Gå til innhold

Gruppetimer: Mest for at instruktøren skal vise seg fram?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tviler på at jeg ville ha kastet bort mer tid og penger på noe sånn! 

Hva med å heller finne på noe helt annet, som man faktisk kan få glede eller nytte av??    

Anonymkode: 31018...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rufs skrev (17 timer siden):

Aldri opplevd, og jeg trener bare på gruppetimer. Har vært innom mange forskjellige timer på flere sentre. 
De gode instuktørene viser alternativer, og gir gode og nøye instruksjoner om hva som er viktig for å unngå feilbelastninger/skade. De ser også på folk og gir spesifike instruksjoner til de som trenger det. (Også er de motiverende!)

Dette er min erfaring også, og jeg har gått på gruppetimer i 12 år. Aldri opplevd det TS beskriver, høres ikke ut som et seriøst senter.

Anonymkode: 0ce0f...9d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig dårlig og rart ut! Skal da ikke være slik, håper du kommer noen vei med å klage eller kan begynne på et annet senter! Veldig bra du har sagt fra, TS! Håper flere tør det, slik at det blir en forandring på noe som høres ut som en ukultur.

Treningssenteret der jeg går er ikke slik, der er instruktørene veldig flinke, lytter til brukerne, er inkluderende for alle og forteller om alternativer til øvelsene både i yoga og alle andre timer. Det er mulig det er pga det er et senter i en relativt liten by og ikke en av de store kjedene som SATS eller 3T, men uansett veldig annerledes enn det TS beskriver! 

Anonymkode: 31911...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor trener du, ts?

Anonymkode: de232...5f7

Det vil jeg selvsagt ikke si. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

For et fordummende innlegg ts.

Anonymkode: 6763d...92a

Ok. 

Anonymkode: c562a...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Høres ikke ut som et seriøst senter.

Anonymkode: 0ce0f...9d1

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

noe som høres ut som en ukultur.

Tenker også det er mulig det er en litt spesiell kultur på senteret. Veldig mange som har slutta der og stor utskiftning av ansatte fikk jeg nettopp vite, så mulig det ligger noe mer bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 9.59):

Har sagt i fra. 

Jeg lurer også på om det er vanlig at instruktør ikke opplyser om hvilket utstyr vi trenger for timen? Vi må stadig vekk løpe og hente noe, som hun plutselig plukker fram. 

Du ser vel hva hun har liggende fremme? 

Anonymkode: 15d20...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.9.2023 den 16.43):

For et fordummende innlegg ts.

Anonymkode: 6763d...92a

Ble du dummere av å lese innlegget? Det er det fordummende betyr - noe som gjør deg dummere.

Anonymkode: 7f3e2...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent på ulike SATS i mange år, masse forskjellige instruktører, og de har ulik stil. Typen du skisserer er sjelden, men har vært borti det.

Når det gjelder f eks utfall/knebøy ol som man skal gjøre veldig fort, så er det bare å gjøre det saktere. Ta det i ditt eget tempo, inntil du evt blir sterkere. Har du vondt eller skader, gjør du en annen øvelse i mens. Mange instruktører sier dette, men ikke alle, og ikke alle hver time…

Fortsett bare å gå, det blir gjernr bedre etterhvert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 8.05):

Jeg har nettopp begynt på treningssenter etter mange års pause, og går mest på gruppetimer. For meg virker det som at det viktigste i timene er at instruktøren skal vise hvor flink hun er, og ikke at treningen skal være effektiv eller i det hele tatt mulig. 

Eksempel: Yogatimene holdes av en dame som skal gjøre øvelser på en måte som ikke er mulig å få til. Bena langt ut og opp, avanserte balanseøvelser, tøying i posisjoner alle ikke får til. Hun viser ingen alternativ. Resultatet er at en del av klassen blir sittende og stirre ut i luften mens hun messer om å «gjøre ting i eget tempo» og «lytte til egen kropp». Jeg snakket med henne om det etter en time, men ingen bedring. Timene skal være for alle. 

