AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg har nettopp begynt på treningssenter etter mange års pause, og går mest på gruppetimer. For meg virker det som at det viktigste i timene er at instruktøren skal vise hvor flink hun er, og ikke at treningen skal være effektiv eller i det hele tatt mulig. Eksempel: Yogatimene holdes av en dame som skal gjøre øvelser på en måte som ikke er mulig å få til. Bena langt ut og opp, avanserte balanseøvelser, tøying i posisjoner alle ikke får til. Hun viser ingen alternativ. Resultatet er at en del av klassen blir sittende og stirre ut i luften mens hun messer om å «gjøre ting i eget tempo» og «lytte til egen kropp». Jeg snakket med henne om det etter en time, men ingen bedring. Timene skal være for alle. En av timene var såkalt intensiv kondisjonstrening til musikk. Det sto at timen var for alle, ingen koreografi, ingen avansert utstyr. Timen besto av kun styrkeøvelser i korte intervaller med MASSE utstyr, øvelsene var absolutt ikke for alle. Når halve klassen blir stående og se på en øvelse ler instruktøren og sier at vi sikkert kommer til å klare det etterhvert. Igjen ingen alternativer. Jeg vurderer nå å slutte. Er det vanlig at timene er sånn? Jeg vil bare trene, og helst til musikk sammen med andre, uten å måtte stresse med ekstremt raske gående utfall (alle må rekke ti på tretti sekunder, lurt å si til en nybegynner med kranglete knær) eller holde meg i tåa og øret samtidig mens jeg puster som en fødende kvinne. Anonymkode: c562a...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 16. september 2023 #2 Del Skrevet 16. september 2023 Nei, det er ikke vanlig at timene er sånn. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #3 Del Skrevet 16. september 2023 Det du beskriver har jeg aldri opplevd, og jeg har trent på senter i 20 år, og på sikkert 10 ulike senter. Var det samme instruktøren påå begge timene? Du bør ta det opp med senterledelsen tenker jeg. Anonymkode: 89a53...6e8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det du beskriver har jeg aldri opplevd, og jeg har trent på senter i 20 år, og på sikkert 10 ulike senter. Var det samme instruktøren påå begge timene? Du bør ta det opp med senterledelsen tenker jeg. Anonymkode: 89a53...6e8 To ulike instruktører. Jeg snakket med senteret, men det er visst ingen andre som klager, så jeg fikk bare vanskelig kunde stempel, tror jeg. Hvis dette ikke er vanlig, hvordan er det, da? Gis alternativer? Anonymkode: c562a...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #5 Del Skrevet 16. september 2023 Det er ikke vanlig. Trenerne er der for at kundene skal bli i bedre form. Du kan gi innspill til henne selv? Bare si at hun virker å være i super form, men spørre om hun er klar over at mange ikke klarer å gjøre alle øvelsene, slik at det hadde vært supert om hun kunne vise noen alternativer? Slik at flere får utbytte av timene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Del Skrevet 16. september 2023 Hoia skrev (1 minutt siden): Det er ikke vanlig. Trenerne er der for at kundene skal bli i bedre form. Du kan gi innspill til henne selv? Bare si at hun virker å være i super form, men spørre om hun er klar over at mange ikke klarer å gjøre alle øvelsene, slik at det hadde vært supert om hun kunne vise noen alternativer? Slik at flere får utbytte av timene. Har sagt i fra. Jeg lurer også på om det er vanlig at instruktør ikke opplyser om hvilket utstyr vi trenger for timen? Vi må stadig vekk løpe og hente noe, som hun plutselig plukker fram. Anonymkode: c562a...