Gå til innhold

Fordeler og ulemper med blandet avdelinger i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser litt rundt på barnehager og vurderer en som har blandet avdelinger. Altså de er ikke delt inn etter alder, men er ca 15 stykker på avdelingen i alle barnehagealdre.

Du som har erfaring med det, hva er fordeler og ulemper?

Anonymkode: 1023e...70f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min mor som har vært pedagog i en sånn barnehage mente fordelene var: Det ble roligere. De små lærte ting fortere fordi de strakk seg etter de store. De store lærte mer omsorg osv for de små. Det var færre små med behov for bleieskift, mating osv per avdeling så de fikk lettere hjelp. Lettere med lekekamerater i alder der man vanligvis var eldst på småbarn eller yngst på storebarn.

Ikke erfaring selv beklager.

Anonymkode: 03118...529

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min mor som har vært pedagog i en sånn barnehage mente fordelene var: Det ble roligere. De små lærte ting fortere fordi de strakk seg etter de store. De store lærte mer omsorg osv for de små. Det var færre små med behov for bleieskift, mating osv per avdeling så de fikk lettere hjelp. Lettere med lekekamerater i alder der man vanligvis var eldst på småbarn eller yngst på storebarn.

Ikke erfaring selv beklager.

Anonymkode: 03118...529

Det høres veldig fint ut da☺️

Anonymkode: 1023e...70f

Skrevet

Jeg har null erfaring, men i mitt hode høres det veldig fint ut. De store hjelper de små, de små ser opp til de store. Mestringsfølelse for alle. 

Skrevet

Ulempen er færre voksen på barna ettersom det er 3 barn pr ansatt på småbarn og 6 på storebarn, så blir det et snitt på slike avdelinger, noe som gjør at de minste får mindre oppfølging.

Det blir ofte mer støy og herjing også. 

Anonymkode: 92e76...32f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ulempen er færre voksen på barna ettersom det er 3 barn pr ansatt på småbarn og 6 på storebarn, så blir det et snitt på slike avdelinger, noe som gjør at de minste får mindre oppfølging.

Det blir ofte mer støy og herjing også. 

Stemmer jo ikke. Avdelingen får personalet utifra alder, altså de får flere ansatte på en blandet avdeling når man har flere under 3år. 

Anonymkode: bf31b...0e9

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stemmer jo ikke. Avdelingen får personalet utifra alder, altså de får flere ansatte på en blandet avdeling når man har flere under 3år. 

Joda, det stemmer. Men er det tre barn under tre på avdelingen, så er det 15 barn på 3 ansatte.  De under tre er da en del av dette istedenfor å være 9 barn på 3 ansatte. 

Min erfaring er at småbarna blir litt borte på sånne avdelinger, at de er mye i veien, at prosjekter, samlinger, turer osv er tilrettelagt de eldre barna og småbarna bare blir hengende på. 

Anonymkode: 83005...f1a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Her har begge barna gått på blandet avdeling, og kunne ikke tenkt meg noe annet. De minste har eldre barn å strekke seg etter, og se opp til. De eldre viser mye omsorg og oppmerksomhet til de yngste. Barna får lekt på tvers av alder, som er god sosial læring. Et stort pluss er også at de slipper å skifte avdeling og da voksne, de får være på en og samme avdeling hele veien. Jeg ser bare positivt med blandet gruppe.

De er også veldig flinke på å skjerme de yngste, da de gjerne er ute på formiddag og de eldste inne, også er de eldste ute etter lunsj når de yngste sover. 

Det mest positive for vår del har vært at barna slipper å være på småbarn når de er 2år + og er mer moden og klar for noe mer enn hva småbarn kan legge til rette for. Vår 2,5åring feks sluttet å sove ved den alderen, og fikk da være ute med de eldste, istedenfor å være inne med de voksne (på småbarn) mens det er pauseavvikling/rydding etter måltid/alle andre sover. Blir fort kjedelig å være det eneste barnet et par timer hver dag. (Jeg er selv barnehagelærer, og liker mye bedre blandete grupper.)

• Liker 2
Skrevet

Joda, det stemmer. Men er det tre barn under tre på avdelingen, så er det 15 barn på 3 ansatte.  De under tre er da en del av dette istedenfor å være 9 barn på 3 ansatte. 

Min erfaring er at småbarna blir litt borte på sånne avdelinger, at de er mye i veien, at prosjekter, samlinger, turer osv er tilrettelagt de eldre barna og småbarna bare blir hengende på. 

Da har dere en dårlig barnehage som legger bemanningen høyere på andre avdelinger. Dette gir ikke mening, for bemanningen har da blitt plassert et annet sted 

Mvh pedleder

Anonymkode: 6fcac...249

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Vår begynte da hun var 11mnd på blander avdeling. Det er vi glad for. Det er stort sett tid til at en voksen har hun på fanget ved behov eller som kan følge litt tettere opp når de er ute og leker. De eldre barna syns det er stas med de minste, og hjelper til. Jeg merker også at hun lærer fort nå.

Anonymkode: dba3c...ee5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har barn i en slik barnehage, har hatt det i mange år. De aller minste er samlet og skolestarterne er samlet på hver sin avdeling, men resten er fordelt mer eller mindre tilfeldig. Det blir færre å spille på for 3,4 og 5-åringene. Har opplevd at barnegruppen har vært «klikkete» når skolestarterne endelig ender på samme avdeling siden mange av barna ikke har gått sammen og ikke kjenner hverandre. Denne oppdelingen har fortsatt inn i skolen.

Veldig synd at man ikke holder årskullene samlet i små barnehager - det er viktig å vise omsorg og strekke seg etter de store, men det er også (og kanskje aller mest) viktig å Bryne seg på jevngamle barn.

Hos oss er det oppdelt slik pga personalfordeling. De skulle gjerne delt det annerledes.

En annen ulempe med småmbarnehager er at skolen ofte virker overveldende med sitt lydnivå og mange flere barn - de fra store barnehager takler den overgangen bedre.

Anonymkode: 6003e...2f4

Skrevet

Da har du erfaring fra barnehager som skjermer/tilrettelegger for de små på en dårlig måte. De barnehagene jeg har vært på (er barnehagelærer) og barna mine har gått på, skjermes de aller minste på denne måten; de er ute på formiddag før lunsj og møter da de yngste fra andre avdelinger. De eldste er da inne og har ulike opplegg. Så møtes de til samling og lunsj, hvor de yngste da sover og de eldste går ut. Møtes da igjen til fruktmåltid og felles frilek inne/ute frem til henting. 
Fordelen er jo at når barna er mellom 2 og 3 år, og er moden og klar for mer aktiviteter og opplegg, kan de som er moden og klar for det få være mer og mer med de eldre barna. En glidene overgang, med barnets utvikling og behov som fokus. Mange ganger ser jeg på småbarn, at barn som er født feks tidlig på året og er 3,10mnd når de bytter til storbarn, har for lengst hatt behov for mer stimulering og utfordringer enn hva man får når man er sammen med yngre og veldig små ettåringer.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her deler de på tvers av alder også. Er det dårlig vær er de minste inne. De minste har egen samling med tilpasser aktivitet. Samme med de største. De minste blir av og til med på tur i vogn. Legges ofte til sovetid.

Anonymkode: dba3c...ee5

• Liker 1
Skrevet

Min eldste gikk i en slik barnehage, mens min yngste gikk i aldersdelt. Fordelen med blandede grupper er nok først og fremst for de største: det er litt færre barn totalt og litt bedre voksentetthet. 

For småbarna er det nok ikke like store fordeler. Det er mer action og voldsom lek: større barn med brå bevegelser rundt ettåringer som så vidt har lært å gå kan føles utrygt, særlig under tilvenning. Samtidig er det nok en fordel for barn født tidlig på året, som gjerne har venner fordelt på ulike kull og som da slipper å henge igjen på småbarn. 

Men er nok vanskelig å sette absolutte linjer på dette. Som med mye annet blir nok barnas trivsel avhengig av personale, hvor godt tilrettelagt lokalene er, sykefravær og mye annet. 

Anonymkode: 6317c...b63

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er jo ikke sånn at de ansatte da blir forbeholdt de mindre, de deles jo likt utover på barna, og da vil de små få dårligere bemanning en på en ren småbarnsavdeling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Men det er jo ikke sånn at de ansatte da blir forbeholdt de mindre, de deles jo likt utover på barna, og da vil de små få dårligere bemanning en på en ren småbarnsavdeling.

Storbarna krever jo ikke samme oppmerksomhet som de mindre, og de store er veldig hjelpsom og omsorgsfull overfor de mindre barna. Man deler ofte opp i grupper. Er det 6 småbarn og 6 storbarn så kan de være 3 voksne på småbarn og 1 på storbarn f.eks. eller 2 på hver. Jeg har jobbet på blandet avdeling og småbarnsavdeling,  og har selv barn i blandet avdeling nå, har prøvd ren småbarnsavdeling men foretrekker absolutt å både jobbe og ha barna på blandet avdeling. Det er ofte bedre for de ansatte på sikt også, fordi det ikke blir like belastende som på en ren småbarnsavdeling 

Anonymkode: b9f66...d17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har dere en dårlig barnehage som legger bemanningen høyere på andre avdelinger. Dette gir ikke mening, for bemanningen har da blitt plassert et annet sted 

Mvh pedleder

Anonymkode: 6fcac...249

Hvordan da tenker du? Hvis du tenker at en avdeling har 18 plasser på 3 ansatte. Et barn under 3 år tar to plasser, et barn over, tar en plass. Er det tre barn under 3 år på gruppa, så tar de 6 plasser. Det er da plass til 12 barn over tre år, 15 barn til sammen. Er alle under 3 år, så er det 9 barn på 18 plasser. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Storbarna krever jo ikke samme oppmerksomhet som de mindre, og de store er veldig hjelpsom og omsorgsfull overfor de mindre barna. Man deler ofte opp i grupper. Er det 6 småbarn og 6 storbarn så kan de være 3 voksne på småbarn og 1 på storbarn f.eks. eller 2 på hver. Jeg har jobbet på blandet avdeling og småbarnsavdeling,  og har selv barn i blandet avdeling nå, har prøvd ren småbarnsavdeling men foretrekker absolutt å både jobbe og ha barna på blandet avdeling. Det er ofte bedre for de ansatte på sikt også, fordi det ikke blir like belastende som på en ren småbarnsavdeling 

6 storbarn og 6 småbarn utløser 3 ansatte, ikke 4

Skrevet

De har nettopp endret til dette i vår barnehage. Bare her har de skilt de helt minste,  som får egen avdeling. Og skolestarterne er for seg selv. Så 2-4åringene er sammen i to grupper. Sålangt funker det veldig fint 😊 er som andre skriver at de minste lærer av de større å de større må vise omsorg og kanskje lære de mindre. Tror det er vinn vinn😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

6 storbarn og 6 småbarn utløser 3 ansatte, ikke 4

Minstekravet er 3 ansatte, det betyr ikke at man ikke kan være fler😅 Dessuten skal det godt gjøres å få dekt opp behovet med bare 3 ansatte når barnehagen er åpen 10 timer. Pedagogene skal også ha plantid, møter osv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...