En av timene var såkalt intensiv kondisjonstrening til musikk. Det sto at timen var for alle, ingen koreografi, ingen avansert utstyr. Timen besto av kun styrkeøvelser i korte intervaller med MASSE utstyr, øvelsene var absolutt ikke for alle. Når halve klassen blir stående og se på en øvelse ler instruktøren og sier at vi sikkert kommer til å klare det etterhvert. Igjen ingen alternativer. 

Jeg vurderer nå å slutte. Er det vanlig at timene er sånn?

Jeg vil bare trene, og helst til musikk sammen med andre, uten å måtte stresse med ekstremt raske gående utfall (alle må rekke ti på tretti sekunder, lurt å si til en nybegynner med kranglete knær) eller holde meg i tåa og øret samtidig mens jeg puster som en fødende kvinne.

Det er stor forskjell på gode og dårlige instruktører. En god instruktør skal på forhånd ha laget et program som passer til gruppen. Programmet skal kunne gjøres med en flyt uten at gruppen må stanse helt opp for å se på instruktøren. 

Har opplevd lignende på zumba. En instruktør som ikke hadde planlagt for gruppen og bare halvparten kunne holde følge. I beste fall kunne hun trent en gruppe på avansert nivå, men denne gruppen var for alle. 

Samme gruppetimer med annen instruktør gikk med jevn flyt, alle opplevde mestring og alle ble svette. De så ikke ut som om noen syntes det var for tregt eller kjedet seg. 

Anonymkode: ded6d...67d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Programmet skal kunne gjøres med en flyt uten at gruppen må stanse helt opp for å se på instruktøren. 

Ja, det er faktisk et veldig viktig poeng. Vi brukte mye tid på å stå og se på spesielt den ene instruktøren, siden det var intervalløvelser måtte vi stoppe og se hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Når det gjelder f eks utfall/knebøy ol som man skal gjøre veldig fort, så er det bare å gjøre det saktere. Ta det i ditt eget tempo, inntil du evt blir sterkere. Har du vondt eller skader, gjør du en annen øvelse i mens.

Usikker på hva jeg eventuelt kunne gjort isteden? Hun var også veldig tydelig på telling, alle skulle rekke samme antall repetisjoner. Jeg så flere andre som sleit og helt klart gjorde det feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du ser vel hva hun har liggende fremme? 

Anonymkode: 15d20...947

Instruktørene har ofte flere timer på rad og da legger de fram alt de trenger til alle timene samtidig. Så nei… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Usikker på hva jeg eventuelt kunne gjort isteden? Hun var også veldig tydelig på telling, alle skulle rekke samme antall repetisjoner. Jeg så flere andre som sleit og helt klart gjorde det feil. 

Ja, men det er jo for dem som vil og klarer, at trenerne roper og «pisker» for å motivere.

I stedet for utfall der du går fram og tilbake på annethvert bein f eks, kan du stå stille med føttene og gjøre knebøy der du står. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du vil lære yoga, meld deg på et yogastudio. Helst et sted hvor det er max 15stk per time. Da har faktisk instruktøren mulighet å veilede og følge opp elevene. 

Har inntrykk av at treningsinstruktører underviser i yoga fordi det er inn. De har gjerne tatt et kurs, helt plain. Yoga filosofi kan de ikke.

Anonymkode: 6c11c...93f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2023 den 5.05):

Hvis du vil lære yoga, meld deg på et yogastudio. Helst et sted hvor det er max 15stk per time. Da har faktisk instruktøren mulighet å veilede og følge opp elevene. 

Har inntrykk av at treningsinstruktører underviser i yoga fordi det er inn. De har gjerne tatt et kurs, helt plain. Yoga filosofi kan de ikke.

Anonymkode: 6c11c...93f

Der jeg trener er det ikke slik. Det er mange yogalærere og alle kan yogafilosofi og er kjempeflinke til å veilede og guide oss alle gjennom timen. Veldig fint med yogakurs, men når man allerede er medlem av et treningssenter blir det unødvendig dyrt å i tillegg gå på kurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å spørre om  alternativ underveis? Det har jeg gjort et par ganger og fikk tips. Der og da var det bare instruktøren som hadde glemt seg bort litt og syntes det var bra jeg sa fra. Opplevde også at hun da fulgte litt ekstra med på meg for ånse om jeg (og andre) hang eller om jeg trengte alternative øvelser. Vanligvis er hun - og de fleste andre jeg har vært borti -  flink til det, spesielt når det er noen helt nye eller folk som ikke har vært med lenge . De pleier også å be om at vi gir beskjed underveis om det er noe - ofte så viser de da alle alternativer eller så setter de alle i gang med øvelsen og så kommer og viser alternativ.  Ved siste løsning så får en ikke sgjort øvelsen så mye p0 den treningen men da får man alternativet godt forklart så man kan den til neste gang.

Det er dogeibsom kan virke litt som de du har vært borti - ikke bestandig men noen ganger. Så pleier å unngå hennes timer om jeg er sliten - det er høyt tempo i hennes timer.

Men min erfaring i forhold til utstyr er at de passer på at alle har riktig utstyr før timen begynner. Nå har ikke jeg trent så lenge så jeg er litt usikker på hvor tunge vekter jeg trenger...trikset mitt er da å stille meg ved siden av stativet med nekter istedenfor å ta med mange forskjellige eller ha for tunge eller lette...

Men alle de gruppetimene jeg har vært på er det ingen instruktører som.er der for å. Vise seg fram, det viktigste er at alle som er med har utbytte av timen (og gjerne  "hate" dem litt underveis fordi man  blir sliten. For min del er det de instruktørene jeg liker best, de som får meg til å presse meg der lille ekstra i forhold til mitt egeer nivå). Det fordrer at de har både lettere og tyngre alternativer). Selv om jeg ikke har trent lenge begynner jeg å vite hva jeg kan gjøre av alternativer. 

Mitt viktigste tips er å spørre underveis og ikke etterpå. Helt til instruktøren husker på det eller du veit hva du kan gjøre selv. Sitt/stå gjerne rett ved instruktøren så der ikke blir så lett å glemme deg underveis.  Snakk gjerne litt om vær og vind med instruktøren etter timen spesielt om det er en time du har tenkt deg tilbake på - da kan det være enklere å huske deg til neste gang. Har selv gjort med ene instruktøren men da var det litt for å si at timene hennes er de beste jeg er på nå. Så nå lfår jeg tommel opp når hun ser jeg gjør framskritt.  (Hun er den definitivt beste instruktøren jeg har vært borti, hun sier bestandig hvordan øvelsene kan gjøres enklere og vanskeligere og da spesielt om det er noen nye der)

Anonymkode: ec8bd...d9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 8.05):

Jeg har nettopp begynt på treningssenter etter mange års pause, og går mest på gruppetimer. For meg virker det som at det viktigste i timene er at instruktøren skal vise hvor flink hun er, og ikke at treningen skal være effektiv eller i det hele tatt mulig. 

Eksempel: Yogatimene holdes av en dame som skal gjøre øvelser på en måte som ikke er mulig å få til. Bena langt ut og opp, avanserte balanseøvelser, tøying i posisjoner alle ikke får til. Hun viser ingen alternativ. Resultatet er at en del av klassen blir sittende og stirre ut i luften mens hun messer om å «gjøre ting i eget tempo» og «lytte til egen kropp». Jeg snakket med henne om det etter en time, men ingen bedring. Timene skal være for alle. 

En av timene var såkalt intensiv kondisjonstrening til musikk. Det sto at timen var for alle, ingen koreografi, ingen avansert utstyr. Timen besto av kun styrkeøvelser i korte intervaller med MASSE utstyr, øvelsene var absolutt ikke for alle. Når halve klassen blir stående og se på en øvelse ler instruktøren og sier at vi sikkert kommer til å klare det etterhvert. Igjen ingen alternativer. 

Jeg vurderer nå å slutte. Er det vanlig at timene er sånn?

Jeg vil bare trene, og helst til musikk sammen med andre, uten å måtte stresse med ekstremt raske gående utfall (alle må rekke ti på tretti sekunder, lurt å si til en nybegynner med kranglete knær) eller holde meg i tåa og øret samtidig mens jeg puster som en fødende kvinne.

Når jeg leser dette er jeg veldig glad for at jeg trener hjemme😂

Anonymkode: c8d82...fd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...