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #7 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har sagt i fra. Jeg lurer også på om det er vanlig at instruktør ikke opplyser om hvilket utstyr vi trenger for timen? Vi må stadig vekk løpe og hente noe, som hun plutselig plukker fram. Anonymkode: c562a...3d9 Det er vel bare å gi beskjed om det også? Dere betaler jo penger for å være medlem, ikke for å bli passivisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Del Skrevet 16. september 2023 Ikke vanlig og aldri opplevd på noen gruppetimer jeg har vært på. Har vært på noen kondisjonstimer der instruktør har lagt seg på i et tempo som har vært for raskt for meg, men da har øvelsene vært slik at det enkelt er mulig å gjøre dem i eget tempo uten å falle ut. Har vært på noen styrke-timer der det er enkelte øvelser som bruker kroppsvekt på en måte som er vanskelig hvis man er utrent og overvektig, f.eks. tricep dips. Heldigvis vet jeg fra før av hvilke øvelser man kan gjøre med manualer for samme muskel, men det er jo ikke alle som vet det. Uansett så har det neppe vært et stort problem i praksis da de fleste øvelsene bruker manualer eller vektskiver, slik at man kan bytte til en lettere vekt. Anonymkode: 50ad2...4d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Del Skrevet 16. september 2023 Si i fra og send en klage til senteret. Man betaler jo for dette. Anonymkode: 0a505...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Del Skrevet 16. september 2023 Åh, nå gruer jeg meg. 🙀 Skal på min første gruppetime på 20 år, på torsdag! Anonymkode: fbb58...c29 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #11 Del Skrevet 16. september 2023 Da ville jeg bare ha byttet time. Jeg bytter hvis jeg tenker at timene ikke glir lett, hvis det blir for omstendelig, en begynner å se på klokka. Gruppetrening er jo til for at en skal dras lett videre til neste nivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 16. september 2023 #12 Del Skrevet 16. september 2023 Høres enkelt og greit ut som en elendig instruktør som overvurderer gruppa, som ikke tilpasser seg og som har et oppmerksomhetsbehov. Du vil ha veldig lavt utbytte av å fortsette å gå på disse timene. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #13 Del Skrevet 16. september 2023 Men hvis det er slik at det er du som blingser, føler deg i dårlig form, fordi hun gjør vanlige øvelser, må du se på treningen på en litt annen måte. I starten, når en er i dårlig form, vil en føle seg som et brødhue, til puls og formen sitter. Det er jo derfor en er der, for bedring. En dyktig gruppetrener skjønner det, og overbriljerer ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Del Skrevet 16. september 2023 Nei, jeg tviler på at gruppetimer er til for at instruktører skal vise seg frem. På gruppetimene på mitt treningssenter står det om timene er for nybegynnere eller om man bør vøre mer trent først, så det kan du tipse ditt treningssenter om. Men yoga er ikke enkelt. Jeg er med på yoga innimellom, men fordi det er så sjeldent blir jeg alltid helt nybegynner i de timene. Jeg får ikke til halvparten av det instruktøren gjør, fordi kroppen er så lite myk og smidig, men når hun gjør noe jeg ikke får til så gjør jeg enten en annen øvelse eller så tilpasser jeg den øvelsen hun gjør etter hva jeg får til. Anonymkode: 3863d...913 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #15 Del Skrevet 16. september 2023 Jeg finner yoga dørvende kjedelig, med mindre det er 40 grader eller pilates, men hadde jeg gått på noen timer, hadde jeg gått på nybegynner, eller funnet en litt mer pedagogisk trener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AprilLudgate Skrevet 16. september 2023 #16 Del Skrevet 16. september 2023 Aldri opplevd på noen sentre. Klart som nybegynner at endel kan være vanskelig, men min erfaring er at de ofte markerer saltimene med nivå og viser alternativer. Mail senterledelsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Del Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke vanlig og aldri opplevd på noen gruppetimer jeg har vært på. Har vært på noen kondisjonstimer der instruktør har lagt seg på i et tempo som har vært for raskt for meg, men da har øvelsene vært slik at det enkelt er mulig å gjøre dem i eget tempo uten å falle ut. Anonymkode: 50ad2...4d2 Alle timer er tilsynelatende styrkeøvelser i raskt tempo her. Uansett hvilken time jeg har gått på har mesteparten blitt brukt på ulike styrkeøvelser. Unntaket er zumba, som er den eneste timen jeg har likt så langt. AnonymBruker skrev (1 time siden): Si i fra og send en klage til senteret. Man betaler jo for dette. Anonymkode: 0a505...d60 Har sagt fra. AnonymBruker skrev (1 time siden): Åh, nå gruer jeg meg. 🙀 Skal på min første gruppetime på 20 år, på torsdag! Anonymkode: fbb58...c29 Du behøver ikke grue deg. Det er ikke farlig, bare fryktelig irriterende. Du leser jo også i denne tråden at det heldigvis ikke er vanlig, så da får du sikkert en bedre opplevelse. Hoia skrev (1 time siden): Da ville jeg bare ha byttet time. Jeg bytter hvis jeg tenker at timene ikke glir lett, hvis det blir for omstendelig, en begynner å se på klokka. Gruppetrening er jo til for at en skal dras lett videre til neste nivå. Jeg er snart tom for nye timer å prøve. Bombasi skrev (1 time siden): Høres enkelt og greit ut som en elendig instruktør som overvurderer gruppa, som ikke tilpasser seg og som har et oppmerksomhetsbehov. Du vil ha veldig lavt utbytte av å fortsette å gå på disse timene. Enig i det, men nå har faktisk 3 av 4 instruktører på dette senteret vært slik (!) Tenker at det kanskje er senterkulturen. Hoia skrev (1 time siden): Men hvis det er slik at det er du som blingser, føler deg i dårlig form, fordi hun gjør vanlige øvelser, må du se på treningen på en litt annen måte. I starten, når en er i dårlig form, vil en føle seg som et brødhue, til puls og formen sitter. Det er jo derfor en er der, for bedring. En dyktig gruppetrener skjønner det, og overbriljerer ikke. Joda, jeg skjønner det. Men jeg vil faktisk påstå at gående/hoppende utfall hvor man skal gjøre flest mulig på tid passer til ekstremt få. Sjansen for skader på kne pga feilbelastning er veldig stor om man ikke har skikkelig god kontroll. En time med masse hopping uten alternativer er heller ikke for alle. Mange kvinner har problemer med urinlekkasje ved hopp eller har bekken- og ryggproblemer. AnonymBruker skrev (1 time siden): Men yoga er ikke enkelt. Jeg er med på yoga innimellom, men fordi det er så sjeldent blir jeg alltid helt nybegynner i de timene. Anonymkode: 3863d...913 Jeg har trent yoga i mange år, men pga skade og sykdom har jeg måttet ta pause. Tidligere trente jeg på yogastudio. Der ble det tilpasset til oss (hvis du har vondt der, gjør sånn, ikke press deg osv), men her er det one size fits all. Jeg opplever at det ikke er yoga, men styrketrening kamuflert som yoga (masse knebøy, for eksempel). AprilLudgate skrev (1 time siden): Aldri opplevd på noen sentre. Klart som nybegynner at endel kan være vanskelig, men min erfaring er at de ofte markerer saltimene med nivå og viser alternativer. Mail senterledelsen Men det står at timene er moderat vanskelig og passer for alle. Anonymkode: c562a...3d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hoia Skrevet 16. september 2023 #18 Del Skrevet 16. september 2023 Dette kan de vel bare luke ut ved intervju: "Hvordan betrakter du din rolle på et treningssenter?", "Er det greit å hindre noen i progresjon?", så får en frem holdningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rufs Skrevet 16. september 2023 #19 Del Skrevet 16. september 2023 (endret) Aldri opplevd, og jeg trener bare på gruppetimer. Har vært innom mange forskjellige timer på flere sentre. De gode instuktørene viser alternativer, og gir gode og nøye instruksjoner om hva som er viktig for å unngå feilbelastninger/skade. De ser også på folk og gir spesifike instruksjoner til de som trenger det. (Også er de motiverende!) Endret 16. september 2023 av Rufs Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #20 Del Skrevet 16. september 2023 Det har jeg aldri opplevd. Selvfølgelig er instruktørene bedre trent enn gjennomsnittspersonen, det ligger i yrket, men min opplevelse er at de er veldig pedagogiske, og mer opptatt av å motivere enn å "vise seg fram". Anonymkode: 6f6c8...c85 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå