Gå til innhold

Hva kan jeg ha på meg i kjærestens begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjæreste har kort tid igjen å leve og jeg tenker på hvilke farger jeg kan ha på meg, og om jeg må ha skjørt, kjole eller bukse og hvilke sko/støvletter.

Jeg er ikke spesielt damete og går i sneakers og klumpete sandaler om sommeren, og bootsaktige støvletter i vinterhalvåret.

Lurer på om det er greit å ha en hvit topp med litt puff på ermene og et a-formet skjørt som går til knærne, eller?

Anonymkode: 53ff1...2f7

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gå i nesten hva du vil så lenge det er rent og pent. 
Sort dressbukse og en bluse? Med sorte sneakers eller støvletter? 
nyt tiden sammen så finner du noe i skapet når den tid kommer 🥰

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet

Nei, man bruker sorte klær i begravelser. 

Anonymkode: 4c007...cfe

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mørke klær 

Anonymkode: d276e...f7d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Svarte klær. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, det gjør man nødvendigvis ikke. Det kan feks være ønske fra den avdøde at alle kledde seg fargerikt eller lignende, eller at alle hadde noe på i avdødes favorittfarge.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det stemmer ikke. 

Anonymkode: 0cc94...53a

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min kjæreste har kort tid igjen å leve og jeg tenker på hvilke farger jeg kan ha på meg, og om jeg må ha skjørt, kjole eller bukse og hvilke sko/støvletter.

Jeg er ikke spesielt damete og går i sneakers og klumpete sandaler om sommeren, og bootsaktige støvletter i vinterhalvåret.

Lurer på om det er greit å ha en hvit topp med litt puff på ermene og et a-formet skjørt som går til knærne, eller?

Jeg er utrolig lei meg for å høre hva du går gjennom akkurat nå, og jeg kan forstå at å planlegge et antrekk er noe konkret du kan gjøre i en hjelpesløs situasjon. Hva du har på betyr ikke noe, men om jeg skal gi deg et oppriktig råd om antrekk – ta på noe du føler deg trygg i, behagelig og konservativt. ikke balanser på heler, om du ikke liker det. Ta på noe som han synes er pent. Og gode strømpebukser - slik at du får puste og ikke sånne som sklir nedover. Ikke kjøp noe dyrt, da du aldri kommer til å bruke antrekket igjen.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Akkurat det du vil, og føler for. Det er virkelig kun opp til deg. ❤️

Anonymkode: be846...96d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Svart/mørk dress bukse (greit å ha uansett samt en sort/mørk bluse. Er det vinter en pen mørk/svart ullgenser typ kasmina  eller noe sånt. Kjøpt tidløse enkle plagg som du kan bruke i andre begravelser eller settinger hvor du er litt usikker på kles kode 

Anonymkode: 0b315...1fc

• Nyttig 1
Skrevet

Denne tråden var bare skikkelig trist. Kjæresten din lever jo enda! Er det ikke ett eller annet du kan gjøre for at han skal ha det så bra som mulig, i stede for å planlegge antrekk til begravelsen hans? 

Kanskje er situasjonen slik at det ikke er noe du kan gjøre, men tid og sted gjør iallefall sitt til at jeg synes denne tråden er svært uheldig.

Anonymkode: 9fbbe...63a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg glemte å skrive at skjørtet er svart.

Det var vel mer i gamle dager at alle klærne skulle være svarte vel?

Når jeg ser begravelser på tv, er det mange som har litt hvitt på seg også.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Folk bruker mye mørke klær. Men det brukes også mye annet. Det har mjuket opp en del og jeg liker det jeg ser. Så noen kommer i farger synes jeg er flott. Jobber i begravelsesbyrå så jeg har vært en del begravelser for å si det slik. 

Anonymkode: e6214...5f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Denne tråden var bare skikkelig trist. Kjæresten din lever jo enda! Er det ikke ett eller annet du kan gjøre for at han skal ha det så bra som mulig, i stede for å planlegge antrekk til begravelsen hans? 

Kanskje er situasjonen slik at det ikke er noe du kan gjøre, men tid og sted gjør iallefall sitt til at jeg synes denne tråden er svært uheldig.

Anonymkode: 9fbbe...63a

Når jeg fikk vite for to år siden at han hadde uhelbredelig kreft, poppet det opp i hodet mitt i løpet av de første minuttene, tanker om hva jeg burde ha på meg i begravelsen hans.

Jeg tenkte at det var helt merkelig å tenke på antrekk de første minuttene etter at man får en sånn grusom beskjed, men fikk vite av psykolog at det er fordi jeg fikk sjokk og at det er ikke uvanlig å tenke slik jeg gjorde.

Nå når det går mot slutten har disse tankene dukket opp igjen, og det er nok fordi at i alt kaoset og panikken jeg føler på, så er det kun klærne jeg skal ha på meg som jeg har kontroll over.

Jeg vet ikke om kjæresten dør i natt, om tre uker eller tre måneder.

Har ingen oversikt over livet mitt nå, og vet ikke om dagen i morgen blir en grei dag eller en veldig dårlig dag mtp hans symptomer, om det blir søvn på meg eller han i natt pga kvalme, oppkast eller overaktiv blære, om ryggsmertene er uutholdelige eller om han ender på sykehuset igjen i morgen slik som i går.

Ts

• Hjerte 18
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er kanskje ikke farger på klær i din samboers begravelser du egentlig vil snakke om, TS? Jeg føler med deg, og håper du har folk rundt deg. ❤️ Klem

Anonymkode: 4f804...249

Skrevet (endret)

Når jeg fikk vite for to år siden at han hadde uhelbredelig kreft, poppet det opp i hodet mitt i løpet av de første minuttene, tanker om hva jeg burde ha på meg i begravelsen hans.

Jeg tenkte at det var helt merkelig å tenke på antrekk de første minuttene etter at man får en sånn grusom beskjed, men fikk vite av psykolog at det er fordi jeg fikk sjokk og at det er ikke uvanlig å tenke slik jeg gjorde.

Nå når det går mot slutten har disse tankene dukket opp igjen, og det er nok fordi at i alt kaoset og panikken jeg føler på, så er det kun klærne jeg skal ha på meg som jeg har kontroll over.

Jeg vet ikke om kjæresten dør i natt, om tre uker eller tre måneder.

Har ingen oversikt over livet mitt nå, og vet ikke om dagen i morgen blir en grei dag eller en veldig dårlig dag mtp hans symptomer, om det blir søvn på meg eller han i natt pga kvalme, oppkast eller overaktiv blære, om ryggsmertene er uutholdelige eller om han ender på sykehuset igjen i morgen slik som i går.

Ts

Ikke la noen fortelle deg hva som er "uheldig" og feil tid og sted i din sorg. Om du vil snakke om antrekk, gjør det. Det å forvente at sørgende skal gjøre alt som er forventet, mener jeg er uheldig. Jeg hylgråt i en perifer begravelse, da jeg var så bekymret for talen i min mors begravelse, at jeg ikke turte å gråte, så alle tårene kom i en annen begravelse. Jeg bestakk en kirkeansatt med kontanter for å spille den perfekte sangen til min tantes begravelse. Hun hadde ikke brydd seg, men jeg var besatt på at det skulle være perfekt. Broren til moren min ryddet i kjelleren og kunne derfor ikke komme innom med blomster da moren min døde. Jeg forstod at "rydde i kjelleren" var det han fikk til akkurat da. Omgi deg med mennesker som er bra for deg, og tillat deg selv å ta pauser. Og gjør konkrete ting som å skrive tale eller planlegge antrekk når det hjelper deg ❤️

Endret av Helene1982
  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er kanskje ikke farger på klær i din samboers begravelser du egentlig vil snakke om, TS? Jeg føler med deg, og håper du har folk rundt deg. ❤️ Klem

Anonymkode: 4f804...249

Jo det er det jeg ønsker råd om, og det er fordi jeg ønsker å ha det hengende klart i skapet, fordi jeg vet at når han er borte blir det et fullstendig kaos med alt jeg må ordne midt i sorgen.

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene1982 skrev (1 time siden):

Ikke la noen fortelle deg hva som er "uheldig" og feil tid og sted i din sorg. Om du vil snakke om antrekk, gjør det. Det å forvente at sørgende skal gjøre alt som er forventet, mener jeg er uheldig. Jeg hylgråt i en perifer begravelse, da jeg var så bekymret for talen i min mors begravelse, at jeg ikke turte å gråte, så alle tårene kom i en annen begravelse. Jeg bestakk en kirkeansatt med kontanter for å spille den perfekte sangen til min tantes begravelse. Hun hadde ikke brydd seg, men jeg var besatt på at det skulle være perfekt. Broren til moren min ryddet i kjelleren og kunne derfor ikke komme innom med blomster da moren min døde. Jeg forstod at "rydde i kjelleren" var det han fikk til akkurat da. Omgi deg med mennesker som er bra for deg, og tillat deg selv å ta pauser. Og gjør konkrete ting som å skrive tale eller planlegge antrekk når det hjelper deg ❤️

Takk ❤️

Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Ha på deg det DU synes passer.

At alt skal være svart, gjelder ikke. De fleste har dempede farger, da. Mørkeblått, brunt, grått, hvitt, svart. Men noen har farger, og det kan også være fint og bety mye! 

Anonymkode: c76c7...76d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja,du kan selvfølgelig gå med det om du vil det❤️så trist å lese innlegget ditt,sender deg en god klem❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...