AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Ungdomssønn startet på kursen for fem dager siden. 1 tablett hver dag i to uker, deretter øke til to. Hvor fort kjente dere bivirkninger? Og ca hvor mange tabletter er en hel kur for en gutt på 83 kilo? Og hvor fort merket dere bedring? Anonymkode: 43fec...6b6
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Jeg har alltid merket umiddelbar bedring på iso. Har tatt flere kurer. Men det er lurt å trappe opp gradvis. Det minsker sannsynligheten for utbrudd pga «alt skal ut». Det finnes en formel for hvor stor totaldose skal være, basert på vekt. Jeg husker ikke i farta hva den er. Men legen har den. Flott medisin! Bare husk å smøre godt med fuktighetskrem. La roche posay har mange produkter spesielt tilpasset iso Anonymkode: 82ccb...d26
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Man regner at man totalt skal ha omtrent 120 til 150 mg virkestoff per kilo. Med tabletter på 20 mg blir det da i din sønns tilfelle fra cirka 500 tabletter til cirka 620. Dosen på 40 mg daglig for en gutt på 83 kilo er ganske beskjeden, og han kan antagelig vente seg få bivirkninger. Jeg brukte samme dose på mine drøye 50 kilo. Jeg fikk utslett på hendene som klødde litt, og litt tørre lepper. Med andre ord veldig forsiktige bivirkninger. Yngre mennesker kan lettere få leddsmerter i tillegg, men igjen, dosen til sønnen din er lav og langt fra noen hestekur. Tidligere ville man pøse på med så mye virkestoff som mulig på kort tid, men senere forskning og erfaring viser at det er den kumulative dose som er viktig, slik at man kan ta det med ro og være mer komfortabel underveis. Jeg husker ikke helt hvor lang tid det tok meg å merke bedring, men den kom fortere enn jeg hadde regnet med, og jeg slapp noen stygg "utrenskningsperiode" først, altså ble jeg ikke verre før jeg ble bedre. Isotretinoin er en fantastisk medisin. Lykke til! Anonymkode: 8b4c9...1d7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 Hei. Jeg begynte med 1 tablett i 5 dager, gikk deretter opp på 2. Fikk bivirkninger etter et par dager, begynte å bli tørr + hodepine. Hodepina ga seg etter et par uker, tørrheten er her fortsatt (holder på med kuren nå.) Gikk opp til 3 tabletter etter 1,5 måned ca, da kom leddsmertene også. Jeg veier 80 kg og skal ta 600 kapsler, altså 150mg/kg. Bedring kom ganske fort. Har fortsatt kviser her og der, men merker generelt at huden er mye renere som i form av glattere- selv om det kommer utbrudd her og der så er det forskjell allerede. Overhodet ikke oljete hud lenger. Tatt totalt 150 av 600 kapsler. Anonymkode: ece00...cc5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Tips; etter å ha forsøkt ørten ulike lipsyler- purelan funker fjell! Anonymkode: ece00...cc5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 Jeg er nettopp ferdig med kuren, men jeg begynte å merke bivirkninger ganske kjapt. I begynnelsen hadde jeg en sånn kjip periode der huden ble verre. Det virket som all dritten skulle ut og det tok noen uker før det begynte å bedre seg. Etter det fikk jeg tørr hud og spesielt leppene ble ekstremt tørre. Jeg byttet ut mye av hudpleien jeg brukte, men brukte også mindre tid på hudpleie. Huden ble også etter hvert mer sensitiv, men jeg var nøye med å bruke solkrem og solte meg lite. Fikk også mye eksem på hendene, men fikk en krem på resept fra hudlegen som hjalp veldig mot det. Huden ble veldig fin etter en stund og nå håper jeg at det holder seg sånn. Jeg gikk på 1 og 2 tabletter annenhver dag, men det var mest på grunn av at jeg fikk problemer med eksem. Eller så kunne jeg kanskje ha hatt høyere dose, men det var egentlig greit å ikke ha så mye bivirkninger. Anonymkode: 944b0...2ef
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 ..og, legen sa til meg at jeg bør gå på 3 kapsler daglig på grunn av kroppsvekt, for best effekt. Da jeg og sønnen din veier ca samme så antar jeg det gjelder for han også. Jeg kunne få gå opp til 4 kapsler daglig, men bør ligge på 3. Anonymkode: ece00...cc5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 Husker ikke hvor lang tid det tok før jeg kjente bivirkningene, men det kom gradvis. Veldig tørr hud og lepper. Kjøpte en leppepomade på apoteket. Husker ikke hva den het, men gå og spør der etter en god en. Lypsyl funker hvis man vil smøre det på konstant. Det ble gradvis tørrere da. Jeg var heldig og hadde få bivirkninger. Slet egentlig bare med tørr hud og lepper. På slutten av kuren begynte jeg å få vondt i ledd, men da skulle jeg jo slutte så det gikk over. Jeg gikk på noen andre piller mot akne rett før jeg starta på isotretinoin. (Husker ikke i farta hva de pillene heter) Så jeg hadde ikke så mye kviser akkurat da. Men jeg har hørt at det kan bli verre før det blir bedre. Gikk en stund før jeg syns jeg hadde fin hud da. Nå er det ca 6 år siden jeg sluttet. Sliter ikke med akne lenger. Får noen kviser her og der, men det får vel alle. Og jeg har masse arr og blir lett rød i huden. Lurer på om jeg har litt sånn rosacea. Ikke fått sjekka det, men jeg lever med det, så det får bare være. Vet ikke om det kommer etter kvisene. Men jeg hadde det ikke før kvisene.. Anonymkode: fe413...7ab
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 Mange får angst og psykiske plager av de tablettene. Bare greit å være obs på det. Jeg gikk på de da jeg var 18 og ble kjempedeppa Anonymkode: 67906...f1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå