Gå til innhold

Utredning for autisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan foregår utredning for autisme? Noen som har vært gjennom dette og vil forklare litt om prosessen?

Siden det aldri ble reagert på i skolen at jeg aldri pratet, aldri hadde venner og andre ting som gjorde at jeg følte meg annerledes, ønsker jeg for min egen del å ta tak i det i voksen alder da jeg mistenker at jeg kan ha en form for autisme. På forhånd takk!

Anonymkode: 94e17...25b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal gjennom det selv, bare at jeg har valgt å gå privat. Har blitt forkart at når det går via offentlig, så må du først ha samtale med fastlege og legge frem hvorfor du trenger utredning, så blir dette sendt til DPS, som igjen gjør sin egen vurdering. Blir det videre utredning er det intervju, også av foreldre evnt partner, tester, observasjon, før konklusjon. Håper jeg har forstått det riktig så jeg har gitt deg riktig info. 

Anonymkode: 91e3d...1b7

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er under utredning på DPS.

Måtte først på 40 min samtale med fastlege for at legen skulle få skrevet en god nok og fyldig nok henvisning. Ble så kalt inn på inntakssamtale på DPS der det skulle vurderes om de mente det var grunnlag for utredning. Har til nå tatt RAADS-R og dybdeintervju, neste på planen er ADI-R med min far. 

Videre etter det vet jeg ikke, men har inntrykk av at psykologen foreløpig anser meg som en ganske åpenbar autist, men man må jo igjennom hele løpet uansett. De har en grense for hvor stort symptomtrykk man må ha for å faktisk få diagnosen på papiret.

Anonymkode: cc690...aec

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...