Andrine& Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Hva lager jeg? 😁 Tiden for høstgryter er her!
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Steker den og spiser den vel? Det er jo et mørt stykke biff. Anonymkode: f36c3...015 3
Eva-Lena Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Lag gulasj, det er kjempegodt. Enkelt er det også. 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 Har du rødvin? En beef bourgogne feks, eller en deilig stroganoff? Anonymkode: cdf48...a72 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Biff stroganoff. Matprat har en veldig god oppskrift på det. Anonymkode: f6523...f8c
Minya Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 Helstek den og server med hjemmelaga potetbåter, peppersaus og grønnsaker! Mørbrad er ikke et stykke du vil ødelegge ved å koke det ihjel i en gryte, da bør du heller velge et fetere stykke som grytekjøtt, bog eller flatbiff. Sett stekeovnen på 70-75 grader. Gni biffen godt inn med salt og grovmalt pepper, fres den lett på alle sider i en stekepanne på høy varme slik at den blir lett brunet på utsiden, jeg bruker margarin, men du kan bruke olje, smør eller hva du måtte ønske, unngå olivenolje, den setter en sær smak på resultatet. Kutt gulrøtter og purreløk i skiver, legg dem i en ildfast form slik at du får en grønnsak-seng i formen. Du kan også bruke champignon (jeg bruker noen ganger hel på boks for enkelthets skyld) og legge dem rundt langs sidene. Til slutt kutter du en sånn kryddersmør-pølse i skiver og fordeler rundt hele formen, før du legger den freste biffen i midten av formen og stikker et steketermometer i den og setter formen midt i ovnen frem til termometeret viser maks 63 grader. I mellomtiden kutter du ønsket mengde poteter i båter, la skinnet være på. Bland tre-fire spiseskjeer olje (jeg bruker raps), ca 1teskje salt, 1 teskje pepper og evt en halv teskje hvitløkpulver, og vend potetene i blandingen. Legg potetene med skinnsiden ned i en form du har dekket med bakepapir. Stekes på 225 grader i ca 30 minutter, litt knotete å få til når bare har én ovn, men jeg setter dem gjerne nederst i ovnen under biffen den siste halvtimen-ish og vrenger varmen opp til 250 grader når jeg tar ut biffen for å gi dem et "oppstek". Pass på at de ikke blir for mørke i kantene, da blir de tørre. Har du airfryer kan du smelle dem inn der i stedet, det funker like godt. Usikker på tiden som trengs, jeg har ikke airfryer selv. Start med å lage brun saus, ha i pepper, peppermix og melk eller fløte til din smak, (er du dårlig på å lage saus fra bunnen av kan du bruke sånn toro peppersaus som en basis, ha i halvparten så mye vann som det står på pakken), og bruk stekesjyen som kommer i bunnen av den ildfaste formen til å spe ut og smaksette sausen. Blir den litt tynn, kan du bruke sausjevning eller maizena for å tykne den litt. Er kjøttstykket større enn en kilo og du har planer om å ha mer enn fire personer til bords, kan du også trekke en pose rosenkål eller lignende og servere sammen med maten. Vedlagt bilde fra sist jeg hadde gjester med denne metoden, vi var åtte til bords og jeg hadde stekt en hel stekeform med poteter i tillegg. 1 1 3
_popcorn_ Skrevet 18. september 2023 #7 Skrevet 18. september 2023 Ryddet for avsporinger. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå