i vei gjennom utviklingstrinna kjappere enn hva en mors nerver har godt av. Har selv hatt babyer på hver sin ende av denne normalskalaen, og jeg skulle ønsket at jeg hadde hatt vett nok da til å nyte tiden mer med den som var sein i utviklingen i stedet for å bekymre meg. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå