AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #1 Skrevet 16. september 2023 Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 3 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #2 Skrevet 16. september 2023 Nei. Jeg trives best med å leve livet før døden og ikke hvis, om atte, kanskje.. Når jeg ikke deler den oppdiktede eventyret dere tror på. Jeg tror ikke, det er så enkelt og da er det heller ingenting å angre på. Å leve et liv hvor den eventyrboken skal diktere livet mitt er fullstendig bortkastet, som å leve livet sitt etter en Donald pocket, bare galninger gjør det. Anonymkode: 4e0dd...aae 16 5
Helene1982 Skrevet 16. september 2023 #3 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Det stemmer. Vi blir like høye eller lave i hatten som alle andre om en av religionene viser seg å være den "riktige". Uansett religion, tror ikke jeg en Gud ville vært velkomstkomité for en som unner andre vondt, og som dømmer på vegne av sin Gud. Jeg har ikke svaret og er langt fra feilfri, men jeg tror ikke på at om det finnes en Gud, ville han ønsket at jeg latet som jeg tror. Jeg lever som om at livet har en tidsbegrensing, og om en Gud slipper inn folk som i motsetning til alt Jesus har gjort dømmer folk og snakker på vegne av Gud, tar jeg med glede heisen ned. 12 3
Lorieen Skrevet 16. september 2023 #4 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Nei. Aldri. Og den dagen kommer ikke, så jeg er ikke bekymret for det. 6 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #5 Skrevet 16. september 2023 Tiden vil vise. Jeg er åpen for alt. Jeg har ikke nok info til å verken bekrefte eller avkrefte at det er noe etter døden Anonymkode: bba79...d8c 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #6 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei. Jeg trives best med å leve livet før døden og ikke hvis, om atte, kanskje.. Når jeg ikke deler den oppdiktede eventyret dere tror på. Jeg tror ikke, det er så enkelt og da er det heller ingenting å angre på. Å leve et liv hvor den eventyrboken skal diktere livet mitt er fullstendig bortkastet, som å leve livet sitt etter en Donald pocket, bare galninger gjør det. Anonymkode: 4e0dd...aae Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #7 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Litt fra Oskar Dirlewagners liv: Sitat In the same Wola district, Dirlewanger burned three hospitals with patients inside, while the nurses were "whipped, gang-raped and finally hanged naked, together with the doctors" to the accompaniment of the popular song "In München steht ein Hofbräuhaus". Later, "they drank, raped and murdered their way through the Old Town, slaughtering civilians and fighters alike without distinction of age or sex." In the Old Town – where about 30,000 civilians were killed – several thousand wounded in field hospitals overrun by the Germans were shot and set on fire with flamethrowers. Kan man benekte at det finnes ondskap når man leser ting som dette ...? Anonymkode: 2f0c5...264 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #8 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Jeg tror ikke på en så sort/hvit verden der mennesker er enten 100% gode eller 100% onde. Og jeg tror vertfall ikke at det finnes boe Gud og djevel som styrer dette. Du står fritt frem til å tro på det du ønsker om det bå enn er Gud eller ufo eller gnomer og vetter men jeg tror ikke på noe av dette og det har jeg også også rett til. Så vi får være enige om å være uenig. Men nei, å oppdage at jeg har tatt feil kommer nok neppe til å skje og om så så lever jeg helt fint med at jeg har levd livet mitt som om det er dette jeg har, for det er min tro og den er urokkelig 😁 Anonymkode: 4e0dd...aae 8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #9 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Selvsagt kan dette komme fra mennesket ene og alene. Det er ingen grenser for hvor sykt et menneskesinn kan bli. Anonymkode: bba79...d8c 20
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #10 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Og en ting til: Gud selv gjorde jo ganske mye sadistiske handlinger om en går ut i fra bibelen, så å tro på en slik sadistisk Gud får hele sjelen min til å vrenge seg. Anonymkode: 4e0dd...aae 23
Helene1982 Skrevet 16. september 2023 #11 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Problemet med å påstå at Gud ikke finnes er at da avviser man også muligheten for at det finnes ren og umenneskelig ondskap, og leser man om de bestialske handlingene enkelte har vært i stand til å utføre - som får Hitler til å fremstå som en skolegutt - kan man ikke nekte for at det finnes noe utenfor mennesket som rett og slett er ondt. Uansett hvor sykt menneskesinnet er, er enkelte handlinger folk har utført så onde og sadistiske at de umulig kan stamme fra mennesket selv. https://en.wikipedia.org/wiki/Oskar_Dirlewanger Anonymkode: 2f0c5...264 Som er mitt aller viktigste poeng for å ikke tro på noen Gud. Om Gud er god eller har makt over alt og alle, hvorfor eliminerer han ikke djevelen? Om om vi har fri vilje for at vi skal testes og han håper at vi gjør riktige valg, hvorfor er det da religiøse som er ansvarlig for de største konfliktene og de "ondeste" handlingene. Katolske prester har i årevis misbrukt barn med unnskyldningen av at de ber om tilgivelse og ble besatt av djevelen. Og folk har ikke sagt noe. Voksne folk har holdt dette skjult. Om djevelen står bak, skulle man tro at man kvittet seg med de som har begått overgrep, og ikke tiet ofrene. det finnes tilsvarende historier i omtrent samtlige trosretninger. Å gi folk muligheten til å skylde på djevelen for egne handlinger er farlig, etter min mening. 13
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #12 Skrevet 16. september 2023 Helene1982 skrev (4 minutter siden): Som er mitt aller viktigste poeng for å ikke tro på noen Gud. Om Gud er god eller har makt over alt og alle, hvorfor eliminerer han ikke djevelen? Om om vi har fri vilje for at vi skal testes og han håper at vi gjør riktige valg, hvorfor er det da religiøse som er ansvarlig for de største konfliktene og de "ondeste" handlingene. Katolske prester har i årevis misbrukt barn med unnskyldningen av at de ber om tilgivelse og ble besatt av djevelen. Og folk har ikke sagt noe. Voksne folk har holdt dette skjult. Om djevelen står bak, skulle man tro at man kvittet seg med de som har begått overgrep, og ikke tiet ofrene. det finnes tilsvarende historier i omtrent samtlige trosretninger. Å gi folk muligheten til å skylde på djevelen for egne handlinger er farlig, etter min mening. Vi har ikke fri vilje. Det er veldig logisk. Anonymkode: bba79...d8c 2
Helene1982 Skrevet 16. september 2023 #13 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har ikke fri vilje. Det er veldig logisk. Anonymkode: bba79...d8c Om noen er der ute … er logikk med oss her i rommet? 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #14 Skrevet 16. september 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Som er mitt aller viktigste poeng for å ikke tro på noen Gud. Om Gud er god eller har makt over alt og alle, hvorfor eliminerer han ikke djevelen? Om om vi har fri vilje for at vi skal testes og han håper at vi gjør riktige valg, hvorfor er det da religiøse som er ansvarlig for de største konfliktene og de "ondeste" handlingene. Katolske prester har i årevis misbrukt barn med unnskyldningen av at de ber om tilgivelse og ble besatt av djevelen. Og folk har ikke sagt noe. Voksne folk har holdt dette skjult. Om djevelen står bak, skulle man tro at man kvittet seg med de som har begått overgrep, og ikke tiet ofrene. det finnes tilsvarende historier i omtrent samtlige trosretninger. Å gi folk muligheten til å skylde på djevelen for egne handlinger er farlig, etter min mening. Hvis du setter deg inn i hva ateistiske regimer har fått til av drap, tortur og voldtekter av barn, deriblant Sovjetunionen under Stalin, Pol Pot, Mao og de kjære ledere i Nord-Korea, tror jeg du vil forstå at dette overhodet ikke har sammenheng med religion; når man leser historiene om hva som den dag idag foregår i fangeleirene i Nord-Korea, er dette ting som overgår de verste fantasier. Anonymkode: 2f0c5...264 2
K.B. Skrevet 16. september 2023 #15 Skrevet 16. september 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Det du presenterer er en variant av Pascals veddemål, som presenterer det som en sort/hvit problemstilling, som er en tankefelle av dimensjoner. Hva om det finnes en gud, men han er ikke som du tror, kanskje det er Allah, kanskje det er en gud som digger å piske deg til evig tid, I could go on and on. Men for å svare på spørsmålet ditt, så er det et kort nei, og jeg tror det gjelder for de aller fleste ateister. Jeg sier ikke at det er en 100% sikkerhet at det ikke finnes en gud, men jeg gir det ikke 50/50 som Pascal presenterer det, jeg er mer i 99. ett eller annet % sikker på at det ikke finnes en gud og så nærme 100% sikker som mulig på at det ikke er en gud som tar en aktiv del i våre liv. Endret 16. september 2023 av K.B. 10
AnonymBruker Skrevet 16. september 2023 #16 Skrevet 16. september 2023 Helene1982 skrev (3 minutter siden): Om noen er der ute … er logikk med oss her i rommet? Jeg vet ikke. Jeg svarte bare på at mennewket ikke har fri vilje. Anonymkode: bba79...d8c
Helene1982 Skrevet 16. september 2023 #17 Skrevet 16. september 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du setter deg inn i hva ateistiske regimer har fått til av drap, tortur og voldtekter av barn, deriblant Sovjetunionen under Stalin, Pol Pot, Mao og de kjære ledere i Nord-Korea, tror jeg du vil forstå at dette overhodet ikke har sammenheng med religion; når man leser historiene om hva som den dag idag foregår i fangeleirene i Nord-Korea, er dette ting som overgår de verste fantasier. Anonymkode: 2f0c5...264 Dette er vi helt enig i. Bortsett fra at jeg ikke teller om det er flest av en trosretning som gjør handlinger, som er for oss andre helt absurde. Jeg mener at når det gjelder handlingene vi gjør, er vi ansvarlige for oss selv. Ledere generelt som ikke er i et demokrati er generelt det farligste som finnes. Det er også de som søker evig liv. Hva med å være en god person nå? 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2023 #18 Skrevet 17. september 2023 Omtrent like høy i hatten som du kommer til å være når du oppdager at du har kastet bort hele livet på å tilbe en falsk gud som ikke gir deg noen creds i etterlivet. Det finnes tusenvis av religioner, så selv om det finnes noe overnaturlig er sjansen minimal for at du har valgt den riktige. Anonymkode: 4fb43...36e 11 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2023 #19 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Det tenker jeg like lite på som jeg tenker "hva hvis jorda egentlig er flat". Anonymkode: 8d333...44a 5
Rosa Gnom Skrevet 19. september 2023 #20 Skrevet 19. september 2023 AnonymBruker skrev (På 16.9.2023 den 2.30): Altså, hva hvis dere tar feil? Dere blir ikke mye høye i hatten da. Når dagen kommer. Anonymkode: 07a94...b19 Tar feil? Om hva da? Hvorfor blir jeg ikke høy i hatten? Hvilken dag kommer? Dette henger jo ikke på greip i det hele tatt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå