Gå til innhold

IPhone 14 el 15? Vanlig eller pro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 8plus og har hatt den i fem år. Den er blitt supertreg og jeg tenker å bytte den ut. 

Hva er mest lurt/økonomisk å kjøpe? Jeg har lest hva de forskjellige innholder, men det sier meg ingenting. Altså hva det betyr i praksis. Hva de betyr i lettforstålig språk. 

14 vil også være stor steg fra 8plus. 14 vil også være billigere enn 15. Hva eksakt innholder 15, som gjør at jeg bør heller gå for den? 

I tillegg lurer jeg på om pro er lurere å kjøpe fremfor vanlig. Hva gjør den, som er lurt å ha. Eller innholder den noe som  i praksis er kun lurt for spesielt interesserte. 

Jeg har altså prøvd å sammenligne, men det sier meg ingenting. 

Takk for hjelpen 

Anonymkode: 8d3ef...128

Skrevet

Det lureste vil være en rimeligere samsung! Hva er det du trenger som den ikke kan gi?

Anonymkode: d475b...04d

Skrevet

Kort fortalt er 15 bedre på kamera, raskere og bedre på spill/skjerm og lasting av grafikk. Om du gar greid deg ok med 8, ville jeg kanskje kjøpt 14, rett etter at 15 kommer ut.

Skrevet

Hadde 8 og kjøpte nå 14, da den er fremtidsrettet - det vil si si at med oppdateringer rettet mot at den skal holde til år 2030. 

Det som er annerledes:

- fysiske størrelsen 

- ingen id knapp lenger med finger/tommel, det er face id som er greia her. Det liker ikke jeg, så jeg må trykke koden hver gang jeg skal bruke mobilen.

- mye klarere skjerm

- helt klart lengre batteri tid

- helt klart bedre kamera

Ellers merker jeg ikke noe særlig forskjell egentlig, men så bruker jeg ikke Siri og Home funksjonene så der kan det være mye nytt og forbedret. 

Anonymkode: 0c3a9...fd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

2030

Feil. iPhone har bare full støtte i 5 år etter lansering. Så en iPhone 14 har støtte til 2027.

Anonymkode: 9ea01...1c8

Skrevet

Jeg hadde nyere modell enn deg i utgangspunktet, så forskjellen blir ikke fullt like stor, men jeg tenkte som så: 

Når jeg bytter telefon så selger eller bytter jeg inn den jeg har fra før. Hvis jeg hadde valgt å gå for 14 nå, og så hatt den i 3 år før jeg vil oppgradere igjen, så vil en iPhone 14 allerede være 4 år gammel og ha en lavere innbyttepris enn en 15 som kun vil være 3 år. (Kjøper med rentefri nedbetaling og forskjellen på 14 og 15 er da kanskje 30kr i mnd). 

-Siden du bytter fra en 8 så vil du nok bli fornøyd med en vanlig 15. Etter hva jeg har hørt så har vanlig 15 arvet kameraet til 14 pro, og er av veldig god kvalitet.  Om du velger å gå for 15 pro så hadde jeg slått til med en pro Max, tror ikke en vanlig pro er verdt prisforskjellen (siden den vanlige har så bra kamera). Pro Max har mye bedre zoom og telelinse. 

-Om du går for 14 ville jeg anbefalt pro! Den har mye bedre kamera, og så har den sensor som oppdager bilulykker og varsler nødetatene. 

Dette er det jeg har funnet ut etter å ha undersøkt det samme som du lurer på. Hadde jeg vel omtrent samme forutsetning som deg når jeg begynte jakten på info. Jeg gikk for en 15 pro Max.

Anonymkode: b1b74...bd5

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har 8plus og har hatt den i fem år. Den er blitt supertreg og jeg tenker å bytte den ut. 

Hva er mest lurt/økonomisk å kjøpe? Jeg har lest hva de forskjellige innholder, men det sier meg ingenting. Altså hva det betyr i praksis. Hva de betyr i lettforstålig språk. 

14 vil også være stor steg fra 8plus. 14 vil også være billigere enn 15. Hva eksakt innholder 15, som gjør at jeg bør heller gå for den? 

I tillegg lurer jeg på om pro er lurere å kjøpe fremfor vanlig. Hva gjør den, som er lurt å ha. Eller innholder den noe som  i praksis er kun lurt for spesielt interesserte. 

Takk for hjelpen 

Android mobil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Feil. iPhone har bare full støtte i 5 år etter lansering. Så en iPhone 14 har støtte til 2027.

Anonymkode: 9ea01...1c8

Nope. Les deg opp. iPhone 14 er fremtidsrettet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nope. Les deg opp. iPhone 14 er fremtidsrettet.

Gjelder det kun iphone 14? Ikke 15?

Anonymkode: 3c7f4...e73

Skrevet

Uansett hva du velger vil det være et stort seg opp fra iPhone 8 med ansiktsgjenkjenning, kameraet og fullskjerm! Det kommer an på hva du bruker mobilen din på. Er kameraet viktig, eller batteritid? Er det "vanlig" bruk med surfing, sosiale medier og slikt eller noe annet? Ser du skriver du har prøvd å sammenligne, men har du sammenlignet på apple sine sider?

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 8.02):

Jeg hadde nyere modell enn deg i utgangspunktet, så forskjellen blir ikke fullt like stor, men jeg tenkte som så: 

Når jeg bytter telefon så selger eller bytter jeg inn den jeg har fra før. Hvis jeg hadde valgt å gå for 14 nå, og så hatt den i 3 år før jeg vil oppgradere igjen, så vil en iPhone 14 allerede være 4 år gammel og ha en lavere innbyttepris enn en 15 som kun vil være 3 år. (Kjøper med rentefri nedbetaling og forskjellen på 14 og 15 er da kanskje 30kr i mnd). 

-Siden du bytter fra en 8 så vil du nok bli fornøyd med en vanlig 15. Etter hva jeg har hørt så har vanlig 15 arvet kameraet til 14 pro, og er av veldig god kvalitet.  Om du velger å gå for 15 pro så hadde jeg slått til med en pro Max, tror ikke en vanlig pro er verdt prisforskjellen (siden den vanlige har så bra kamera). Pro Max har mye bedre zoom og telelinse. 

-Om du går for 14 ville jeg anbefalt pro! Den har mye bedre kamera, og så har den sensor som oppdager bilulykker og varsler nødetatene. 

Dette er det jeg har funnet ut etter å ha undersøkt det samme som du lurer på. Hadde jeg vel omtrent samme forutsetning som deg når jeg begynte jakten på info. Jeg gikk for en 15 pro Max.

Anonymkode: b1b74...bd5

Disse sensorene har iPhone 14 også, men de er ikke aktiverte i Norge enda dessverre. :( 

AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 3.29):

Takk for hjelpen 

Anonymkode: 6e80c...4f3

Skrevet

15 pro for å futureproofe. Den har USB-c også, som gjør det enklere å bytte ut ladekabel om en blir ødelagt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...