AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Her er det fra august det året de fyller 3 år, spiller ingen rolle om de ble 3 i januar eller fyller det i desember. Er dette litt standard eller har barnehager ulik løsning på dette? Anonymkode: b2252...0b9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Det er normen i min kommune, byttet skjer i august men enkelte barn kan bli flyttet før eller etter dersom det er ledig plass. Anonymkode: 640cd...17c
Anonym9887 Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 Som regel høsten det året de fyller 3 år. Dette står i barnehageloven § 26: Barnehagen skal minst ha én ansatt per tre barn når barna er under tre år og én ansatt per seks barn når barna er over tre år. Barn skal regnes for å være over tre år fra og med august det året de fyller tre år. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er normen i min kommune, byttet skjer i august men enkelte barn kan bli flyttet før eller etter dersom det er ledig plass. Anonymkode: 640cd...17c 👆 Anonymkode: 49920...9db
Visla Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Spørs jo hvordan barnehagen er bygd opp pg hvor mange avdelinger det er. bor på et tettsted med to barnehager. ene barnehagen er det bare 2 avdelinger + førskolegruppe. i vår barnehage er det 6 avdelinger: 2 små avdelinger 1-2 år 1 avdeling 2-3 år 1 avdeling 3-4 år 1 avdeling 4-5 år 5-6 år førskolegruppe siste året om noen av årskullene er store må de blande 3-5 åringene. Så siden mi jente som ble 3 år i februar nå i år sammen med de som ble 4 år i år kommende barnehageår:)
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 Vår barnehage er inndelt i avdelinger etter årskull og overgangen til storbarn er i august det året de fyller tre. Anonymkode: 5000f...8e4
Ny Bruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 Avhengig av antall avdelinger og antall barn i årskullet. F. eks. eldstemann ble overført til storebarnavdeling det siste året før skolestart. Da var alle 16 barn der skolestartere/født samme år. Lillebror kom i storebarnavdeling som 4-åring. Halve gruppa er skolestartere og halve gruppa et år yngre. Totalt 4 avdelinger/nivåer i bhg.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 August det året de fyller 3 år er det her. Anonymkode: 76707...166
kaleidoskop Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 Hos oss er det årstallet de er født. Så alle fra 2020 begynte på store barn i august. Enten de var født i januar eller desember.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 Som andre sier, barna skal være 3 pr. ansatt frem til august det året de fyller tre, og 6 pr. ansatt etter det. Og så er det litt ulike løsninger på det, men det vanligste er at det deles i storbarn og småbarn, og at de begynner på storbarn i august det året de fyller 3. Jeg har ikke hørt om noen som flytter barna over senere enn det. Noen todelte barnehager flytter barn til storbarnsavdeling tidligere, og begrunner det med at de da kan ha færre barn pr. ansatt på storbarnsavdelingen. Jeg opplever at det ofte handler om å kunne ta inn flere små. Både mine barns barnehage, og barnehagen hvor jeg jobber selv har gjort det slik i blant. Og det kan fungere veldig fint, men jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til det fordi det blir en større gruppe med flere voksne og barn å forholde seg til, og mer lyd og action for et ganske lite barn. Anonymkode: 5c06e...edb
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 Hele 2021 kullet er flyttet over på storbarnsavdeling. Også de som enda ikke er 2 år. Heldigvis gått veldig bra, er veldig glad mitt barn er født tidlig på året for ser at de som er født november desember strever litt mer. Anonymkode: 095f7...bc8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 Egentlig aldri, da barna er delt inn etter årskull, som de gjør på skolen. Det eneste er jo antall ansatte som minsker fra august når de fyller 3. Anonymkode: a5a39...59d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 Barnehagen har to småbarnsavdelinger 1-3, en storbarnsavdeling 2-4 og en friluftsavdeling 3-6. Når det er ledige plasser flyttes barna oppover, avhengig av alder, modenhet og lekevenner. De fleste flyttes etter sommeren når de er 2 og 4, men det er også mange som flyttes i løpet av året. Da frigjøres plass til nye småbarn, noe mange desember og januarforeldre setter pris på. Anonymkode: 63384...526
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 August det året de fyller tre år, altså er de eldste 3,5 og de yngste 2,5 år. Anonymkode: 37c14...c98
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 August, om det er plass på storbarn. Året som har gått var det ikke plass,så i år gikk både 3 og 4 åringene over samtlig Anonymkode: b0a85...c65
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 I vår lille barnehage med to avdelinger har det variert. De flyttet den ene min fra liten til stor når han var ca. 2,5 siden han vantrivdes etter sommerferien med de nye småbarna. Alle vennene hans fra året før var eldre og hadde byttet over til stor. Du spurte først oss foreldrene og fikk vårt fulle samtykke. Den eldste mener jeg de flyttet over midt i året når barnet sluttet med bleier. Tror ellers de vurderer det litt i hvert tilfelle etter modenhet, trivsel, bleieslutt og dagsoving. Opplever at de ser det enkelte barnet og gjør det de tror passer best. Sikkert også en kombinasjon med antall søkere på småbarn. Har dog aldri følt at det har vært det tyngste argumentet. Anonymkode: a0b09...acf
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 Stor barnehage med fem avdelinger (en for skolestarterne, så to hver småbarn og storbarn). Dessuten løpende barnehageopptak (i Sverige). Når de flyttes oppover kommer an på flere faktorer, generell modenhet, dagsoving, bleieslutt, når det kommer nye på småbarn, osv. Ofte får de besøke storbarnsavdelingen mye og bli kjent med pedagogene der før de faktisk flytter (barnehagen er bygd slikt at en småbarn- og en storbarnsavdeling har lokaler rett ved siden av hverandre). De fleste flytter en gang mellom 2,5 og 3. Anonymkode: 71cb4...bcc
Maleficenta Skrevet 16. september 2023 #18 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Her er det fra august det året de fyller 3 år, spiller ingen rolle om de ble 3 i januar eller fyller det i desember. Er dette litt standard eller har barnehager ulik løsning på dette? Anonymkode: b2252...0b9 slik i vår barnehage og. Noen steder begynner de når de er 2 noe jeg syns er alt for tidlig. Blir sykt travelt for de ansatte på stor da når norn 2 åringer fortsatt har dupp og noen er ennå ikke bleiefri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå